Pentru aplicarea facilităților fiscale din construcții, firmele nu se vor raporta, în calculul cifrei de afaceri totale, și la veniturile obținute din activitățile de construcții desfășurate în afara țării. Cu alte cuvinte, atunci când vine vorba despre facilitățile în construcții, firmele vor trebui să respecte aceleași reguli ca până acum. Măsura includerii veniturilor din activitățile desfășurate în afara granițelor în calculul cifrei de afaceri totale se regăsea inițial în proiectul de ordonanță pus în dezbatere publică, dar la oficializarea actului a fost eliminată. Citește articolul
Deoarece noul plafon pentru aplicarea sistemului de TVA la încasare n-a fost reglementat inițial cum trebuie, Guvernul a intervenit cu corecturi punctuale pentru a-l face funcțional începând de astăzi, conform unei OUG apărute vineri seară. Totodată, s-a stabilit clar că intrarea în acest sistem se poate face oricând în timpul anului, nu doar în prima lună a anului. Citește articolul
Dacă primul termen pentru raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere, către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), a fost în prima zi a lunii februarie 2021, al doilea termen, care e mult mai important, pentru că vizează toate optimizările fiscale implementate între 25 iunie 2018 și 30 iunie 2020, urmează în prima zi a lunii martie 2021, astfel că firmele și specialiștii ar trebui să fie pregătiți cât mai bine. Iată cele mai importante chestiuni despre noua obligație de raportare. Citește articolul
Dacă ai o firmă care n-a avut activitate de la constituire până la încheierea exercițiului financiar 2020, anul acesta trebuie să depui la Ministerul Finanțelor (MF) o declarație de inactivitate. În loc de situațiile financiare anuale, care se depun, ca regulă, de către firme. Declarația trebuie depusă la unitățile teritoriale ale MF, iar termenul limită de depunere e 1 martie 2021. Citește articolul
O facilitate introdusă acum peste doi ani pentru angajatorii din domeniul construcțiilor este în continuare inaplicabilă - cota redusă a contribuției asiguratorii pentru muncă (CAM). Însă Ministerul Finanțelor ne-a spus că a pus recent la punct un proiect de schemă de ajutor de stat, care va permite aplicarea facilității în viitorul apropiat. Acum, totul depinde de ce va spune Comisia Europeană, din moment ce ajutoarele de stat au nevoie de aprobarea instituției. Citește articolul
La finalul anului trecut, prin Legea 296/2020 au fost făcute modificări la taxele datorate (impozit pe venit și contribuții la pensii și sănătate) pentru anumite beneficii pe care angajatorii le pot acorda salariaților. Noile reguli sunt valabile începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021, ceea ce înseamnă că ele se aplică efectiv la raportarea pe care angajatorii o fac în februarie 2021, adică până azi. Citește articolul
Organizațiile nonguvernamentale (ONG-urile) au, întocmai ca firmele, obligația de a declara și plăti anual impozitul pe profitul din anul precedent, potrivit Codului fiscal. Totuși, spre deosebire de firme, ONG-urile trebuie să-și îndeplinească aceste obligații într-un termen mai scurt. Citește articolul
În a doua parte a anului trecut și în prima parte a anului curent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a venit cu trei decizii importante ce țin de rambursarea TVA-ului. Chiar dacă doar două dintre ele vizează în mod expres România, și a treia este demnă de reținut, în contextul rambursărilor din 2021. Totodată, reamintim ce reguli generale se aplică anul acesta la rambursarea TVA-ului. Citește articolul
Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul
Este disproporționat ca autoritățile fiscale să respingă o cerere de rambursare a TVA din cauza lipsei numărului secvențial al facturii, atâta timp cât factura conține alt număr care să permită identificarea ei, a considerat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o decizie recentă în materia TVA. Citește articolul