avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 611 soluții astăzi
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Reglementarea limitei de decontare a ochelarilor pentru bugetari nu înseamnă că aceștia vor primi automat niște sume de bani

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Iunie 2024 | 1 | 4677 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă avem o sumă prevăzută expres într-o ordonanță, nu ne putem aștepta ca în următoarele luni să aibă loc decontări necondiționate către toți angajații de la stat care lucrează cu ecrane de vizualizare. În primul rând, achiziția de ochelari de vedere sau lentile de contact de către bugetari va trebui bazată pe o recomandare medicală care constată nevoia de a purta acele dispozitive sau de a cumpăra altele pentru că cele actuale nu mai sunt utile, iar nu pe un consult optometric. Procedura de decontare însă va trebui reglementată până spre finele lunii viitoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Când angajatul își dă demisia și pleacă de pe o zi pe alta pentru că nu a primit mărirea de salariu promisă. Dreptul la demisia fără preaviz

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Iunie 2024 | 2 | 3180 | Timp de citire: 4 min.

Salariatul poate demisiona fără preaviz dacă angajatorul nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contractul individual de muncă - vorbim de o excepție legală de la obligația de a respecta preavizul de către cel care își dă demisia. Uneori, salariatul are o apreciere mult prea subiectivă și chiar incorectă asupra ideii de neîndeplinire a obligațiilor de către angajator - ideea centrală e că e vorba de obligații contractuale, iar nu de promisiuni sau beneficii care nu au fost prinse niciodată într-o înțelegere bilaterală. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Numirea unui responsabil în companie: varianta ieftină care costă, de fapt, foarte mult

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
31 Mai 2024 | 0 | 1059 | Timp de citire: 1 min.

Deși atribuirea unui rol, ca urmare a intervenției unei obligații legale, unei persoane care există deja în companie pare varianta cea mai ieftină și simplă pentru angajator, costul unor numiri contrare legii poate fi unul destul de mare, mai ales dacă se ajunge la un conflict de muncă. În loc să angajeze un nou lucrător care să încalțe pantofii noului responsabil cerut de lege, angajatorul care pune atribuții în plus în spinarea unui angajat existent riscă să încalce prevederile ce țin de modificarea contractelor, de timpul de muncă și de repaus, reglementarea muncii suplimentare, mai ales atunci când angajatul aproape că nu are niciun cuvânt de spus cu privire la noile sarcini. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Deși convenisem pentru cash, angajatorul ne-a cerut să ne facem crypto wallet pentru plata salarială

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Mai 2024 | 0 | 703 | Timp de citire: 3 min.

Legislația din România nu permite plata salarială în altă monedă decât leul, iar metodele de plată uzuale sunt fie numerarul, fie plata pe card. În acest context, un angajat nu poate fi pus în situația de a se trezi plătit într-un mod la care nu doar că nu a achiesat, dar care nici măcar nu e permis de lege și care i-ar oferi toate premisele unui salariu cu valoare instabilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum poate fi anulată o decizie de concediere pentru că ai motivat-o prea expeditiv

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Mai 2024 | 0 | 1429 | Timp de citire: 4 min.

Cerința din Codul muncii privind arătarea motivelor de concediere în cuprinsul deciziei nu e îndeplinită atunci când angajatorul folosește formulări vagi sau generice, de tipul „restrângerea activității”, „dificultăți economice” sau chiar simpla indicare a unor prevederi legale. Ca atare, chiar dacă obiectiv angajatorul e nevoit să facă unele restructurări, e necesar să se acorde atenție cuprinsului necesar al deciziilor de concediere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Concedierea la desființarea postului – când poate angajatorul să-l reînființeze?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Mai 2024 | 1 | 10431 | Timp de citire: 4 min.

Dacă desființează postul și angajatul contestă concedierea sa ca urmare a desființării, angajatorul care l-a reînființat chiar și după cele 45 de zile de la momentul comunicării decizie de concediere s-ar putea regăsi în situația în care e dificil de arătat că respectiva desființare a fost efectivă și s-a bazat pe o cauză reală și serioasă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Perspectiva salariului minim în 2024 dincolo de majorarea din iulie

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Mai 2024 | 0 | 2206 | Timp de citire: 3 min.

Acum că majorarea de la 1 iulie a salariului minim cu 400 de lei este la doi pași de a deveni oficială, proiectul de hotărâre în acest sens fiind pus marți în dezbatere la Ministerul Muncii, dar și în considerarea proiectelor ce vor transpune directiva privind salariul minim în UE, trebuie să ne uităm și dincolo de momentul 1 iulie, din mai multe puncte de vedere: ce șanse sunt să mai asistăm la o nouă creștere, cum se poziționează salariul de la 1 iulie în raport cu transpunerea directivei europene, ce se întâmplă în sectoarele speciale sau ce știm sigur că rămâne la fel tot restul anului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amenzile primite de angajatori din cauza neglijenței angajaților - care sunt condițiile în care companiile pot să se întoarcă împotriva celor vinovați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Mai 2024 | 0 | 8457 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă nu pot fi obligați să plătească amenzile primite de companii în anumite situații, angajații responsabili pentru daunele materiale provocate angajatorului prin neglijența sau greșelile lor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu pot fi obligați să le plătească ulterior, când angajatorul se întoarce, practic, împotriva lor. Înainte de a solicita unui angajat să acopere aceste pagube, compania trebuie să demonstreze că angajatul este vinovat și că există o legătură directă între prejudiciu și fapta sa, care, obligatoriu, trebuie să fi avut legătură cu munca sa. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ești obligat să ai un canal intern de raportare? Ce trebuie să știi despre înființarea sa

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
26 Mai 2024 | 0 | 1268 | Timp de citire: 4 min.

Principalul criteriu de departajare între cine are obligații și cine nu are în privința obligației de a avea un canal intern de raportare în contextul Legii Whistleblower este numărul de angajați. În cazul entităților publice, numărul de angajați nu prezintă relevanță însă. La acest moment, toți angajatorii privați cu cel puțin 50 de angajați au obligația de a avea un canal intern de raportare, riscând altfel o amendă ce poate ajunge până la 40.000 de lei. Canalul intern de raportare este un mecanism vital pentru asigurarea respectării legii în cadrul entităților publice și private. Instituirea și gestionarea eficientă a acestuia nu numai că promovează un mediu de lucru etic și legal, dar protejează și drepturile celor care își asumă responsabilitatea de a semnala neregulile. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Există vreo normă care să-i permită angajatorului restricționarea utilizării grupurilor sanitare în timpul programului de muncă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Mai 2024 | 1 | 7579 | Timp de citire: 2 min.

Implicit, legislația nu îi permite angajatorului să restricționeze unor angajați accesul la grupurile sanitare. Prin faptul că legea prevede că grupurile sanitare trebuie să fie în apropierea posturilor de lucru, e de la sine înțeles că nu putem vorbi de asigurarea condițiilor minime privind igiena la locul de muncă prin chiar restricționarea accesului la acele condiții. Citește articolul