Autoritățile de la noi urmează să introducă o nouă raportare ce va viza indirect activitatea comercianților online, ce va implica trimiterea trimestrială de informații de către prestatorii de servicii de plăți online. În esență, în toată Uniunea Europeană se va crea un schimb de informații între autoritățile fiscale, însă, pentru a putea face asta, Ministerul Finanțelor (MF) are nevoie să ia, prin achiziție publică, un sistem special. Citește articolul
Până la urmă, nu se va stabili că supermarketurile și hypermarketurile, adică magazinele a căror suprafață depășește 400 de metri pătrați, pot fi construite numai în zonele din preajma orașelor, după ce proiectul de lege cu măsura a fost propus recent pentru respingerea definitivă. Citește articolul
Din 2025, regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici o să se schimbe radical în toate statele membre ale UE, context în care Ministerul Finanțelor (MF) pregătește o achiziție publică pentru un sistem special cu care să gestioneze extinderea regimului. Pe scurt, ideea este că firmele din România vor putea să acceseze regimul de scutire de TVA în alte state din UE, iar cele străine vor putea să-l acceseze în România. Citește articolul
Informațiile colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de la firmele de curierat, în conformitate cu reglementările adoptate la jumătatea anului trecut, constituie baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând produse cu plata ramburs prin intermediul platformelor online. Însă verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) sub forma controlului documentar, procedură ce prezintă anumite particularități de care contribuabilii trebuie să țină cont. Citește articolul
Comerțul online de produse a început să crească simțitor odată cu pandemia de coronavirus, tot mai mulți comercianți online persoane fizice și juridice devenind activi în România. În acest context, autoritățile de la noi au început să facă demersuri pentru a-i depista pe cei care nu-și declară integral sau parțial veniturile. Cum? Prin introducerea de declarații obligatorii pentru anumiți intermediari din domeniul comerțului online, astfel încât evazioniștii să poată fi identificați mai ușor. Citește articolul
În primăvara anului precedent a fost oficializată o lege ce oferă mai multă protecție furnizorilor de produse alimentare și/sau agricole și cumpărătorilor față de lanțurile mari de vânzare, cum sunt super/hypermarketurile. Pentru a se putea aplica, efectiv, amenzile prevăzute pentru practicile comerciale neloiale în cadrul lanțurilor de aprovizionare era însă necesară adoptarea unui cadru legislativ prin care să se stabilească cum se depun și cum se analizează sesizările referitoare la aceste practici. Acest cadru legislativ a apărut azi în Monitorul Oficial, sub forma unei hotărâri de Guvern. Citește articolul
Mâine intră în vigoare o nouă obligație de informare ce vizează unitățile de alimentație publică, indiferent că vorbim de cele ce servesc mâncare fizic sau de cele care onorează (și) comenzi online. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) obligă acești operatori economici să le arate consumatorilor ce intră în preparatul sau produsul servit, adică ingrediente, aditivi, dar și care sunt valorile nutriționale ale produselor/preparatelor. Ca să faciliteze cât de cât aplicarea acestei noi măsuri, ANPC a venit anul trecut și cu explicații și exemple. Totodată, am căutat să vedem care e sancțiunea pe care o pot primi cei care nu vor respecta obligația de informare. Citește articolul
Deși vorbim de o declarație care se depune abia de câteva luni, formularul 395 deja a început să aducă rezultatele așteptate de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor declarații recente. În acest sens, în aprilie vor fi demarate controale ale inspectorilor antifraudă la comercianții online bănuiți de evaziune fiscală. Este vorba de raportarea pe care sunt obligați să o facă furnizorii de servicii poștale și care vizează indirect comercianții online care trimit colete cu plata ramburs către clienți. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile se va aplica abia din iarnă, dar până atunci producătorii și comercianții au o obligație importantă de bifat: înregistrarea în SGR. Termenul-limită este 28 februarie 2023, iar administratorul SGR (RetuRo) a anunțat producătorii și comercianții, de la finele lui decembrie deja, că pot începe să se înregistreze. Citește articolul
Siguranța datelor cu caracter personal și protecția consumatorilor sunt domeniile de reglementare care prezintă cel mai mare potențial de creștere a activității de litigii în următorii trei ani, susțin 64%, respectiv 59% dintre companiile românești participante la studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution”, realizat cu sprijinul publicației internaționale de business Euromoney la nivel global, inclusiv în România. În ambele cazuri, procentele sunt mult mai ridicate decât cele înregistrate la nivel global, respectiv 48% și 40%. Citește articolul