Sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, urmează să fie operaționalizat curând, potrivit unui OUG publicat joi în Monitorul Oficial. Deși se anunțase inițial că sistemul ar trebui să funcționeze de la 1 octombrie, acesta va deveni operațional în cel mult 30 de zile de la momentul publicării, adică până pe data de 6 noiembrie 2021. Sistemul va viza inițial relația firmelor cu statul, în domeniul achizițiilor publice, iar ulterior va viza relația între firme, fiind opțional în ambele cazuri. Citește articolul
La începutul lunii septembrie 2021, Ministerul Economiei a publicat un proiect de memorandum ce conține zeci de măsuri de debirocratizare și digitalizare pentru afaceri, printre care se numără inclusiv introducerea sediului electronic pentru firme și PFA-uri. Cu toate acestea, deputații au respins azi definitiv un proiect de lege mai vechi care prevedea exact această măsură (deși fusese adoptat inițial de senatori). Citește articolul
Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul
De astăzi au început testele pentru programul-pilot privind facturarea electronică, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a publicat aseară documentația tehnică necesară, urmând ca acesta să devină funcțional de la 1 octombrie 2021. În această primă fază, facturarea electronică este folosită numai în relația companiilor cu autoritățile și instituțiile publice (pentru achiziții publice), urmând ca sistemul să fie extins ulterior și la relația dintre operatorii economici. Citește articolul
Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct. Citește articolul
Implementarea fişierului standard de raportare SAF-T a intrat în linie dreaptă, prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală fiind prevăzută obligația depunerii acestui fișier începând cu 1 ianuarie 2022. Însă versiunile finale privind natura informațiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, condițiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate să depună fișierul vor fi aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). După cum au anunțat autoritățile fiscale în ghidul publicat anterior privind SAF-T, într-o primă etapă cei vizați de obligație ar urma să fie marii contribuabili. Citește articolul
Raportarea în sistemul SAF-T (Standard Audit File for Taxation - Fișierul Standard de Audit pentru Taxe) devine certitudine. Companiile interesate pot începe testarea noului sistem, care, potrivit autorităților, va fi obligatoriu de anul viitor pentru marii contribuabili. Parcurgerea acestui exercițiu este importantă pentru orice societate comercială, indiferent în ce etapă va fi obligată să se conformeze noii proceduri, având în vedere că este vorba de un sistem complet nou, de o complexitate ridicată și cu care trebuie să se familiarizeze până în momentul în care devine obligatoriu. Citește articolul
Până în 2030, Guvernul își propune să crească major nivelul de digitalizare actual din autoritățile și instituțiile publice. Astfel, într-un document aprobat joi de Executiv în ședința săptămânală apar o serie de deziderate din domeniul e-Guvernării pe care ar trebui să le vedem materializate în următorii ani: de la antreprenorul la început de drum și până la cel care se pregătește să-și închidă afacerea, numărul de documente ce trebuie procurate, în special în fața Registrului Comerțului, ar trebui să fie mult diminuat, plata majorității dărilor bugetare să se facă online, prin Ghișeul.ro, unde absolut toate entitățile publice se vor înrola ș.a.m.d. Citește articolul
Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul