Primul trimestru din 2021 s-a încheiat de câteva zile, ceea ce înseamnă că firmele care au înregistrat profit în acest început de an pot începe demersurile necesare împărțirii dividendelor interimare. Pentru a împărți profitul trimestrial, companiile sunt obligate să facă situații financiare interimare, iar legislația a fost modificată recent pentru a introduce noi obligații și amenzi în legătură cu acest tip de bilanț. Citește articolul
Obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor pentru vânzările online efectuate de firme o să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect de OUG inițiat recent la nivelul Ministerului Finanțelor. Practic, va apărea o excepție de la facturare pentru companiile care vor aplica un viitor regim special de TVA. Citește articolul
Camera Consultanților Fiscali (CCF) solicită Ministerului Finanțelor lămurirea unei chestiuni în cazul contribuției la fondul de handicap, atunci când firmele aleg să cumpere bunuri și servicii pentru a se achita de o parte din obligația impusă de Legea nr. 448/2006: mai exact, dacă în cazul firmelor care nu au drept de a deduce TVA-ul aferent acelor bunuri și servicii valoarea în sumă echivalentă cu suma datorată la bugetul de stat ar trebui să reprezinte valoarea acestora inclusiv TVA sau fără. Citește articolul
Fac obiectul dreptului de proprietate intelectuală acele contracte ce îndeplinesc condițiile din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor, respectiv sunt opere originale de creații intelectuală în domeniul literar, artistic sau științific, oricare ar fi modalitatea de creație sau forma de exprimare. Citește articolul
Declarația 204, ce este folosită de asocierile fără personalitate juridică și de entitățile supuse regimului transparenței fiscale, a fost modificată recent printr-un ordin al Fiscului. Principala noutate este că avem un termen de depunere valabil doar în 2021, iar din 2022 vom avea un termen modificat față de cel din anii trecuți. Citește articolul
Din iulie 2021, comercianții care înlesnesc livrarea de bunuri sau prestarea de servicii cu ajutorul piețelor online, platformelor sau portalurilor vor fi obligați să țină evidențe speciale privind TVA-ul, conform unui proiect de OUG inițiat luni de Ministerul Finanțelor. Însă asta numai dacă livrarea sau prestarea se fac către persoane neimpozabile. Citește articolul
Dacă apar probleme la transmiterea fișierelor de la casele de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare, autoritățile îi vor informa lunar pe comercianți prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV). Practic, acest lucru se va întâmpla după conectarea caselor de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), operațiune ce a început de câteva zile. Citește articolul
Recenta extindere a aplicării mecanismului amnistiei fiscale până la final de ianuarie 2022 nu a venit singură, ci însoțită de o extindere a aplicării mecanismului: sunt vizate, mai nou, și accesoriile obligațiilor principale stabilite de inspectorii Fiscului prin inspecții fiscale sau verificări ale situațiilor fiscale personale în curs la 29 martie 2021 sau începute după această dată, până la 31 ianuarie 2022. Totuși, legiuitorul, adică Guvernul, pare să mai fi scăpat și de data asta niște situații din discuție. Citește articolul
De la 1 iulie se aplică noi reguli privind TVA-ul în materia comerțului electronic intracomunitar, reguli ce vizează toate firmele din România, din alte state membre UE și chiar și din afara UE care vând online bunuri și servicii către persoanele fizice din UE (consumatori finali). Pentru a veni în ajutorul celor vizați de noile reglementări, Comisia Europeană (CE) a publicat recent un set de îndrumări de aplicare a acestora. Citește articolul
Astăzi începe conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), ocazie cu care autoritățile au pus la dispoziție un ghid cu indicații. În esență, comercianții trebuie să știe că nu trebuie să se ocupe ei personal de conectarea efectivă a aparatelor. Această operațiune o face un tehnician al firmei cu care are contract comerciantul (adică, de obicei, cineva de la firma de la care a fost cumpărată casa de marcat), ne-au explicat recent specialiștii Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România (PCSCMR). Citește articolul