Apar noi reguli de care comercianții care-și vând produsele sau prestează servicii prin intermediul marketplace-urilor, adică al piețelor online, platformelor sau portalurilor digitale, trebuie să țină cont. Aceste reguli sunt cuprinse în anumite acte normative deja în vigoare sau care urmează să se aplice în viitorul apropiat. Citește articolul
Odată ce casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), autoritățile vor căpăta acces în timp real la date despre vânzările comercianților (Fiscul ne-a explicat în detaliu despre ce informații este vorba). Specialiștii spun că acest gen de acces va permite autorităților să depisteze rapid anomaliile din activitatea companiilor. Iar autoritățile spun că informațiile vor duce la scăderea controalelor și la orientarea verificărilor către cei care încearcă să ocolească regulile. Însă acesta va fi doar începutul Fiscului digitalizat. Citește articolul
Directiva DAC7, care prevede că veniturile comercianților care-și vând produsele prin intermediul marketplace-urilor vor trebui raportate anual la Fisc (de firmele care gestionează acele platforme digitale), a fost oficializată recent și a intrat în vigoare miercuri, astfel că, de-acum, statele membre UE trebuie să înceapă transpunerea sa în legislația internă. Măsura vine după ce precedenta directivă în domeniul coperării între statele UE, DAC6 (raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere), abia a început să producă efecte la noi. Citește articolul
Obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor pentru vânzările online efectuate de firme o să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect de OUG inițiat recent la nivelul Ministerului Finanțelor. Practic, va apărea o excepție de la facturare pentru companiile care vor aplica un viitor regim special de TVA. Citește articolul
Din iulie 2021, comercianții care înlesnesc livrarea de bunuri sau prestarea de servicii cu ajutorul piețelor online, platformelor sau portalurilor vor fi obligați să țină evidențe speciale privind TVA-ul, conform unui proiect de OUG inițiat luni de Ministerul Finanțelor. Însă asta numai dacă livrarea sau prestarea se fac către persoane neimpozabile. Citește articolul
Pentru a asigura aplicarea adecvată în România a unui regulament european valabil de anul trecut, Guvernul a venit vineri cu OUG 23/2021. Prin acest act normativ s-a stabilit, în esență, ce autoritate de la noi se ocupă de supravegherea activității platformelor digitale (așa-zisele marketplace-uri prin care comercianții își pot vinde produsele) și de aplicarea amenzilor și măsurilor corective. Deși vizați sunt operatorii de asemenea marketplace-uri, noile prevederi au fost gândite în avantajul comercianților care se folosesc de serviciile lor. Citește articolul
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță aplicabilă din 12 aprilie 2021, o amendă de până la 1% din cifra de afaceri ce poate fi aplicată companiilor care au marketplace-uri, dacă acestea abuzează de poziția lor pentru a se autopromova (într-un mod netransparent) în detrimentul comercianților utilizatori ai platformelor respective. Măsura vine în contextul în care, din 2020, există reguli speciale care se aplică relațiilor dintre marketplace-uri și comercianții care își promovează produsele pe asemenea platforme (este vorba de un regulament european). În condițiile în care aceste platforme dețin o poziție privilegiată în ceea ce privește comerțul electronic, noile reguli urmăresc apărarea comercianților de posibilele comportamente abuzive ale platformelor online. Citește articolul
Încă de anul trecut, în țara noastră se aplică, în mod direct, un regulament european referitor la relația dintre comercianți și platformele de comerț online (așa-zisele marketplace-uri). În acest sens, Guvernul a oficializat azi o ordonanță prin care desemneză Consiliul Concurenței (CC) să se ocupe de investigarea problemelor dintre cele două părți și aplicarea amenzilor de până la 1% din cifra de afaceri. Citește articolul
Obligația introdusă joi pentru firme, de a vinde consumatorilor produse alimentare cu un conținut de acizi grași trans industriali de cel mult 2g la 100g de grăsime din conținut, vizează inclusiv magazinele care comercializează asemenea produse. Astfel, nu doar producătorii și restaurantele pot fi controlate, ci și orice magazin care pune la vânzare produse ce conțin acizi grași trans industriali. Citește articolul
Producătorii și comercianții de alimente, inclusiv restaurantele, sunt obligați de luna asta să respecte o limită maximă la acizii grași trans industriali prezenți în produsele alimentare. Din acest motiv, am obținut informații de la autorități despre controalele care urmează să fie făcute la firme. Unde sunt nereguli se vor putea da amenzi de până la 30.000 de lei și produsele neconforme vor trebui retrase de pe piață. Citește articolul