Codul de procedură fiscală prevede acum că chestiunile neclare trebuie interpretate de autorități în favoarea contribuabililor. Dar problema este că, înainte de a se ajunge la asta, se aplică alte reguli ce fac aproape imposibilă interpretarea în favoarea contribuabililor, spun specialiștii. Pentru a corecta neajunsul, la Parlament a apărut recent un proiect de lege fix în acest sens, care ar fi de un real ajutor pentru contribuabili. Citește articolul
Operaționalizarea, în octombrie 2020, a verificării documentare (sau desk audit, cum mai este cunoscut acest tip de control) se dovește a fi un adevărat punct de reper în schimbarea modului în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) își desfășoară controalele la contribuabili. Conform declarațiilor de azi ale Mirelei Călugăreanu, președintele ANAF, inspectorii vor derula online din ce în ce mai multe verificări. Citește articolul
În 2021, Guvernul vrea să pună în funcțiune trei mari proiecte de digitalizare fiscală - fișierul standard de audit de taxe (supranumit SAF-T), facturarea electronică obligatorie și conectarea caselor de marcat. După ce vor fi implementate, ar putea fi posibil ca cel puțin o parte dintre contribuabili să beneficieze de o simplificare semnificativă a obligațiilor de raportare. În ce sens? Autoritățile ar vrea să facă o inversare de roluri - Fiscul precompletează declarațiile și contribuabilii doar le verifică. Citește articolul
Restricțiile impuse de autorități în contextul crizei coronavirusului au afectat în 2020 și vor continua să afecteze în 2021 felul în care persoanele fizice își desfășoară munca. Există multe situații în care persoanele fizice au preferat să părăsească România sau să vină în țară, în condițiile în care angajatorii le-au permis să lucreze de la distanță. Din acest motiv, este foarte important pentru persoanele fizice să știe cum li se stabilește rezidența fiscală în România, iar Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat miercuri un ghid oficial exact pe această chestiune. Citește articolul
Anul trecut a adus mai multe modificări importante la relația pe care firmele, PFA-urile și ONG-urile o au cu statul. Mă refer, în esență, la mai multe simplificări, dar și la unele schimbări în bine ale serviciilor oferite de autoritățile fiscale. Citește articolul
Printr-un ordin oficializat joi, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a modificat procedura de comunicare cu contribuabilii prin mijloace electronice. Astfel, de-acum este posibilă transmiterea mai multor acte către autoritățile fiscale prin Spațiul Privat Virtual (SPV), nu doar a declarațiilor fiscale sau a cererilor ce vizează obținerea de date privind situația fiscală proprie, așa cum era înainte. Citește articolul
Fișa pe plătitor poate fi obținută de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu ajutorul Spațiului Privat Virtual (SPV), și într-un format simplificat, nu doar în formatul extins. Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, a declarat că aceasta este una dintre marile îmbunătățiri implementate în 2020 de către autorități, însă lucrurile nu se opresc aici. Citește articolul
Acum un an, redacția noastră scria despre șapte măsuri pe care reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le pregăteau pentru implementare, pentru a simplifica relația cu contribuabilii. Dintre acestea, însă, numai despre două se poate spune că sunt gata. Citește articolul
Comercianții o să scape, începând de joi, de obligația de a declara, în avans, adaosurile comerciale și cele de comision la autoritățile fiscale, după ce o lege în acest sens a fost oficializată aseară. Citește articolul
La sfârșitul lunii octombrie 2020, Fiscul o să publice lista datornicilor din trimestrul al treilea al anului. Dacă vor să evite acest lucru, companiile trebuie să facă anumite demersuri în perioada următoare - fie să-și clarifice situația cu autoritățile, fie să-și achite dările. Citește articolul