Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au început un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului. Astfel, din caietul de sarcini publicat de MF aflăm că viitorul sistem informatic de date integrate (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Ba mai mult, sistemul va putea inclusiv să prezică dacă un contribuabil intenționează să fraudeze statul. Citește articolul
Amplul proces de digitalizare prin care trece, de ceva timp, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va duce, în viitorul apropiat, la dispariția mai multor formulare pe care contribuabilii trebuie să le depună periodic în prezent. Conform șefului ANAF, cam în doi ani de zile vom putea avea discuții concrete pentru reducerea obligațiilor declarative ale firmelor și persoanelor fizice. Citește articolul
Pe fondul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii estimează că vor exista din ce în ce mai multe controale fiscale în următorii trei-patru ani. Practic, din moment ce ANAF adună o cantitate uriașă de informații de la contribuabili, din diverse proiecte de digitalizare, acestea vor fi folosite pentru a identifica cu precizie sporită domeniile în care sunt probleme și contribuabilii care încearcă să evite, total sau parțial, obligațiile fiscale pe care le au. Citește articolul
Deși obiectivul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de digitalizare a comunicării dintre contribuabili și autoritățile fiscale este pe deplin justificat și benefic, implementarea lui practică trebuie să aibă în vedere asigurarea exercitării depline a drepturilor și a executării obligațiilor contribuabililor. Practica lunilor recente, de când comunicarea prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) este exclusivă și obligatorie, ne-a adus în vedere câteva aspecte și dificultăți practice. Vom detalia, în cele ce urmează, câteva dintre ele. Citește articolul
Ordonanța e-Transport a suferit mai multe modificări importante, conform unei ordonanțe oficializate recent de Guvern. Printre acestea se numără amânarea regimului sancționatoriu cu încă trei luni, până la 1 ianuarie 2023, dar și alte noutăți importante privind raportarea transporturilor de bunuri riscante pe drumurile publice de la noi. Citește articolul
Datele fiscal-contabile se numără, la nivel internațional, printre pricipalele date vizate de atacurile cibernetice, arată un sondaj derulat recent de cei de la EY, iar cele mai eficiente atacuri s-au bazat pe inginerie socială. În aceste condiții, am întrebat specialiștii ce măsuri concrete de securitate pot fi implementate pentru a preveni atacurile asupra datelor fiscal-contabile, din moment ce urmările pot fi destul de serioase pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM). Citește articolul
Autoritățile lucrează de zor la rezolvarea problemelor întâmpinate de contribuabili în folosirea sistemului e-Transport, prin care se declară anumite transporturi rutiere de bunuri riscante, a informat luni șeful Fiscului. În același timp, acesta a spus că ideea este de a pune totul la punct până la finalul lunii septembrie 2022, astfel încât să nu fie nevoie de o nouă amânare a regimului sancționatoriu aferent e-Transport. Citește articolul
În contextul digitalizării accelerate a relației dintre Fisc și contribuabili, specialiștii atenționează că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a proteja datele financiar-fiscale de posibilele atacuri cibernetice. În caz contrar, companiile riscă să aibă probleme atât cu autoritățile fiscale, cât și în spațiul public. Citește articolul
Activitatea de management al riscurilor fiscale este una foarte importantă la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese din raportul de performanță al instituției pe anul 2021. Astfel, ANAF a prezentat trei practici care, în cursul anului precedent, au adus sute de contribuabili în zona de risc fiscal. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat pe pagina sa de internet, în secțiunea e-Factura, o listă cu aproape 14.000 de instituții publice, actualizată la 1 iulie 2022. Deși nu are niciun fel de informații adiacente, putem presupune că lista marchează entitățile din relațiile B2G care generează pentru firmele private obligația de a raporta facturile de bunuri ori servicii în e-Factura. Totuși, lista trebuie tratată cu precauție, căci, în lipsa unor confirmări oficiale, nu putem ști cu certitudine dacă lista conține toate entitățile pentru care trebuie raportate facturile sau mai sunt și alte structuri publice care intră sub incidența acestei obligativități. Citește articolul