În contextul în care un proiect de lege ajuns recent la Parlament prevede împărțirea obligatorie a profitului companiei inclusiv cu salariații, trebuie precizat că și în prezent firmele pot împărți profitul cu lucrătorii, dar vorbim de un sistem complet opțional. Mă refer la sistemul stock option plan. Citește articolul
În 8 septembrie a fost inițiat, în Senat, un proiect de lege prin care se dorește obligarea firmelor să împartă 7,5% din profitul generat cu salariații lor. Totul sună bine, la prima vedere - li se acordă o protecție suplimentară salariaților, sunt recompensați pentru profitul la generarea căruia au contribuit și ei și, din perspectiva firmei, sunt încurajați să contribuie mai mult la bunul mers al societății, cu cât prestația lor este mai bună, cu atât urcând șansele de creștere a profitului și, în consecință, remunerația lor (ca parte a 7,5% din profit acordat angajaților). Însă, dincolo de faptul că, în teorie, totul pare promițător, o analiză mai atentă a propunerii scoate în evidență o serie de probleme. Citește articolul
Companiile care obțin profit net la finalul unui exercițiu financiar anual vor fi obligate să împartă 7,5% din acesta către salariații proprii, conform unui proiect de lege înregistrat recent la Senat pentru dezbatere. Practic, aceste plăți ar fi acordate în plus față de salariu și celelalte drepturi bănești pe care le au angajații. Citește articolul
Atunci când angajatorul demarează o procedură de cercetare disciplinară și convoacă salariatul în cauză la discuția cu comisia de cercetare, specialiștii recomandă întocmirea unui proces verbal, care să consemneze întreaga discuție purtată.
Citește articolulDe la începutul crizei coronavirusului și până acum, Guvernul a pregătit șase mari ajutoare pentru angajatori, pentru ca aceștia să poată duce mai ușor povara costurilor salariale. Banii dați de Guvern la cererea angajatorilor sunt, în esență, pentru a combate concedierile și a încuraja angajările. Iată care sunt aceste ajutoare, pentru ce se pot cere și cât timp se pot cere. Citește articolul
Dacă un angajat încalcă regulile de conduită ale companiei, poate fi cercetat disciplinar de către angajator. Într-o astfel de cercetare, regulamentul intern, dacă există, devine superior Codului muncii. Mai exact, dacă nu e urmat întocmai, poate fi folosit împotriva angajatorului, într-un eventual litigiu. Citește articolul
În această perioadă, marcată de epidemia de coronavirus, multe firme de gândesc sau chiar au făcut trecerea de la munca de birou la telemuncă. În cazul unei astfel de schimbări, angajatorii trebuie să ia în calcul o serie de aspecte legate de digitalizare, care pot face modificarea tipului muncii mai facilă sau chiar posibilă. Citește articolul
Importanța, pentru angajatori, de a avea o politică și o strategie de diversitate și incluziune (D&I) la locul de muncă excede cadrul pur juridic, avantajele pentru cei care implementează asemenea politici nefiind doar evitarea răspunderii juridice pentru neconformare cu legea aplicabilă, ci și oportunitatea de a obține beneficii suplimentare, atât pentru companie (de exemplu, o mai eficientă rezolvare a problemelor și mai multă inovație), cât și pentru angajați (stimularea unui sentiment de incluziune, de pildă). Despre aceste lucruri au vorbit Ana Ber și Anca Robu, managing director, respectiv consultant senior la P&P România, o companie de consultanță în resurse umane. Citește articolul
O nouă lege intrată în vigoare în luna august stabilește că salariații hărțuiți moral la locul de muncă (noțiune care include stresul și epuizarea fizică) pot obține despăgubiri în instanță de la angajator sau chiar bani pentru a merge la ședințe de terapie. În practică, însă, hărțuirea morală este destul de greu de dovedit și oricum procedura este de durată. Citește articolul
Angajatorii din domeniul transportului de marfă și de persoane vor beneficia, până în anul 2028, de facilități fiscale (taxe salariale mai mici pentru șoferii angajați), se arată într-o propunere legislativă adoptată azi la Senat. În același timp, pentru acest domeniu de activitate va exista un salariu minim brut diferențiat. Ideea este de a pune pe picior de egalitate domeniul transporturilor cu cel al construcțiilor, pentru care regulile respective se aplică deja. Citește articolul