Medierea în cauzele penale se bazează, în principal, pe dialogul dintre victimă și agresor și este posibilă pentru fapte penale mai puțin grave. Când victima acceptă reconcilierea cu agresorul, acordul de mediere va cuprinde cuantumul despăgubirilor morale și materiale potrivit voinței părților și va constitui un element favorabil exonerării de pedeapsă sau a obținerii unei pedepse mai ușoare. Citește articolul
În cazul divorțurilor produse din vina exclusivă a unuia dintre soți, celălalt îi poate pretinde despăgubiri pentru prejudiciul provocat de desfacerea căsătoriei, potrivit legii civile de la noi. În funcție de prejudiciul concret, material și/sau moral, despăgubirile pot urca și la câteva zeci de mii de lei. Citește articolul
De când a fost operaționalizat, la finele anului trecut, ordinul de protecție provizoriu a devenit cel mai nou intrument pentru apărarea victimelor violențelor domestice. Peste 5.000 de astfel de ordine au fost emise de la începutul anului și până acum, potrivit unei informări recente a Poliției Române, în competența căreia intră acordarea acestei protecții provizorii. Cele mai multe ordine au fost emise în mediul urban. Cum funcționează, mai exact: Citește articolul
Avocații care vor să transmită prin e-mail, către instanțe, cereri de chemare în judecată, cereri de apel, contestații sau alte acte trebuie să folosească semnătura electronică. Practic, e necesar ca avocații să folosească un instrument care le leagă, fără urmă de îndoială, identitatea reală de identitatea electronică, aspect subliniat inclusiv de judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), într-o decizie dată în acest an. Citește articolul
Chiar și cei care nu avut procese cu băncile pe tema clauzelor abuzive vor putea să profite pe deplin de constatările instanțelor de judecată în privința acelor clauze. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) propune ca băncile să fie obligate de instanțe să le restituie banii tuturor clienților cu clauze constatate ca având caracter abuziv. Asta și alte câteva beneficii pentru împrumutați, într-un proiect în dezbatere la ANPC. Citește articolul
Legislația ne oferă remedii pentru tragerea la răspundere a unui funcționar al statului care comite un abuz în relația cu cetățeanul, care are un comportament neadecvat, care pretinde favoruri pentru lucruri pe care e obligat să le facă sau care se lasă înduplecat doar cu cerul și pământul ca să-și facă treaba. A venit momentul să deschidem o discuție în privința acestor remedii. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte cu profesioniștii beneficiază de protecții suplimentare în această privință, prin care sunt protejați de efectele unor clauze care ar putea să nu fie suficient de transparente și clare și care i-ar putea prejudicia. Astfel de clauze sunt considerate abuzive și ele nu vor mai produce efecte față de consumator. Însă este important pentru români să știe că unul din aspectele primordiale ale acestui domeniu este că protecția nu se extinde și cu privire la cuantumul prețului. Cu alte cuvinte, românii nu pot obține protecție doar pentru că ei consideră că prețul este prea mare. Citește articolul
Clar, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească. Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui acord. Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiție vor fi, cel mai probabil, considerate abuzive și, astfel, nu vor produce efecte. În condițiile în care Comisia Europeană a emis o comunicare privitoare la ultimele evoluții în acest domeniu, este important de văzut care sunt elementele „limbajului clar și inteligibil” pe care trebuie să îl aibă un contract încheiat de un consumator cu un profesionist. Citește articolul
Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul
Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul