În cursul anului 2024 au apărut multiple noutăți importante din domeniul taxelor care au o legătură directă cu angajatorii. Dacă unele dintre ele vizează TVA-ul, majoritatea vizează taxele salariale plătite de firme pentru angajații lor. Iată ce este bine de reținut:
1. Nereținerea la sursă a impozitelor și contribuțiilor poate fi pedepsită penal. Inclusiv nereținerea la sursă a impozitelor și contribuțiilor poate fi pedepsită penal, începând din 16 mai 2024, nu doar reținerea/încasarea și neplata acestora. Măsura vizează inclusiv taxele salariale.
2. Facilitățile fiscale pentru IT, construcții și agroalimentar au fost eliminate complet. Deși urmau să fie păstrate până în 2028, inclusiv, Guvernul s-a răzgândit și a decis să le elimine integral la 1 ianuarie 2025. Înainte de această măsură, cele mai recente ajustări majore la regimurile speciale veniseră în noiembrie 2023 (vezi
articolul de aici și
articolul de aici). În fine, pentru cine a aplicat facilitățile în trecut, ar putea fi de interes, în caz de control fiscal în perioada de prescripție, două decizii majore legate de construcții - una despre
aplicarea facilităților fiscale exclusiv angajaților care lucrează pe teritoriul României și una despre faptul că
facilitățile pot fi aplicate doar activităților din domeniu, nu și altor domenii.
3. Noutăți la suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară. Suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară, care
a fost majorată, de la 1 iulie 2024, de la 200 la 300 lei, a fost prelungită pentru
a se aplica și în anul 2025. Concret, pentru această sumă, angajatorii nu trebuie să plătească nici impozit pe venit, nici contribuții sociale. Astfel, iată ce efecte sunt în prezent în cazul taxelor salariale pentru
cei full time și
cei part time.
4. Alte noutăți din sfera facilităților fiscale accesibile angajatorilor. Dincolo de cele amintite mai sus, din 2024 se aplică și alte noutăți relevante pentru angajatori. Principalele chestiuni de amintit în acest sens sunt: eliminarea scutirii de taxe salariale pentru
banii de telemuncă, o limitare la facilitățile pentru
vacanțele salariaților, aplicarea contribuției la sănătate pentru
tichetele de masă și voucherele de vacanță, unele ajustări privind
plafonul lunar de 33% pentru beneficiile netaxabile și privind tratamentul fiscal pentru
banii de la terți pentru salariați, dar și stabilirea unei forme aplicabile pentru facilitățile pentru
educația timpurie.
5. Eliminarea și reintroducerea scutirii de contribuția la sănătate pentru unele concedii medicale. O ordonanță de urgență ce este în vigoare din 12 aprilie 2024 prevede o ajustare a obligației de a plăti contribuția la sănătate pentru concediile medicale din OUG 158/2005, ce a fost introdusă de la 1 ianuarie 2024. Mai precis, obligația de plată a fost restrânsă numai pentru certificatele medicale cu codurile 01 (boli obișnuite), 07 (carantină) și 10 (reducerea timpului de muncă cu o pătrime din durata normală).
Atenție mare la concediile care erau în derulare la data de 12 aprilie 2024.6. Rectificările de taxe salariale făcute după primirea notificărilor de conformare trebuie marcate separat. Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, care sunt folosite de angajatori pentru declararea taxelor aferente veniturilor salariale, au fost modificate începând cu veniturile din aprilie 2024. Printre altele, a apărut o căsuță specială de bifat pentru situațiile în care se depun rectificative la D112 după primirea unei notificări de conformare.
7. Deducerea TVA nu mai este posibilă dacă facturile din deplasări sunt emise pe numele salariaților. Posibilitatea deducerii TVA pentru facturile din deplasări emise pe numele salariaților sau administratorilor a fost eliminată din 30 aprilie 2024. Prin urmare, așa cum avertizau specialiștii, angajatorii trebuie să-și schimbe procedurile interne astfel încât aceste facturi să fie emise direct pe firmă și transmise în e-Factura.
8. Angajatorul e responsabil pentru o fraudă de TVA a salariaților doar dacă nu-și dovedește buna-credință. În cazul în care salariații emit facturi false, aceștia sunt cei care trebuie să achite TVA-ul aferent operațiunilor fictive, în măsura în care angajatorul demonstrează că a fost de bună-credință. Această concluzie este dintr-o hotărâre din 2024 a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Chiar dacă speța amintită vizează Polonia, hotărârile Curții sunt obligatorii pentru toate instanțele naționale care s-ar putea confrunta cu situații similare. De aceea, interpretarea judecătorilor europeni poate fi relevantă inclusiv în spețe din România.
Notă: Alte sinteze cu noutățile anului 2024 (fiscale și nu numai) pot fi găsite în secțiunea noastră specială de aici.
Comentarii articol (0)