Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul
Chiar dacă nu este încă oficializată revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și fișele de post, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat de tot la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să înceapă să le pregătească. Miercuri, legea prin care această ordonanță este respinsă a fost adoptată la votul final, ceea ce înseamnă că e doar o chestiune de timp până când ordonanța va fi oficial abrogată. Citește articolul
Anul trecut, Guvernul modifica legislația muncii și elimina obligația microfirmelor de a face fișa postului pentru fiecare nou salariat - o măsură de debirocratizare, spuneau oficialii atunci. Obligația de a comunica o fișă în scris revine acestor firme mici acum doar dacă angajatul le cere expres să vadă atribuțiile. Ce ar trebui să vadă însă în această fișă scrisă nu poate merge foarte departe de ce s-a comunicat verbal și de ce e prevăzut oricum în contract. În fapt, discuția e despre cum anume putem să modificăm atribuțiile din fișa postului. Citește articolul
Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul
Modificarea apărută la început de săptămână în modelul contractului individual de muncă (CIM), privind includerea unei scurte caracterizări sau descrieri a activității pentru salariații microfirmelor, indică faptul că fișa postului, eliminată pentru același tip de angajatori în urmă cu câteva luni, nu dispare, ci, de fapt, se mută în conținutul CIM. Citește articolul
Criticate și de numeroase voci, mai ales de specialiști, prevederile ordonanței cu măsuri de debirocratizare pentru microîntreprinderi vor ajunge în atenția Curții Constituționale a României (CCR), după ce Avocatul Poporului a sesizat Curtea cu privire la neconstituționalitatea acestora. În mare, consideră Avocatul, eliminarea obligativității fișei postului și a regulamentului intern îi dezavantajează pe salariați. Citește articolul
Microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au, mai nou, posibilitatea să renunțe la întocmirea regulamentelor interne și la fișele de post pentru angajați. Pentru aceștia din urmă, ar putea exista unele avantaje, dacă firma îi pretinde ceva în instanță angajatului întrucât unele lucruri vor fi mai greu de dovedit. Citește articolul
Ordonanța pentru eliminarea obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, a apărut aseară în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la momentul publicării. Totodată, documentul prevede mai multă flexibilitate atunci când vorbim despre evidența muncii la acești angajatori, deși inițial se vorbise despre eliminarea pontajului. Citește articolul
Cât timp așteptăm să fie oficializate așa-zisele măsuri de debirocratizare pentru firmele cu puțini angajați, ne oprim puțin să analizăm dacă, într-adevăr, acestea chiar vor ajuta firmele. Poate că în primă fază firmele vor scăpa de documentele acestea - fișa postului, regulamentul intern - dar, pe termen lung, e posibil ca mulți angajatori să-și dea seama că ar fi fost mult în avantajul lor să le aibă. În primul rând, pentru că pierd niște mijloace de probă; în al doilea rând, pentru că se vor vedea în fața imposibilității de a se folosi de unele mecanisme precum sancționarea disciplinară când nu e vorba de chestiuni trecute expres în contractele de muncă, suspendarea contractelor, concedierea pentru necorespundere profesională ș.a.m.d. Citește articolul
Este eliminarea fișelor de post, regulamentelor interne și pontajelor „o gură de aer” pentru firmele mici, cu până la nouă angajați? Sau vorbim de eliminarea unor documente, fals considerate birocrație împovărătoare, care ar avea efecte extrem de neplăcute asupra angajatorilor și angajaților, de la caz la caz? De când ministrul muncii a anunțat public intenția de a elimina aceste documente la microîntreprinderi, numeroase voci critică măsura. Iată, în cele ce urmează, câteva dezavantaje văzute de doi specialiști în relații de muncă: Citește articolul