avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 875 soluții astăzi
Acasă Subiect: consumatori
Subiect: consumatori
ACCES GRATUIT

Garanția în cazul bunurilor inteligente: Ce obligații au vânzătorii în privința elementelor digitale și cum putem pierde garanția în cazul neactualizării

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2022 | 3 | 4932 | Timp de citire: 6 min.

Bunurile cu elemente digitale sau, informal, bunurile inteligente au devenit de multă vreme o parte importantă a achizițiilor pe care le facem cu toții în mod regulat, iar tocmai aceste elemente digitale care le diferențiază de celelalte bunuri pe care le cumpărăm reclamă o reglementare separată în privința garanțiilor. Conform unei ordonanțe care se aplică de la început de an, pentru aceste bunuri putem ajunge să beneficiem de garanții mai extinse pentru conformitate. Totodată, ordonanța vine cu obligații clare în privința disponibilității actualizărilor necesare pentru ca aceste produse să funcționeze, pe perioade rezonabile de timp, la fel ca atunci când le-am cumpărat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Garanția legală 2022: Ce modificări a adus noua legislație de la 1 ianuarie pentru cumpărători

AVA Lawyers în Justițiabil in România
23 Ianuarie 2022 | 13 | 35195 | Timp de citire: 4 min.

Acum, când ne uităm la drepturile noastre în calitate de consumatori în privința garanțiilor pe care comercianții trebuie să ni le ofere pentru unele bunuri produse pe care le cumpărăm, avem în vedere un nou act normativ. De la 1 ianuarie, legea garanțiilor s-a schimbat, iar modificările aduse în privința garanției legale sunt, în mare, favorabile consumatorilor. O analiză, pe scurt: Citește articolul

ACCES GRATUIT

S-a introdus un nou tip de garanție pentru produsele vândute consumatorilor de către comercianți

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2022 | 1 | 7668 | Timp de citire: 3 min.

Schimbarea recentă a cadrului legal al vânzării de produse către consumatori a venit și cu introducerea unui nou tip de garanție - cea de durabilitate. Această garanție poate fi oferită direct de către producătorul bunurilor cumpărate de consumatori, care poate garanta astfel condiții mai favorabile decât comerciantul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, obligația de garanție este în sarcina mai multor tipuri de vânzători decât până acum, inclusiv a meșteșugarilor și artizanilor neînregistrați

AVA Lawyers în Aspecte juridice
19 Ianuarie 2022 | 0 | 1989 | Timp de citire: 2 min.

Noua reglementare a garanțiilor legale și comerciale pentru produsele vândute pe teritoriul României a adus de la 1 ianuarie și o definiție extinsă a noțiunii de vânzător, ceea ce va antrena calitatea de garant, cu toate obligațiile care decurg din lege, și în sarcina unora dintre persoanele care până acum, pe vechea reglementare, scăpau de obligații întrucât textul de lege nu le avea în vedere. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Utilități 2022: Ce modificări au apărut de la începutul anului la furnizarea de electricitate, gaze naturale și la serviciile de canalizare

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2022 | 7 | 17155 | Timp de citire: 2 min.

Începutul acestui an a adus mai multe schimbări în domeniul furnizării de curent electric, gaze naturale sau al serviciilor de canalizare. Printre altele, au fost modificate regulile branșării gratuite la electricitate și gaze naturale pentru clienții casnici, s-a stabilit că regularizarea consumului trebuie făcută la cel mult trei luni, iar cei ce riscă debranșarea de la curent trebuie să primească alternative înainte de sistarea serviciilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru cine și de când se ieftinește căldura? Neajunsurile reglementării date de Guvern anul trecut

EY Romania în Salarizare, taxare & relația cu statul
13 Ianuarie 2022 | 0 | 2049 | Timp de citire: 4 min.

OUG nr. 130/2021, emisă la finele anului trecut, prevedea, alături de multe altele, și reducerea la 5% a cotei de TVA pentru livrarea energiei termice în sezonul rece, începând chiar cu 1 ianuarie 2022. Măsura era destinată protejării anumitor categorii de consumatori - populație, spitale publice și private, organizații non-guvernamentale, lăcașe de cult și furnizori de servicii sociale. Dacă vestea a fost binevenită pentru consumatorii protejați, furnizorilor în schimb le-a generat o problemă serioasă, întrucât prevederea nu clarifică momentul sau chiar modul în care furnizorii pot aplica cota redusă, punând sub semnul întrebării implementarea măsurii de protecție.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Avem o nouă procedură de rezolvare a reclamațiilor privind consumul nereal de gaze naturale. Sesizările pot fi trimise și online

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Ianuarie 2022 | 1 | 8210 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce consideră că sunt probleme la măsurarea cantității de gaze naturale consumate, adică atunci când pe factură apare o cantitate mai mare decât cea pe care cred că au consumat-o, pot face o sesizare sau reclamație la furnizorul de gaze. Potrivit unei noi proceduri de rezolvare a unor astfel de reclamații, apărută marți, sesizările se pot depune fizic la furnizorul de gaze naturale, dar pot fi transmise și online către acesta. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Beneficii mai mari obținute de împrumutați, în 2021, din procedurile de conciliere cu băncile. Cum funcționează mecanismul

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2022 | 0 | 1919 | Timp de citire: 2 min.

Beneficiile obținute de consumatori în urma negocierii cu băncile au crescut cu 70% în 2021, față de perioada anterioară crizei generate de pandemia de COVID-19, potrivit unui comunicat emis de Centrul de Soluționarea Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Odată cu această majorare, s-a schimbat și profilul consumatorului care adresează o cerere de conciliere, printre altele, crescând numărul celor care trăiesc în mediul rural și care apelează la concilierea cu banca. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai nou, clienților li se poate cere o taxă de reziliere dacă renunță la furnizorul actual de energie electrică

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Ianuarie 2022 | 6 | 18291 | Timp de citire: 3 min.

Clienților persoane fizice sau juridice li se poate impune de-acum plata unei taxe de reziliere atunci când renunță în avans la contractele de energie electrică încheiate pe o durată determinată și cu prețuri fixe. Măsura a fost introdusă printr-un act normativ oficializat recent, fiind vorba, mai precis, de un comision de încetare a contractului, care poate fi impus numai în anumite condiții. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE De-acum, celor care riscă debranșarea de la curent trebuie să li se ofere în avans alternative

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
4 Ianuarie 2022 | 3 | 20787 | Timp de citire: 1 min.

Clienții casnici care nu-și pot plăti factura la energie electrică și riscă, din acest motiv, să fie debranșați trebuie să primească, mai nou, cu suficient timp înainte de data stabilită pentru întreruperea serviciilor, informații despre alternativele disponibile, potrivit unei ordonanțe care se aplică deja. Citește articolul