avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 937 soluții astăzi
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Reminder Concedierea la desființarea postului – când poate angajatorul să-l reînființeze?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Mai 2024 | 1 | 10040 | Timp de citire: 4 min.

Dacă desființează postul și angajatul contestă concedierea sa ca urmare a desființării, angajatorul care l-a reînființat chiar și după cele 45 de zile de la momentul comunicării decizie de concediere s-ar putea regăsi în situația în care e dificil de arătat că respectiva desființare a fost efectivă și s-a bazat pe o cauză reală și serioasă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Perspectiva salariului minim în 2024 dincolo de majorarea din iulie

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Mai 2024 | 0 | 2163 | Timp de citire: 3 min.

Acum că majorarea de la 1 iulie a salariului minim cu 400 de lei este la doi pași de a deveni oficială, proiectul de hotărâre în acest sens fiind pus marți în dezbatere la Ministerul Muncii, dar și în considerarea proiectelor ce vor transpune directiva privind salariul minim în UE, trebuie să ne uităm și dincolo de momentul 1 iulie, din mai multe puncte de vedere: ce șanse sunt să mai asistăm la o nouă creștere, cum se poziționează salariul de la 1 iulie în raport cu transpunerea directivei europene, ce se întâmplă în sectoarele speciale sau ce știm sigur că rămâne la fel tot restul anului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amenzile primite de angajatori din cauza neglijenței angajaților - care sunt condițiile în care companiile pot să se întoarcă împotriva celor vinovați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Mai 2024 | 0 | 8416 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă nu pot fi obligați să plătească amenzile primite de companii în anumite situații, angajații responsabili pentru daunele materiale provocate angajatorului prin neglijența sau greșelile lor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu pot fi obligați să le plătească ulterior, când angajatorul se întoarce, practic, împotriva lor. Înainte de a solicita unui angajat să acopere aceste pagube, compania trebuie să demonstreze că angajatul este vinovat și că există o legătură directă între prejudiciu și fapta sa, care, obligatoriu, trebuie să fi avut legătură cu munca sa. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ești obligat să ai un canal intern de raportare? Ce trebuie să știi despre înființarea sa

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
26 Mai 2024 | 0 | 1233 | Timp de citire: 4 min.

Principalul criteriu de departajare între cine are obligații și cine nu are în privința obligației de a avea un canal intern de raportare în contextul Legii Whistleblower este numărul de angajați. În cazul entităților publice, numărul de angajați nu prezintă relevanță însă. La acest moment, toți angajatorii privați cu cel puțin 50 de angajați au obligația de a avea un canal intern de raportare, riscând altfel o amendă ce poate ajunge până la 40.000 de lei. Canalul intern de raportare este un mecanism vital pentru asigurarea respectării legii în cadrul entităților publice și private. Instituirea și gestionarea eficientă a acestuia nu numai că promovează un mediu de lucru etic și legal, dar protejează și drepturile celor care își asumă responsabilitatea de a semnala neregulile. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Există vreo normă care să-i permită angajatorului restricționarea utilizării grupurilor sanitare în timpul programului de muncă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Mai 2024 | 0 | 7488 | Timp de citire: 2 min.

Implicit, legislația nu îi permite angajatorului să restricționeze unor angajați accesul la grupurile sanitare. Prin faptul că legea prevede că grupurile sanitare trebuie să fie în apropierea posturilor de lucru, e de la sine înțeles că nu putem vorbi de asigurarea condițiilor minime privind igiena la locul de muncă prin chiar restricționarea accesului la acele condiții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Normele de aplicare pentru Legea prestatorului casnic vor fi modificate

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
24 Mai 2024 | 0 | 443 | Timp de citire: 2 min.

Normele Legii prestatorilor casnici vor fi modificate curând, conform unui proiect de hotărâre de Guvern pus joi în dezbatere la Ministerul Muncii. Scopul proiectului e de alinia normele la modificările aduse legii luna trecută. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Semnele de avertizare care pot să ne păstreze în siguranță la locul de muncă - ce obligații au angajatorii în această privință

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
23 Mai 2024 | 0 | 547 | Timp de citire: 2 min.

Înțelegerea importanței semnalizării de securitate și de sănătate la locul de muncă (SSM) este esențială pentru prevenirea accidentelor. Pentru a evita evenimentele nefericite, regulile specifice impun ca în locurile unde se desfășoară activități să avem semne care să ne avertizeze despre pericole potențiale sau care să ne instruiască cu privire la ce trebuie să facem. Semnalizarea este importantă nu doar pentru lucrători, ci și pentru vizitatori și înseamnă orice formă de comunicare care informează despre siguranță și sănătate la locul de muncă, putând fi vorba de un panou, o culoare distinctivă, un semnal luminos sau sonor, o indicație verbală sau chiar un gest. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Limitarea la numai 500 de lei a decontării cheltuielilor cu ochelarii pentru bugetari va avea efecte și în mediul privat

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Mai 2024 | 2 | 2046 | Timp de citire: 3 min.

Impunerea unei limite maxime a decontării cheltuielilor cu ochelari angajaților din instituțiile/autoritățile publice se va reflecta, cel mai probabil, în practica angajatorilor din mediul privat și nu într-un mod care să-i avantajeze, la final, pe angajatori. Riscul major se află însă pe plan fiscal. Problema din recentul proiect de OUG nu ar fi neapărat impunerea unei limite sau, măcar, a unui interval de cost, ci faptul că limita e nejustificat de scăzută. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Servicii de prevenție, inspecții virtuale, call-center pentru consiliere și informare și utilizarea A.I. în strategia inspectorilor de muncă - ce putem învăța din abordarea norvegiană asupra conformității SSM

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
22 Mai 2024 | 1 | 837 | Timp de citire: 5 min.

Norvegia a demonstrat un angajament exemplar în ceea ce privește îmbunătățirea sănătății și securității la locul de muncă (SSM), devenind un model de urmat pentru alte state europene, potrivit unui raport publicat săptămâna aceasta de Agenția Europeană de SSM (AESSM). Printr-o serie de măsuri inovatoare și reglementări stricte, Norvegia a reușit să creeze un mediu de muncă mai sigur și mai sănătos pentru toți angajații săi. Raportul descrie actuala strategie a Norvegiei în domeniul SSM și prezintă rezultatele a șase studii de caz pe teme specifice, în această ordine: strategia bazată pe riscuri a autorității pentru inspecția muncii, cooperarea între diferitele agenții și autorități ale statului, lecțiile învățate în pandemie (utilizarea inspecțiilor virtuale), call-centerul autorității pentru inspecția muncii, serviciile de sănătate ocupațională și schema reprezentanților pentru SSM (terți care se ocupă de supraveghere pe diferite sectoare de activitate, dar nu sunt inspectori de muncă). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Încetarea CIM pe perioada de probă: Dacă angajatul susține că angajatorul a abuzat de dreptul său, trebuie să o și dovedească

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Mai 2024 | 0 | 9989 | Timp de citire: 6 min.

Când angajatul susține în instanță că fostul angajator a făcut abuz de drept prin încetarea contractului său pe perioada de probă, deși se înțelegea bine cu toți colegii, clienții și părea că își îndeplinește sarcinile conform fișei postului, acesta trebuie să probeze cele susținute, a decis în mod definitiv, recent, o instanță, într-o speță care ilustrează destul de bine ideea de marjă de apreciere a angajatorului în privința continuării relației de muncă cu un angajat pe care nu-l consideră potrivit postului. Citește articolul