avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 747 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajatori
Subiect: angajatori
ACCES PREMIUM

Comunicarea cu salariații prin Whatsapp sau Facebook: Chiar dacă folosește canale alternative, angajatorul trebuie să respecte aceleași reguli care guvernează relațiile de muncă

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2022 | 1 | 14943 | Timp de citire: 4 min.

Să luăm ipoteza în care angajatorul decide să formeze un grup de WhastApp, Telegram sau chiar de Facebook prin care să trimită salariațior săi informări sau anunțuri legate de activitatea de zi cu zi a firmei, preferând acest tip de comunicare pentru că este mai rapid decât să spunem un email și că poate obține confirmarea că toți cei vizați văd mesajul. Totuși, atunci când folosește un astfel de canal alternativ de comunicare, angajatorul are responsabilitatea de a-l modera, de a avea un limbaj civilizat și să-l folosească doar în timpul programului de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decontarea serviciilor turistice acordate salariatului: Documentația necesară pentru susținerea regimului fiscal favorabil

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2022 | 0 | 5445 | Timp de citire: 2 min.

Acordarea unor bani de vacanță de către firmă pentru salariați poate "îmbrăca" trei forme - vouchere de vacanță, decontarea serviciilor turistice și prima de vacanță, însă doar primele două au un tratament fiscal preferențial. Deși nu este un beneficiu foarte folosit, decontarea serviciilor turistice în limita unui salariu mediu brut pe an este scutită de plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilitățile fiscale pentru cercetare-dezvoltare: Modificări importante aplicabile de la 1 ianuarie 2023

PwC România în Contabil și fiscal
7 Octombrie 2022 | 0 | 1493 | Timp de citire: 3 min.

Legislația privind facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare a fost recent modificată, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2023, fiind clarificate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească activitățile de cercetare-dezvoltare pentru a aplica deducerea suplimentară la calculul impozitului pe profit și fiind introdusă necesitatea de a obține certificarea activităților de către experții înscriși în Registrul național al experților pentru certificarea activității de cercetare dezvoltare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fidelizarea angajaților și taxele mai mici sunt doar două motive pentru care angajatorii pot oferi beneficii extrasalariale

EY Romania în Relații de muncă & Asigurări sociale
7 Octombrie 2022 | 0 | 1963 | Timp de citire: 6 min.

Care sunt avantajele pe care legislația românească le permite companiilor prin care acestea ar putea să treacă de la abordarea potențialilor/ actualilor angajați cu o simplă ofertă salarială la oferte bazate pe un pachet de remunerare, format din salariu plus beneficii, și de ce angajații ar trebui să-și reconsidere cerințele faţă de angajatori?
Taxele salariale în România ajung sau chiar depășesc 40% din venitul brut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De astăzi, micro-angajatorii pot ține evidența muncii cum doresc, dar tot trebuie să îi anunțe pe salariați

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
6 Octombrie 2022 | 0 | 6221 | Timp de citire: 2 min.

De-acum, acordul scris între angajatorul-microîntreprindere și salariații lui privind evidența orelor de muncă nu mai este necesar, după ce OUG 37/2021 care l-a introdus a fost abrogat de astăzi. Actul normativ este cel care a eliminat regulamentul intern și fișele de post și care a fost respins de deputați la trecerea prin Parlament. Prin dispariția acestui acord înseamnă că angajatorul va putea să țină evidența așa cum dorește, însă îi rămâne obligația legală de a anunța salariații despre modalitatea aleasă în mod unilateral. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce nu ar trebui să lipsească din conținutul regulamentului intern

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 0 | 7611 | Timp de citire: 6 min.

La fel ca și contractul individual de muncă (CIM), regulamentul intern (RI) are o importantă deosebită în relațiile de muncă. Recomandarea specialiștilor în dreptul muncii este ca regulamentul intern să nu fie elaborat doar pentru a se bifa una dintre cerințele legale, ci să fie gândit și adaptat cerințelor fiecărui angajator și activității firmei. Acum că și micii angajatori revin la obligația legală de a avea un regulament intern, chiar dacă au doar unul sau doi angajați, plus că avem câteva modificări la Codul muncii pe cale să fie oficializate, ne-am gândit să readucem în discuție care sunt principalele chestiuni de trecut într-un regulament. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar și PFA-urile, II-urile și IF-urile cu salariați trebuie să revină la fișele de post și regulamentele interne

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 1 | 3188 | Timp de citire: 3 min.

OUG 37/2021, prin care Guvernul a decis eliminarea regulamentului intern și a fișei de post pentru microîntreprinderi, urmează să abrogată din 6 octombrie. Asta înseamnă că angajatorii cu mai puțin de nouă salariați vor trebui să refacă sau să întocmească aceste documente, iar în această categorie intră și persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Orice liber neplătit al unui salariat cu minimul pe economie duce la plata unor contribuții mai mari pentru pensii și sănătate

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2022 | 0 | 2452 | Timp de citire: 2 min.

Plata majorată a contribuțiilor sociale pentru pensii și sănătate, introdusă în vară prin OG 16/2022, are un impact și în cazul salariaților full-time care sunt plătiți cu minimul pe economie, nu doar în cazul celor part-time. Asta deoarece orice zi liberă neplătită scade salariul de bază al unui angajat plătit cu salariul minim brut și astfel contribuțiile se vor raporta la suma brută de 2.550 lei, nu la venitul realizat efectiv. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De joi, regulamentul intern și fișa postului redevin obligatorii la microfirmele cu până la nouă salariați

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 4 | 17207 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Inspecția Muncii verifică firmele care folosesc zilieri. Ce obligații au cei care apelează la lucrătorii cu ziua

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Septembrie 2022 | 0 | 8871 | Timp de citire: 4 min.

Firmele, persoanele fizice autorizate (PFA) sau autoritățile locale care folosesc în activitatea lor lucrătorii cu ziua trebuie să respecte o serie de obligații privind înregistrarea în Registrul zilierilor, precum și îndatoriri legate de remunerația pe care trebuie să o acorde acestor muncitori. În caz contrar amenzile pe care inspectorii de muncă le pot aplica se ridică la zeci de mii de lei. În cadrul unei recente campanii naționale de verificare a respectării Legii 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, Inspecția Muncii a aplicat amenzi de circa 200.000 lei. Citește articolul