Primele demersuri pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, au fost făcute miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Mai exact, a fost oficializat un ordin care descrie cum controlează ANAF operatorii de platforme și ce măsuri poate să ia pentru a se asigura că ajunge în posesia informațiilor despre comercianții și prestatorii de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) prezintă într-un document actualizat procedura-cadru privind activitatea de supraveghere și control. Documentul, un ghid util pentru operatorii economici totodată, detaliază regulile generale de procedură, drepturile și obligațiile personalului de control, tipurile de acțiuni de control, documentele încheiate în cadrul acestora, măsurile și sancțiunile complementare, precum și alte aspecte relevante. Citește articolul
Începând cu 30 iulie, OUG 67/2023 impune plafonarea adaosurilor comerciale pentru unele produse alimentare de bază. Adaosul producătorilor nu poate depăși 20%, iar distribuitorii pot avea maximum 5%, cumulat. Calculul adaosului și respectarea regulilor sunt complicate, iar distribuitorii riscă amenzi uriașe, dar și încălcarea legii concurenței. Citește articolul
Pentru a le furniza clienților informații clare și ușor de înțeles și pentru a nu-i induce în eroare, comercianții, inclusiv cei online, trebuie să afișeze toate prețurile produselor, adică cel întreg și cel redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate, la aceeași dimensiune, potrivit unui ordin al Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care se aplică din 26 iulie 2023. Practic, comercianții care au programe de fidelizare nu mai au voie să afișeze prețul redus mai mare decât cel întreg. În același timp, nu mai pot fi cerute cardurile de fidelitate în lipsa unui beneficiu concret la o vânzare de produse. Citește articolul
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) va putea, în curând, să încheie procese-verbale de constatare a contravențiilor și în format electronic, nu doar în format fizic, ca acum, potrivit unei legi recent oficializate. Amenzi electronice se vor putea da și în cazul încălcării legislației privind serviciile poştale, a audiovizualului sau a celei privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Citește articolul
Din 9 iulie 2023, în cazul în care constată, în cel mult 30 de zile de la livrarea unui produs, că acesta nu e bun, consumatorul poate beneficia direct de înlocuirea produsului, potrivit unei legi publicate joi în Monitorul Oficial. În prezent, consumatorii pot alege între repararea sau înlocuirea produsului. Citește articolul
Procedura de avizare tehnică a modelelor de case de marcat a fost modificată de Ministerul Finanțelor (MF) printr-un ordin oficializat recent. Măsura era necesară pentru ca autoritățile să poată aviza modelele speciale de case de marcat cu care trebuie dotate automatele comerciale. Citește articolul
Comercianții de produse și prestatorii de servicii din România trebuie să facă plăți, încasări și transferuri numai în lei, conform legislației în vigoare. Asta înseamnă că aceștia n-au voie să deruleze operațiuni în valută decât în anumite situații prevăzute în mod expres. Citește articolul
Practicile comerciale dintre producătorii din domeniul agroalimentar și marile lanțuri de retail au fost reglementate, de-a lungul timpului, prin intermediul mai multor acte normative, cel mai recent fiind Legea 81/2022, care a revoluționat interacțiunea dintre cele două părți. Actul normativ s-a dovedit, însă, o suprareglementare juridică, prin care legiuitorul român a limitat semnificativ libertatea de negociere a părților în ceea ce privește reducerile comerciale și financiare aplicate, precum și serviciile pe care marile lanțuri de retail le pot presta față de producători. Totodată, a creat noi obligații de documentare pentru entitățile vizate. Citește articolul
Procesatorii de plăți din România trebuie să se alinieze, începând cu 1 ianuarie 2024, obligației instituite la nivel european de a monitoriza și raporta trimestrial informații cu privire la plățile transfrontaliere către comercianți online. Este vorba despre o nouă raportare la nivelul UE, pentru care datele vor fi transmise, la nivel de tranzacție, în format electronic de tip XML. Citește articolul