Gabriel Biriș, unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în domeniul taxelor, dar care are și experiența mecanismelor guvernametale, în calitatea sa de fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor, critică, într-un interviu pentru avocatnet.ro, introducerea în Codul fiscal a așa numitei ”taxe pe lux”, dovedind că măsura este mai degrabă una populistă, nu una cu aplicabilitate și efecte reale. Citește articolul
Taxarea activităților IT este unul dintre domeniile pentru care Legea reformei fiscale aduce schimbări importante, acestea aplicându-se parțial din noiembrie 2023 și parțial din ianuarie 2024. În baza modificărilor legislative operate de autorități, prezentăm azi cum va arăta, în 2024, taxarea acestor activități, în funcție de statutul prestatorului - salariat, PFA sau microîntreprindere. Citește articolul
E-Factura a devenit un subiect major pentru mediul de afaceri din România, mai ales în contextul noilor reglementări care vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2024. În acest context, avocații, ca și alte categorii de persoane impozabile, vor trebui să să transmită facturile către persoane juridice prin sistemul național RO e-Factura.
Citește articolulCa o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul
Atunci când vine vorba de gestionarea facturilor electronice începând din 1 ianuarie 2024, este important de precizat că nu vorbim de o muncă ce trebuie alocată neapărat contabililor. Potrivit specialiștilor, gestionarea documentelor trebuie alocată în funcție de volumul activității unei companii, iar automatizările pot reduce destul de mult munca respectivă. Citește articolul
Regulile actuale privind arhivarea vor rămâne la fel și în 2024, atrag atenția specialiștii. Astfel, în contextul folosirii obligatorii a e-Factura în relația B2B, firmele vor trebui să se asigure doar că, în plus, păstrează fișierele XML sigilate de Ministerul Finanțelor după transmiterea lor în sistem. În același timp, e bine de știut că autoritățile lucrează la posibilitatea de a transmite automatizat și anexele facturilor. Citește articolul
Decizia autorităților de a aplica TVA-ul standard de 19% pentru alimentele cu mult zahăr adăugat poate aduce destul de multe probleme în practică atât pentru operatorii economici, cât și pentru inspectorii Fiscului, sunt de părere specialiștii. Inclusiv excepția pentru anumite alimente, care rămân la TVA-ul de 9%, nu este tocmai clară. Citește articolul
Interdicțiile introduse recent de autorități în privința activităților economice ilicite fac posibilă sancționarea companiilor inclusiv pentru fapte aparent banale, care sunt destul de des întâlnite în practică, atrag atenția fiscaliștii. De exemplu, firmele pot fi amendate pentru nereguli ca neautorizarea codurilor CAEN, neînregistrarea punctelor de lucru sau neactualizarea obiectului principal de activitate. Citește articolul
Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul
Legea reformei fiscale a introdus prevederi noi pentru prevenirea și combaterea activităților economice ilicite, însoțite de amenzi și confiscarea bunurilor pentru cei care desfășoară activități economice fără documente de proveniență sau fără să fie organizate conform legii. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a venit în acest context cu un proiect de ordin pentru stabilirea modelelor și conținutului proceselor-verbale ce trebuie utilizate în noile proceduri. Citește articolul