Potrivit unei decizii recente a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), cheltuielile cu servicii de management și suport prestate de o societate din grup ar trebui să fie acceptate pentru deducere de către inspectorii fiscali, atunci când sunt analizate tranzacțiile intra-grup. I-am întrebat pe cei care au obținut această decizie în instanță mai multe despre aceste cheltuieli: ce documente ar trebui să aibă firmele în spate, despre prețurile de transfer, precum și despre cum poate ajuta această decizie firmele aflate în situații similare. Citește articolul
Vizele anuale de liberă practică au fost trimise în format electronic către toți membrii Camerei Consultanților Fiscali (CCF), persoane fizice și persoane juridice, care au acest drept, potrivit unei comunicat publicat marți pe site-ul entității. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai urmează să fie reorganizată, un proiect de act normativ în acest sens fiind respins definitiv marți de către deputați, deși, acum doi ani, fusese adoptat de Parlament. În esență, se dorea renunțarea la organizarea Fiscului pe regiuni și revenirea la organizarea pe județe, dar Curtea Constituțională a spus, în 2019, că actul normativ contravine normelor constituționale, argumentând că Parlamentul l-a adoptat fără să se intereseze la Guvern dacă există bani la buget pentru cheltuielile de reorganizare. Citește articolul
Schimbarea regimului de impozitare de la impozitul pe profit la cel micro ori invers și intrarea sau ieșirea din impozitul specific trebuie anunțate la Fisc în acest an, potrivit legislației în vigoare, până la data de 31 martie. Citește articolul
Deși conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare ar fi trebuit să fie deja în derulare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat azi un nou calendar. Concret, firmele încep efectiv conectarea la data de 31 martie 2021, operațiunea urmând să se termine în noiembrie 2021. Citește articolul
Federaţia Internaţională a Contabililor (International Federation of Accountants - IFAC) a pus recent la dispoziția contabililor un ghid structurat în șase capitole despre principalele aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere, apropo de spălarea banilor, dacă lucrează cu businessuri mici și mijlocii. Scopul ghidului este să-i facă pe cei mai puțin familiarizați cu domeniul să înțeleagă cum funcționează spălarea de bani, la ce riscuri se expun și cum să le diminueze. Citește articolul
Arhivarea presupune păstrarea, în anumite condiții, fie fizic, fie electronic, pe perioade de timp care pot ajunge și până la 50 de ani, a unor documente folosite de firme în activitatea lor curentă. Orice modalitate ar alege de a le păstra, firmele trebuie să fie în măsură să le pună la dispoziția celor interesați atunci când li se solicită asta prin lege. Citește articolul
Anual, în localitățile care n-au nicio unitate a Fiscului, la primării se acordă asistență persoanelor fizice autorizate (PFA) -- și nu numai -- care trebuie să depună declarația unică. În mod normal, acest lucru se face între 15 ianuarie și 15 martie, însă Ministerul Finanțelor ne-a spus că, în contextul mutării termenului declarației unice pe 25 mai, și asistența în primării se face până la acea dată. Citește articolul
Că înregistrează sau nu contractele de închiriere la Fisc, românii trebuie să plătească neapărat impozit pentru veniturile din chirii (cedarea folosinței bunurilor, conform Codului fiscal). Fiscalizarea acestor venituri se face prin declarația unică, care trebuie depusă, pentru estimarea veniturilor ce se vor obține în acest an, până la 25 mai. Cei care încep să obțină venituri din chirii ulterior, o vor depune apoi. În cazul unor venituri mai mari, cumulate, eventual, cu alte venituri vizate de declarație, va deveni obligatorie și plata contribuției la sănătate prin acestă declarație. Citește articolul
Ultimele controale desfășurate la firmele de transport s-au terminat cu reîncadrarea la scară largă a diurnelor acordate șoferilor pentru transportul rutier internațional ca venituri de natură salarială. Or, potrivit reprezentanților transportatorilor, practica Fiscului nu ar fi susținută de prevederi legale clare care să le permită acest lucru și, prin urmare, în condițiile economice actuale și ca urmare a presiunii financiare puse pe firmele de transport, cer Finanțelor să tranșeze chestiunea pentru toată lumea. Citește articolul