Ne apropiem cu pași repezi de finalul lui 2022, un an care a adus o multitudine de schimbări fiscale majore pentru companii. În acest context, contribuabilii ar trebui să înceapă urgent (dacă n-au făcut-o deja) o amplă analiză a propriilor afaceri, pentru a vedea dacă și cum se pot adapta, până la finalul anului, la regulile actualizate din 2023 ale sistemului fiscal autohton. Iată principalele repere de avut în vedere la această analiză: Citește articolul
O noutate semnificativă privind declarația 112, pe care o folosesc angajatorii, este că formularul va trebui să cuprindă, din 2023, și veniturile neimpozabile ale salariaților. Aceste informații nu se raportează în prezent, conform specialiștilor. Citește articolul
O lege care aduce modificări importante Codului muncii introduce, din 22 octombrie, dreptul salariaților de a lipsi de la muncă în cazul în care se confruntă cu urgențe familiale. Zilele acordate din acest motiv sunt în limită de 10, într-un an calendaristic, și trebuie anunțate angajatorului înainte de lipsa propriu-zisă, urmând ca apoi să le recupereze, așa cum stabilesc împreună cu angajatorul. Citește articolul
Angajatorii vor trebui să includă, în contractele individuale de muncă, mai multe informații decât în prezent. Măsura este prinsă într-o lege care conține ample modificări ale Codului muncii și care se va aplica din 22 octombrie 2022. Citește articolul
Concediul paternal, cel de îngrijitor și absența de la locul de muncă pentru urgențele familiale vor fi considerate, din 22 octombrie, perioade de activitate prestată și nu va scădea numărul zilelor de concediu de odihnă disponibile pentru salariați, potrivit unei legi oficializate astăzi. Același act normativ introduce în Codul muncii concediul de îngrijitor și zilele pentru urgențele familiale. Citește articolul
Codul muncii va fi modificat, de sâmbătă, printr-o lege publicată miercuri în Monitorul Oficial, printre altele fiind inclusă și interdicția angajatorilor de a concedia salariații care își cer anumite drepturi nou-introduse, dar și altele care se regăsesc deja în lege. Citește articolul
Să ne imaginăm o situație (ipotetică sau nu) în care un salariat care s-a aflat în telemuncă de la începutul semnării contractului individual de muncă (CIM) decide, la un moment dat, din diverse motive, să se mute din localitatea în care stătea și unde se afla la momentul semnării contractului. Când își schimbă domiciliul sau reședința, anunță și la departamentul de resurse umane, ocazie cu care și șefii ierarhici află despre mutare. Aceștia nu sunt mulțumiți de faptul că nu au fost anunțați despre acest fapt, decid să cheme echipa, din care face și salariatul, ocazional la birou și amenință chiar cu o concediere disciplinară, dacă cel din urmă lipsește de la birou. Este oare acest lucru posibil? Iată explicațiile unui specialist: Citește articolul
Aproximativ 57 de milioane de euro au fost contractate, la începutul lui octombrie, de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), prin două proiecte cu fonduri europene acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, pentru finanțarea subvențiilor pentru angajatorii care vor încadra în muncă șomeri. Citește articolul
Tinerii de până în 18 ani au dreptul să muncească doar 6 ore/zi, 30 de ore/săptămână, acesta fiind considerat programul full-time pe care îl pot avea, conform legislației muncii. Totuși, atunci când tânărul angajat pe vremea când era minor împlinește 18 ani contractul individual de muncă (CIM) al acestuia nu mai este unul cu normă întreagă, ci, prin orele ce se regăsesc în contract, devine unul cu normă parțială. În acest caz, cum trebuie procedat pentru ca respectivul CIM să devină unul cu normă întreagă? Este necesar acordul salariatul pentru modificarea programului de lucru sau este suficientă o decizie de modificare emisă de angajator? Iată răspunsul specialistul. Citește articolul
Reglementarea profesiei de expert în legislația muncii este cuprinsă într-o propunere legislativă considerată adoptată tacit de Senat. Aceasta este o reglementare pe care practica o cerea și o aștepta de mult timp, de altfel, însă propunerea vine cu un deziderat important, dincolo de reglementarea profesională și de cerințele acreditării experților - acela ca serviciile externe specializate în resurse umane (HR) și salarizare să fie coordonate de un expert acreditat. Citește articolul