În ultimii ani s-a vorbit destul de mult despre marile proiecte pentru digitalizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Dacă până acum lucrurile erau neclare, în anul 2021 au început, în sfârșit, să se așeze piesele puzzle-ului, astfel că avem termene concrete de implementare. Astfel, la început de 2022, a fost introdusă obligativitatea sistemului SAF-T, după ce, pe final de 2021, sistemul e-Facturare a fost operaționalizat și calendarul conectării efective a caselor de marcat la sistemul național de monitorizare a fost încheiat. Totodată, avem un termen concret până la care interacțiunea cu Fiscul va trece aproape cu totul în online, iar pe lista autorităților a apărut și sistemul e-Transporturi. Citește articolul
Deschiderea negocierilor pentru aderarea României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) reprezintă o dovadă că economia românească a evoluat în direcția corectă în ultimii ani. În același timp, invitația de integrare vine cu o serie de condiții, în special în direcția accelerării reformelor structurale, ceea ce ar trebui să creeze premisa de recuperare a decalajelor de dezvoltare față de țările membre ale organizației. Citește articolul
Pentru a implementa obligatoriu sistemul de stat pentru facturarea electronică (e-Factura) în relația business to business (B2B), este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană (CE), avertizează specialiștii. În același timp, autoritățile de la noi spun că deja au început demersurile pentru a obține aprobarea CE. Citește articolul
Implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), dar și a altor măsuri de digitalizare, ar putea aduce pe viitor reduceri ale cotelor de taxare, opinează autoritățile. De ce? Pentru că digitalizarea va ajuta la creșterea veniturilor la bugetul statului. Citește articolul
Guvernul a stabilit prin OUG că Ministerul Finanțelor va pune la punct, în viitorul apropiat, sistemul e-Transport, prin care autoritățile fiscale vor monitoriza transporturile de bunuri din România. Totuși, sistemul necesită norme de aplicare, iar ministerul a ratat termenul până la care trebuia să le emită prin ordin. Citește articolul
2021 este anul în care autoritățile au pus la punct sistemul fișierului standard de control fiscal (SAF-T), care se implementează treptat, în funcție de mărimea companiilor, începând din 1 ianuarie 2022. În acest context, explicăm astăzi succint pentru cine intervine, din această lună, obligația de a raporta, prin declarația 406, fișierul SAF-T și ce reguli de bază trebuie reținute despre sistem. Pentru a face asta, am luat în calcul și informațiile pe care le-am mai aflat, între timp, de la publicarea inițială a articolului (noiembrie 2021) și până acum. Citește articolul
În contextul în care raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul declarației 406, devine obligatorie din 2022 pentru marii contribuabili, Fiscul a publicat recent forma finală a ghidului destinat firmelor. În același timp, a fost actualizată documentația tehnică aferentă sistemului SAF-T. Citește articolul
Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, va deveni obligatoriu în relația firmelor cu partenerii de afaceri (business to business – B2B) începând cu 1 iulie 2022, pentru produsele cu risc fiscal ridicat comercializate între firme, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Între aprilie și iunie 2022, acest sistem va putea fi folosit opțional pentru respectivele produse cu risc fiscal mare. În paralel, din aprilie 2022, facturarea voucherelor de vacanță se va face obligatoriu prin e-Factura. Citește articolul
Fiscul va monitoriza toate transporturile de bunuri de pe teritoriul României printr-un nou sistem electronic național de monitorizare, denumit e-Transport, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Pentru ca această măsură să se poată aplica, ministrul finanțelor va trebui să emită, în acest sens, până pe 17 ianuarie 2022, un ordin privind procedura de aplicare a sistemului e-Transport. Citește articolul
Până acum, peste 530.000 de case de marcat cu jurnal electronic au fost conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a afirmat luni Mirela Călugăreanu, președintele instituției. Ultimul termen al calendarului de legare a aparatelor a trecut, acesta vizând firmele mici și medii. Cei care nu s-au conformat în timp util riscă de-acum amendarea cu până la 10.000 de lei, însă șefa ANAF subliniază că inspectorii vor fi înțelegători momentan. Citește articolul