Ca regulă, orice persoană e obligată să plătească o contribuție (CASS), pentru a fi asigurată în sistemul public de asigurări de sănătate. Există, însă, și niste excepții, pentru anumite tipuri de persoane care nu trebuie să plătească nicio contribuție sau să participe la o coplată, pentru a beneficia de asigurare. E foarte important pentru persoanele interesate să se asigure că se încadrează pe excepții. Altcumva, ele nu beneficiază decât de anumite servicii medicale, precum cele de urgență. Citește articolul
Persoanele fizice autorizate (PFA) datorează la stat contribuția la pensii (CAS) și contribuția la sănătate (CASS) în situația în care estimează că obțin venituri ce ating un plafon de 12 salarii minime brute pe țară. Din moment ce salariul minim brut pe țară se majorează din ianuarie 2021, rezultă că și acel plafon ce impune plata CAS și CASS se majorează odată cu el. Citește articolul
Din prima lună a anului 2021, salariații vor putea primi de la angajator ajutoare pentru adopție, pentru care nu se vor plăti taxe salariale la stat (impozit pe venit și contribuții la pensii și sănătate), conform unei noi legi. Citește articolul
Salariații care primesc bani de la angajator pentru a se duce în vacanță sau la tratament, în timpul concediului de odihnă, vor datora pentru aceste venituri inclusiv impozit și contribuții sociale, dacă suma depășește valoarea salariului mediu brut din anul respectiv. Măsura, care este nou-introdusă în Codul fiscal, se va aplica din ianuarie 2021. Citește articolul
La începutul anului scriam despre faptul că inspectorii fiscali au luat în vizor companiile care acordă tichete cadou pentru salariații partenerilor de afaceri, deoarece tratamentul fiscal aplicabil este unul neclar. Această problemă a fost rezolvată printr-o lege apărută luni în Monitorul Oficial. Concret, specialiștii spun că, începând din ianuarie 2021, tichetele cadou date altor salariați decât cei proprii sunt considerate venituri din alte surse, pentru care trebuie plătit la stat numai impozitul de 10%. Citește articolul
O nouă facilitate fiscală pentru activitatea telesalariaților se introduce în Codul fiscal, potrivit unei legi apărute luni în Monitorul Oficial. În esență, angajatorii care dau bani telesalariaților, într-o anumită limită lunară, pentru plata utilităților și achiziția de echipamente de birou scapă de plata taxelor salariale aferente, începând din ianuarie 2021. Totodată, cheltuielile cu telemunca devin cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit, începând din 24 decembrie 2020. Citește articolul
Costurile angajatorilor cu testarea epidemiologică și vaccinarea salariaților devin scutite permanent de taxele salariale, începând din ianuarie 2021, conform unei legi publicate luni în Monitorul Oficial. Recent, această facilitate s-a stabilit prin OUG numai pentru testările făcute de angajatori pentru coronavirus și numai pe timp de stare de alertă sau de urgență. Astfel, de luna viitoare, testarea, dar și vaccinarea, vor fi scutite de taxe de fiecare dată când apare o epidemie, chiar și în afara stării de alertă sau de urgență. Citește articolul
Microîntreprinderile și companiile ce aplică impozitul specific vor fi scutite, din ianuarie 2021, de plata taxelor pentru mașinile de serviciu acordate propriilor salariați, măsura fiind inclusă într-o lege publicată aseară în Monitorul Oficial. Până acum, aceste categorii de firme aveau de achitat statului, în numele salariaților, atât impozit pe venit, cât și contribuții sociale pentru pensii și sănătate. Citește articolul
În contextul pandemiei, mulți angajatori se văd puși în situația de a-și modifica pachetele de beneficii pe care le acordă salariaților, în special acelea care sunt corelate cu munca de acasă. În acest context, EY avertizează (printr-o opinie trimisă pe adresa redacției) că firmele trebuie să fie atente la chestiunile fiscale ce apar cu privire la aceste beneficii, mai ales că Fiscul pare a face tot mai multe controale în această zonă a contribuțiilor și impozitului datorate pentru salariați. Citește articolul
Autoritățile fiscale au modificat recent declarația 112, prin care se declară la stat taxele salariale ale angajaților, conform unui ordin care se aplică începând cu luna noiembrie 2020. Schimbările au intervenit ca urmare a mai multor modificări legislative din ultima vreme, iar, în acest context, Fiscul a publicat online o versiune electronică pentru declarație. Citește articolul