Începând cu 1 februarie se va aplica o nouă schemă de plafonare a tarifelor la gaze și electricitate, iar limita de consum de la care se va aplica aceasta va crește, potrivit unei ordonanțe publicate miercuri în Monitorul Oficial. Schema se va aplica atât persoanelor fizice, cât și consumatorilor non-casnici. După cum a subliniat ministrul energiei, noua schemă de plafonare și compensare a facturilor la energie, mai avantajoasă pentru consumatori, nu se va putea aplica retroactiv, adică și pentru lunile anterioare intrării în vigoare a noilor reguli. Citește articolul
Un Ghid de bune practici dedicat celor care operează, sau care doresc să își înființeze platforme de comerț electronic a fost publicat recent de Asociatia Română a Magazinelor Online (ARMO). În mare, ghidul conține recomandări pentru o relație de afaceri echitabilă și transparentă între furnizorii de servicii de intermediere online și utilizatorii acestora. Citește articolul
Bunurile cu elemente digitale sau, informal, bunurile inteligente au devenit de multă vreme o parte importantă a achizițiilor pe care le facem cu toții în mod regulat, iar tocmai aceste elemente digitale care le diferențiază de celelalte bunuri pe care le cumpărăm reclamă o reglementare separată în privința garanțiilor. Conform unei ordonanțe care se aplică de la început de an, pentru aceste bunuri putem ajunge să beneficiem de garanții mai extinse pentru conformitate. Totodată, ordonanța vine cu obligații clare în privința disponibilității actualizărilor necesare pentru ca aceste produse să funcționeze, pe perioade rezonabile de timp, la fel ca atunci când le-am cumpărat. Citește articolul
Acum, când ne uităm la drepturile noastre în calitate de consumatori în privința garanțiilor pe care comercianții trebuie să ni le ofere pentru unele bunuri produse pe care le cumpărăm, avem în vedere un nou act normativ. De la 1 ianuarie, legea garanțiilor s-a schimbat, iar modificările aduse în privința garanției legale sunt, în mare, favorabile consumatorilor. O analiză, pe scurt: Citește articolul
Schimbarea recentă a cadrului legal al vânzării de produse către consumatori a venit și cu introducerea unui nou tip de garanție - cea de durabilitate. Această garanție poate fi oferită direct de către producătorul bunurilor cumpărate de consumatori, care poate garanta astfel condiții mai favorabile decât comerciantul. Citește articolul
Noua reglementare a garanțiilor legale și comerciale pentru produsele vândute pe teritoriul României a adus de la 1 ianuarie și o definiție extinsă a noțiunii de vânzător, ceea ce va antrena calitatea de garant, cu toate obligațiile care decurg din lege, și în sarcina unora dintre persoanele care până acum, pe vechea reglementare, scăpau de obligații întrucât textul de lege nu le avea în vedere. Citește articolul
Începutul acestui an a adus mai multe schimbări în domeniul furnizării de curent electric, gaze naturale sau al serviciilor de canalizare. Printre altele, au fost modificate regulile branșării gratuite la electricitate și gaze naturale pentru clienții casnici, s-a stabilit că regularizarea consumului trebuie făcută la cel mult trei luni, iar cei ce riscă debranșarea de la curent trebuie să primească alternative înainte de sistarea serviciilor. Citește articolul
OUG nr. 130/2021, emisă la finele anului trecut, prevedea, alături de multe altele, și reducerea la 5% a cotei de TVA pentru livrarea energiei termice în sezonul rece, începând chiar cu 1 ianuarie 2022. Măsura era destinată protejării anumitor categorii de consumatori - populație, spitale publice și private, organizații non-guvernamentale, lăcașe de cult și furnizori de servicii sociale. Dacă vestea a fost binevenită pentru consumatorii protejați, furnizorilor în schimb le-a generat o problemă serioasă, întrucât prevederea nu clarifică momentul sau chiar modul în care furnizorii pot aplica cota redusă, punând sub semnul întrebării implementarea măsurii de protecție. Citește articolul
Cei ce consideră că sunt probleme la măsurarea cantității de gaze naturale consumate, adică atunci când pe factură apare o cantitate mai mare decât cea pe care cred că au consumat-o, pot face o sesizare sau reclamație la furnizorul de gaze. Potrivit unei noi proceduri de rezolvare a unor astfel de reclamații, apărută marți, sesizările se pot depune fizic la furnizorul de gaze naturale, dar pot fi transmise și online către acesta. Citește articolul
Beneficiile obținute de consumatori în urma negocierii cu băncile au crescut cu 70% în 2021, față de perioada anterioară crizei generate de pandemia de COVID-19, potrivit unui comunicat emis de Centrul de Soluționarea Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Odată cu această majorare, s-a schimbat și profilul consumatorului care adresează o cerere de conciliere, printre altele, crescând numărul celor care trăiesc în mediul rural și care apelează la concilierea cu banca. Citește articolul