avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 399 soluții astăzi
Acasă Subiect: digitalizare
Subiect: digitalizare
ACCES PREMIUM

SAF-T: Declarația 406 va fi depusă de firme lunar, trimestrial, anual sau chiar și la cererea Fiscului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 0 | 2003 | Timp de citire: 3 min.

Fișierul standard de control fiscal (pe scurt, SAF-T) urmează să fie depus la autorități la mai multe termene, în principal în funcție de perioada folosită de contribuabil la TVA, conform unor norme recent oficializate. Astfel, dincolo de transmiterea lunară/trimestrială, va exista inclusiv o depunere anuală, dar și posibilitatea de a trimite declarația la cererea expresă a Fiscului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE SAF-T: PFA, II, IF și alte câteva entități, scutite oficial de depunerea formularului 406

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 10727 | Timp de citire: 2 min.

PFA-urile, întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), cabinetele medicale individuale și alte entități vor fi scutite de depunerea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat marți în Monitorul Oficial, care se va aplica efectiv din 1 ianuarie 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Normele SAF-T, oficializate

UPDATE Firmele vor avea o perioadă de grație la primele raportări SAF-T, astfel că nu vor risca amendarea pentru întârzieri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 2 | 4188 | Timp de citire: 3 min.

Companiile obligate să transmită, prin declarația 406, fișierul standard de control fiscal (SAF-T) vor beneficia de o perioadă de grație pentru primele raportări, conform ordinului prin care Fiscul a stabilit normele procedurale în domeniu. În acest fel, cei care depun formularul cu întârziere nu vor risca să fie amendați cu până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele SAF-T, oficializate: Firmele mari vor folosi D406 din ianuarie sau iulie, cele mijlocii - din 2023 și cele mici - din 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 6454 | Timp de citire: 4 min.

Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost publicate aseară în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din ordinul ce le include reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022 (dacă au fost încadrate la această categorie și în 2021) sau din iulie 2022 (dacă devin mari contribuabili la 1 ianuarie 2022), în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Ce soluții au firmele pentru a face față numărului tot mai mare de raportări obligatorii către stat

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 1699 | Timp de citire: 7 min.

Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Oficial: Facturarea electronică va fi disponibilă pentru companii prin SPV. Cum va funcționa sistemul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 0 | 4198 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice și juridice care vor opta pentru folosirea sistemului de facturare electronică al statului (e-Factura) vor trebui să aibă cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru a-l accesa efectiv, conform unui ordin publicat aseară în Monitorul Oficial de Ministerul Finanțelor. e-Factura va avea două mari componente, facturile emise în relația cu statul (B2G) și cele emise în relația cu partenerii de afaceri (B2B), însă momentan numai prima va fi operațională. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Firmele au din ce în ce mai multe raportări de făcut către autorități, ceea ce duce la creșterea costurilor curente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2021 | 0 | 2018 | Timp de citire: 7 min.

În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Oficial: Cum o să procedeze cei care vor să opteze pentru facturarea electronică în relația cu alte firme

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
2 Noiembrie 2021 | 2 | 6348 | Timp de citire: 3 min.

Procedura de înscriere în Registrul e-Factura, care va fi utilă pentru companiile care vor dori să folosească facturarea electronică în relația cu alte firme (B2B), a fost stabilită luni printr-un ordin publicat în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, autoritățile au început să pună la punct cadrul legal secundar necesar pentru ca sistemul de facturare electronică să devină operațional până pe 6 noiembrie 2021. Totuși, în primă fază, operațională va fi partea de facturare electronică în relația cu statul (B2G), partea pentru relația dintre firme urmând să devină operațională ulterior. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Firmele care optează pentru e-Factura vor emite facturi ca și până acum partenerilor de afaceri neînscriși în sistem

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
1 Noiembrie 2021 | 0 | 2244 | Timp de citire: 2 min.

În contexul în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, va fi implementat până pe data de 6 noiembrie, firmele care vor alege să se înscrie în Registrul RO e-Factura vor respecta, în relația partenerii de afaceri care nu vor aplica acest sistem, aceleași reguli de emitere a facturii ca și până acum. Mai exact, vor emite celor înscriși în sistem facturi electronice, în timp ce le vor emite facturi colaboratorilor care nu aplică RO e-Factura respectând aceleași reguli și folosind aceleași sisteme sau programe informatice de contabilitate ca și până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce schimbări sunt așteptate, în privința inspecțiilor fiscale, în următorii ani. Crește importanța raportărilor corecte

Deloitte România în Contabil și fiscal
21 Octombrie 2021 | 0 | 2274 | Timp de citire: 3 min.

Acțiunile asumate de România în domeniul fiscal pentru următorii ani, inclusiv cele cuprinse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la finalul anului 2024, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care implementarea lor îl va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificările fiscale adoptate anul acesta indică iminența unor schimbări și în privința inspecțiilor fiscale, mai exact în frecvența acestora, eficiența și modul lor de desfășurare. Citește articolul