În situația în care o persoană a obținut bani din evaziune fiscală și ulterior i-a spălat, aceasta riscă să fie pedepsită atât pentru evaziune, cât și pentru spălare de bani, conform unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Astfel, se exclude, de principiu, ideea că o persoană care face aceste două infracțiuni n-ar putea fi pedepsită decât pentru una dintre ele. Citește articolul
În condițiile în care, mai nou, firmele folosesc, în relația cu registrul comerțului, noi modele pentru declarația privind beneficiarii reali, reamintim că formularul nr. 6 se folosește pentru depunerea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul nr. 6A este destinat depunerii online, cu semnătură electronică. Declarațiile anuale aferente lui 2021 au termen de depunere până pe 1 octombrie 2021. Citește articolul
După ce Legea nr. 101/2021 a reintrodus declarația anuală privind beneficiarii reali pentru toate firmele, Guvernul a venit cu o amânare a termenului de depunere, care se împlinea la începutul verii. Noul termen, 1 octombrie, este obligatoriu chiar și pentru companiile care au numai asociați persoane fizice. În acest context, reamintim societăților câteva aspecte importante legate de completarea și depunerea declarației cu beneficiarii reali, pe care le-am învățat în aceste ultime luni: Citește articolul
Declararea beneficiarilor reali în cazul asociațiilor și fundațiilor (pe scurt, ONG-uri) a pus multe probleme la momentul când Legea nr. 129/2019 a intrat în vigoare. Între timp însă, aplicarea sa și cerințele impuse ONG-urilor s-au mai temperat, legea fiind modificată. În prezent, asociațiilor și fundațiilor care sunt constituite și conduse numai de persoane fizice nu li se mai pretinde depunerea declarației. În toate celelalte cazuri însă, responsabilii ONG-urilor trebuie să identifice destul de bine cine sunt exact beneficiarii reali, întrucât depunerea declarației este, înainte de toate, o asumare a răspunderii. Termenul din 1 octombrie nu vizează, așadar, ONG-urile, operatorii economici și alte entități. Citește articolul
Obligația de a declara beneficiarii reali revine persoanelor juridice care trebuie să se înregistreze în Registrul Comerțului. Astfel, cooperativele agricole au această obligație, în timp ce societățile agricole n-o au, chestiunea fiind stabilită indirect de regimul lor legal. Venim cu această clarificare în contextul în care se apropie termenul depunerii declarației anuale privind beneficiarii reali ai firmelor. Citește articolul
Obligația de a depune declarația anuală privind beneficiarii reali se aplică firmelor abia din al doilea an de existență, din moment ce aceasta este strâns legată de aprobarea situațiilor financiare pe anul precedent. Prin urmare, în anul înființării, o firmă depune declarația de beneficiar real, de principiu, numai la momentul înființării. Citește articolul
Companiile care trebuie să depună declarația anuală (pentru 2021) cu beneficiarii lor reali, până la 1 octombrie, pot folosi același formular și pentru a îndeplini o obligație mai veche, conform unui anunț de joi al Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC). Mai precis, este vorba de firmele înființate înainte de 21 iulie 2019, care în prezent trebuie să depună declarația de beneficiar real la trei luni după terminarea stării de alertă (dacă n-au depus-o deja). Citește articolul
Declarația anuală cu beneficiarii reali ai firmelor, ce trebuia depusă pentru 2021 în 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare, a fost amânată pentru data de 1 octombrie 2021, prin ordonanță. Astfel, reprezentanții firmelor mai au puțin timp la dispoziție pentru a depune hârtiile. Ministrul economiei a clarificat că nu vor mai fi amânări anul acesta și că declarația va trebui depusă anul acesta. Citește articolul
OG-ul prin care autoritățile stabilesc exact instituțiile care pot utiliza informațiile din Registrul conturilor bancare ținut de Fisc - precum Poliția, Direcția Națională Anticorupție (DNA) și altele - și cum se poate face acest lucru a fost publicat marți în Monitorul Oficial. Prevederile acestuia vor intra în vigoare la trei zile de la data publicării, adică începând din 3 septembrie 2021. Prin acest OG, care cuprinde detaliile privind utilizarea informațiilor financiare și de alt tip cuprinse în registrul amintit, funcțional de la începutul acestui an, se are în vedere transpunerea în legislația națională a măsurilor stabilite la nivel european de facilitare a utilizării acestor tipuri de informații în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni. Citește articolul
Procedura de înregistrare a contractelor de fiducie în registrul central al fiduciilor și al construcţiilor juridice similare fiduciilor și formularele necesare pentru acest lucru au fost modificate joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Principala noutate este că înregistrarea se face, de-acum, numai prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV). Citește articolul