Sancțiunile pe care inspectorii de muncă le pot aplica atunci când constată situații de muncă nedeclarată s-au majorat, fiind introdusă recent și o sancțiune pentru munca subdeclarată, scopul fiind descurajarea muncii la negru sau încurajarea declarării în mod corect a contractelor individuale de muncă. Citește articolul
După ce în acest an inspectorii teritoriali de muncă (ITM) au verificat respectarea prevederilor legale privind contractele individuale de muncă în domeniul firmelor de curierat, pentru 2022 Inspecția Muncii are în plan să verifice dacă sunt respectate obligațiile pe care angajatorul și salariații le au în privința securității și sănătății în muncă (SSM), dar și descoperirea firmelor care folosesc munca “la negru” sau “la gri”. Citește articolul
Din 2017 și până în prezent, legislația muncii a primit mici completări care să ajute la combaterea muncii nedeclarate și la sancționarea ei în termeni mai duri. Cu toate acestea, sancționarea muncii fără contract sau „peste contract” este cea care aduce cele mai multe amenzi la bugetul de stat, principala ocupație a inspectorilor de muncă. Asta, dacă ne gândim la zonele unde aceștia ajung la fenomenul muncii nedeclarate, pentru că de alte zone sunt destul de greu de verificat. Una dintre acestea este și cea în care beneficiar al muncii este omul de rând, nu firma. Citește articolul
Contractul de muncă pe perioadă determinată este o excepție în cadrul legislației muncii, pentru că regula este că relațiile de muncă se încheie pe perioadă nedeterminată. Tocmai pentru a nu se ajunge la situații de evitare a încheierii unor contracte pe perioadă nedeterminată, legiuitorul a decis să impună anumite limite firmelor în privința încheierii mai multor contracte pe perioadă determinată cu aceeași persoană. Durata maximă a unui astfel de contract, dar și interdicția de a prelungi la nesfârșit, prin acte succesive, un astfel de raport de muncă, sunt aspectele cele mai importante ale acestor contracte - angajatorii le omit însă adesea, iar angajații nu-și cunosc drepturile. Citește articolul
Angajatorii au avut câteva săptămâni la dispoziție ca să se obișnuiască cu noua reglementare din Codul muncii referitoare la munca subdeclarată, astfel că, de azi, intră în vigoare și amenzile ce pot fi aplicate pentru aceasta. În plus, avem o nouă formă de sancționare, mai clară, în cazul muncii nedeclarate și o amendă pentru neplata la timp a salariului, care, de asemenea, este nouă în Codul muncii. Citește articolul
Recenta modificare a Codului muncii, respectiv definirea și incriminarea muncii subdeclarate și modificarea perioadei în care angajatorul trebuie să compenseze munca suplimentară prin ore libere plătite de la 60 de zile la 90 de zile, poate da naștere unor confuzii atunci când ne raportăm la anumite situații. În ce măsură prestarea muncii peste program e sancționată drept muncă subdeclarată, de pildă, este una dintre întrebările pe care le vedem deja ridicate în practică. De aceea, o comparație a regimurilor muncii nedeclarate, subdeclarate și muncii suplimentare este utilă: Citește articolul
Acum că în Codul muncii a intrat și conceptul de muncă la gri, cu sancțiunea aferentă, am putea considera că legea acoperă cam toate situațiile de muncă prestată, în sens larg, „pe lângă contract”. Per total, amenzile nu pot depăși 200.000 de lei per angajator, dar aici vorbim doar de riscurile ce țin de legislația muncii. În discuție mai intră și taxele salariale pe care le impune din urmă Fiscul, precum și dobânzile aferente. Citește articolul
Munca „la gri” are, mai nou, o definiție legală și va putea fi sancționată, în curând, cu câte 10.000 de lei per salariat, potrivit unei ordonanțe de urgență adoptate luni seara în ședința Executivului și publicate marți în Monitor. Vorbim, practic, de o nouă modificare a Codului muncii, dar mai sunt vizate prin ordonanță și recompensarea muncii suplimentare, o amendă aplicabilă firmelor care plătesc salariile cu întârziere și nu numai. Citește articolul
Pentru a combate fenomenul muncii nedeclarate (“la negru”) și al celei subdeclarate (“la gri”), Inspecția Muncii urmează să realizeze o interconectare cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât Fiscul să aibă acces la registrul salariaților pentru a compara raportările angajatorilor cu cele din declarația 112 (cea prin care se declară taxele salariale). Citește articolul
Codul muncii prevede la categoria “contravenții” o serie de fapte ce le pot aduce angajatori amenzi de până la 200.000 lei, însă acest act normativ nu este singurul care conține sancțiuni pentru aceștia. Și Codul de procedură fiscală și Legea 76/2002 conțin amenzi pentru angajatori, în special pentru cei care folosesc munca “la negru”. Citește articolul