avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1100 soluții astăzi
Acasă Subiect: Legea 283/2022
Subiect: Legea 283/2022
ACCES PREMIUM

Noile zile libere pentru urgențe familiale se acordă separat de liberele pentru evenimente deosebite

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Octombrie 2022 | 0 | 31082 | Timp de citire: 4 min.

Salariații vor avea ocazia să fie alături de familie și prin intermediul noului drept de a absenta de la locul de muncă pentru urgențe familiale, pe lângă zilele pentru evenimente deosebite (căsătorie, naștere sau deces). Spre deosebire de ultimele, care sunt libere fără recuperare, zilele în care salariații lipsesc de la muncă pentru urgențele familiale trebuie recuperate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Și funcționarii publici vor putea lucra în telemuncă, cel mult cinci zile pe lună. Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a primi acest drept

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 Octombrie 2022 | 0 | 4116 | Timp de citire: 3 min.

De la finalul lunii noiembrie, funcționarii publici vor putea munci și în telemuncă sau munca la domiciliu, în limita a cinci zile pe lună, dacă vor primi acordul conducătorilor autorităților sau instituțiilor publice și vor deține toate mijloacele necesare pentru a-și desfășura activitatea. Noutatea este adusă de Legea 283/2022, care modifică din 11 noiembrie Codul administrativ, însă beneficiul nu va fi acordat tuturor funcționarilor, ci doar celor care se află în anumite situații menționate expres de noua reglementare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii, obligați de-acum să prezinte tuturor salariaților politica de formare profesională. Regulile, diferențiate în funcție de numărul de angajați

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Octombrie 2022 | 1 | 11433 | Timp de citire: 3 min.

Obligația introdusă recent pentru toți angajatorilor - de a introduce în regulamentul intern informații despre politica de formare profesională - oferă posibilitatea tuturor salariaților, actuali sau noi, de a lua cunoștință despre aceste planurile de formare ale firmei. Chiar și în situația în care nu are obligația de avea un plan de formare profesională, angajatorul tot ar trebui să menționeze, în regulamentul intern, acest fapt - că nu are obligația de a elabora planuri de formare profesională. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să aibă în vedere angajatorii în cazul salariaților mobili, în contextul modificărilor aduse Codului muncii

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Octombrie 2022 | 0 | 4460 | Timp de citire: 4 min.

Modificarea Codului muncii prin recenta Lege nr. 283/2022 vine cu un aspect important și pentru angajatorii care au sau care angajează oameni al căror loc de muncă nu este unul stabil. Astfel, pe lângă discuția privind natura locului de muncă și specificul sau posibilitatea unor deplasări, angajatorii mai trebuie să-și informeze angajații și să le treacă în contractele de muncă și dacă le suportă cheltuielile generate de deplasare. Pentru angajații mobili, pe lângă clauza specifică de mobilitate, care în continuare trebuie pusă dacă e cazul de o atare activitate, angajatorii nu ar trebui să înțeleagă din această modificare recentă că obligațiile lor se rezumă la suportarea acestor cheltuieli de deplasare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce n-ai dreptul să le ceri angajaților să-ți comunice programul de lucru de la ceilalți angajatori ai lor

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Octombrie 2022 | 0 | 5614 | Timp de citire: 3 min.

Poți să-i întrebi pe angajați ce fac în timpul programului de lucru atunci când lucrează pentru tine, dar linia se trage aici: la raportul tău de muncă cu angajatul și nu la eventualele alte raporturi pe care le are cu alți angajatori, iar discuția se centrează pe ideea prelucrării datelor personale. Deși există contexte și chiar prevăzute de lege prin care poți afla dacă mai există și alte contracte de muncă active ale angajatului tău (vezi suprataxarea part-time sau declararea funcției de bază pentru a primi tichete), nicăieri nu se cere în mod expres programul de lucru la ceilalți angajatori. În contextul nesuprapunerii programelor de lucru, angajatorii trebuie să fie atenți că nu despre ei este prevederea recent modificată din Codul muncii - ci ea este despre și pentru angajați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noi precizări în Codul muncii despre timpul și programul de muncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Octombrie 2022 | 0 | 7975 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul angajatorului de a-și stabili organizarea și funcționarea unității a fost reconfirmat după ce prevederile legate de timpul și programul de muncă au fost modificate recent în Codul muncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Funcționarii publici vor trebui să primească noi informații la numirea în funcție. Regulile se aplică din a doua parte a lunii noiembrie

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Octombrie 2022 | 0 | 1607 | Timp de citire: 2 min.

Funcționarii publici care vor fi numiți în funcție începând cu cea de-a doua parte a lunii viitoare vor trebui să primească, în termen de cinci zile, de la data începerii executării funcției sau de la data modificării raportului de serviciu, o informare nouă, ale cărei elemente sunt similare cu cele care se regăsesc și în contractele de muncă ale salariaților. Schimbarea este prevăzută de Legea 283/2022 care va modifica din 11 noiembrie Codul administrativ, însă informațiile vor fi acordate abia spre finalul lui noiembrie, fiind necesară și stabilirea unui format în care să fie prezentate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Funcționarii nu vor primi anumite sporuri pentru perioadele de telemuncă

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 Octombrie 2022 | 0 | 2427 | Timp de citire: 3 min.

Funcționarii publici vor putea să își presteze activitatea și în regim de telemuncă sau prin muncă la domiciliu, dacă bifează anumite condiții și primesc aprobare de la șeful instituției, potrivit unei legi recente, ale cărei prevederi vor intra în vigoare din 11 noiembrie. Pentru zilele lucrate în telemuncă, ei vor primi toate drepturile recunoscute prin lege, mai puțin sporul pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, care va fi recalculat doar pentru perioada în care activitatea e prestată de la sediul uzual al instituției. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariații au dreptul de a cere un program individualizat de lucru, însă angajatorii nu sunt obligați să accepte solicitarea

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Octombrie 2022 | 1 | 4638 | Timp de citire: 6 min.

Modificările aduse prevederilor din legislația muncii privind programul individualizat de muncă oferă mai multe drepturi și variante salariaților, însă acestea nu sunt absolute. Chiar dacă salariatul poate cere un alt fel de program - individualizat, hibrid, telemuncă sau chiar cu normă mai redusă -, pentru o perioadă de timp limitată sau una nedeterminată, angajatorul nu are obligația de a accepta cererea, ci doar de a-i răspunde în scris primului, în cazul refuzului. Totuși, păstrarea dovezilor privind cererile depuse de salariat, dar și a răspunsurilor transmise de angajatori, indiferent de tipul lui, rămâne esențială în situația apariției unui conflict de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Angajatorii trebuie să acorde o mai mare importanță informării prealabile a salariaților. Ce trebuie să conțină documentele și de ce nu puteți folosi „tipizate”

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Octombrie 2022 | 0 | 9013 | Timp de citire: 4 min.

Informarea prealabilă a angajatului cu privire la clauzele esențiale pe care urmează să le înscrie în contractul individual de muncă (CIM) trebuie privită de-acum cu mai multă atenție de angajatori, pe fondul modificărilor aduse Codului muncii. Asta pentru că informarea prealabilă trebuie să cuprindă și elemente care înainte se regăseau în contract, iar consecințele privind lipsa aceste informări sunt mai dure. Acest document de informare, semnat de salariat, va fi util și în condițiile în care respectivul angajat pretinde că nu i-au fost aduse la cunoștință aspecte considerate esențiale de Codul muncii. Citește articolul