În mod normal, comercianții de produse și prestatorii de servicii sunt obligați să accepte plata cu cardurile bancare, dacă cifra lor anuală de afaceri depășește 50.000 de euro. Mai nou, însă, s-a introdus o scutire explicită de la această obligație pentru cei care activează în locuri fără rețele de internet. Totuși, scutirea nu este permanentă, astfel că, la un moment dat, intervine riscul primirii unei amenzi de zeci de mii de lei. Citește articolul
Mai multe prevederi care au apărut în dezbatere încă de prin 2019 au văzut „lumina” luna aceasta - vorbim de două acte normative, o ordonanță și o hotărâre de Guvern, care au apărut în Monitorul Oficial și care se vor aplica de sâmbăta asta, iar cei vizați sunt comercianții din aproape toate mediile de vânzare. Iar, dacă tot suntem la final de lună, ne uităm și la alte două acte normative apărute luna asta ce vizează plățile cu cardul și pe cele ramburs. Citește articolul
Similar cu drepturile pe care le are consumatorul în virtutea garanției, în cazul practicilor înșelătoare sau abuzive ale comercianților vor putea fi cerute repararea, înlocuirea și reducerea prețului produsului ori serviciului cumpărat ca urmare a acelor practici, potrivit unei ordonanțe ce se va aplica din 28 mai 2022. Citește articolul
Pentru a ne alinia imperativelor europene, cei care comercializează produse vor fi obligați să afișeze la raft, pe lângă reducere, cel mai mic preț practicat pentru produsul redus în ultimele 30 de zile, potrivit HG adoptate de Guvern și publicate joi în Monitorul Oficial. Nerespectarea noilor reguli va atrage amenzi de până la 30.000 de lei. Deși noua reglementare fusese pusă mai demult în dezbatere, acum peste un an, acesta vine să transpună o directivă europeană abia acum, iar întârzierea Guvernului înseamnă pentru comercianți alinerea la noile reguli într-un timp extrem de scurt. Citește articolul
Legea ce reglementează relațiile comerciale dintre furnizorii și cumpărătorii de produse alimentare și agricole (Legea 82/2022) interzice practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. Aceasta are drept scop implementarea unui mecanism de protecție a furnizorilor în fața cumpărătorilor care au o putere de negociere mai mare. Dincolo de aspectele pozitive, legea conține o prevedere importantă care contravine prevederilor Codului Fiscal, și anume interzice cumpărătorului să utilizeze autofacturarea pentru astfel de produse, cu anumite excepții. Citește articolul
Furnizorii de servicii poștale vor fi obligați să transmită lunar Fiscului informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs și despre clienții care le primesc, conform unei ordonanțe oficializate aseară. În acest fel, autoritățile vor să identifice mai ușor comercianții online care nu-și declară veniturile parțial sau integral, însă măsura va trebui pusă în aplicare prin ordin al Fiscului. Citește articolul
După ce nu mai primise ajustări din 2014, Legea privind clauzele abuzive urmează să fie modificată la final de mai printr-o ordonanță ce a fost publicată de curând în Monitorul Oficial. Printre noutăți, imprescriptibilitatea acțiunilor în constatarea acestor clauze. Citește articolul
Relațiile comerciale dintre furnizorii și cumpărătorii de produse alimentare și agricole, care întrunesc anumite condiții, se derulează, începând din aprilie 2022, în baza Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care a fost adoptată pentru transpunerea la nivel național a Directivei europene 633/2019 (Directiva UTP). În principal, noul act normativ are drept scop implementarea unui mecanism de protecție a furnizorilor vulnerabili în raport cu întreprinderile cumpărătoare din cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care au o putere de negociere mare. Legea conține 25 de practici comerciale neloiale, șase practici condiționate de convenția anterioară prin clauze clare și lipsite de ambiguitate și sancțiuni semnificative pentru nerespectarea regulilor stabilite. Citește articolul
Legislația de protecția consumatorului urmează să fie modificată, la final de mai, urmând să fie incluse referiri la piețele online și la obligațiile de informare pe care le vor avea administratorii acestor piețe în raport cu consumatorii - spre exemplu, să le spună, dinainte ca ei să contracteze ceva, de ce anumite oferte le-au apărut mai sus în ierarhie înaintea altora. Totodată, terții care își vând produsele pe aceste piețe online vor trebui să dea declarații față de cei care dețin piețele online prin care să sublinieze dacă sunt sau nu profesioniști. Citește articolul
Fapte precum prezentarea de recenzii false ori pe care comerciantul nu a depus niciun efort să le verifice înainte de a le folosi, lipsa de transparență cu privire la prioritizarea anumitor bunuri sau servicii în căutările internauților de pe platformele online și folosirea chiar a unor intermediari pentru a prezenta recenzii false ori neverificate vor fi amendate în curând prin Legea practicilor comerciale incorecte, ca urmare a unei ordonanțe recent publicate în Monitor. Citește articolul