Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Printr-o decizie dată luna trecută și publicată recent în Monitorul Oficial, Înalta Curte clarifică faptul că principiul nediscriminării nu poate anula efectele prescripției dreptului material la acțiune, stabilind o linie clară și predictibilă în jurisprudență pentru litigiile salariale ale personalului plătit din fonduri publice. Mai mulți grefieri și magistrați au cerut acordarea retroactivă a unor drepturi salariale pe baza unei valori de referință majorate, drepturi recunoscute anterior unor colegi din aceeași familie ocupațională prin hotărâri judecătorești sau decizii administrative. Citește articolul
În dinamica relațiilor de muncă, puține situații pot fi mai derutante și mai dureroase pentru un salariat decât aceea în care, la scurt timp după o promovare mult-așteptată, primește vestea concedierii. Nu pentru o abatere, nu pentru incompetență, ci pentru că însuși postul în care tocmai a fost numit... s-a desființat. Cazul de față scoate la lumină o practică ce tensionează până la eliminare principiul bunei-credințe: Citește articolul
Concediile medicale pentru incapacitate temporară de muncă, cauzate de boli obișnuite sau accidente în afara muncii suspendă contractul individual de muncă (CIM), însă această suspendare nu a fost reflectă în Revisal. Aceste suspendări vor trebui transmise însă în Reges-Online, în maximum trei zile lucrătoare de la primirea certificatelor, angajatorii riscând altfel amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul
Ce se întâmplă atunci când liniile dintre relația personală și cea profesională se estompează, iar conflictul personal degenerează într-un conflict de muncă? Conflictul personal dintre un angajat și administratorul societății angajatoare, foști parteneri civili, a degenerat într-o concediere disciplinară pentru presupuse absențe nemotivate. Instanța sesizată de fostul angajat a anulat concedierea, reafirmând astfel că prerogativa disciplinară nu poate fi folosită pentru reglarea conturilor personale. Citește articolul
Legea obligă angajatorii cu minimum 50 de salariați să aibă în personal cel puțin 4% persoane cu handicap. În caz contrar, aceștia trebuie să plătească o contribuție lunară către stat sau să combine plata parțială cu achiziții de la unități protejate. Un aspect important privește calculul pragului de 50 de angajați, care se face proporțional cu timpul de lucru - salariații cu timp parțial sunt luați în calcul fracționat, iar cei cu contracte suspendate nu sunt incluși. Citește articolul
Acordarea concediului de odihnă (CO) este o practică firească în relațiile de muncă. Însă, atunci când salariatul părăsește firma înainte de a dobândi efectiv dreptul la toate zilele libere acordate, angajatorul se află în situația de a trebui să recupereze o sumă de bani de la angajat. Am vorbit cu un consilier juridic specializat în relații de muncă, care ne-a explicat ce soluții legale are angajatorul pentru a recupera sumele plătite în plus și care este procedura corectă, în acord cu Codul muncii. Citește articolul
Raportările ESG reprezintă o oportunitate importantă pentru mediul de afaceri de a-și consolida reputația și performanța privind condițiile de muncă. Cu toate acestea, beneficiile reale ale acestor raportări vor depinde în mod crucial de modul în care companiile aleg să integreze aceste practici în activitățile lor zilnice, evitând abordările superficiale și formaliste și concentrându-se pe schimbări substanțiale și durabile. Citește articolul
Reges-Online trebuie folosit și de instituţii și autorităţi publice care angajează personal în baza unui contract individual de muncă. În majoritatea cazurilor, accesul la registru se va face printr-un împuternicit, numit prin decizie sau ordin al conducătorului instituției/autorității. Citește articolul
O discuție tot mai des întâlnită în spațiul public, deopotrivă în rândul lucrătorilor și al angajatorilor, este cea legată de decontarea ochelarilor de vedere. Deși legislația este suficient de clară încă din 2006, intervenția relativ recentă a Guvernului, care a dorit, de fapt, să amputeze din dreptul la un mediu de muncă sigur și lipsit de riscuri pentru sănătate în cazul lucrătorilor din sectorul public, permițând instituțiilor și autorităților publice să deconteze doar parțial costul ochelarilor pentru lucrătorii săi – discuția alunecă frecvent într-o zonă familiară, dar fundamental greșită: cea a beneficiilor extrasalariale și a cheltuielilor sociale. Citește articolul
O întrebare frecventă, care naște confuzie și, uneori, chiar tensiuni, este: ce se întâmplă atunci când o lege sau un contract colectiv nou impune modificarea unui element esențial din contractul meu, cum ar fi salariul? Trebuie să semnez un act adițional? Poate angajatorul să facă modificarea pur și simplu? Răspunsul se află la intersecția unor principii-cheie din legislația muncii și presupune o înțelegere corectă a rolului fiecărei părți. Citește articolul