Guvernul păstrează, pentru încă doi ani, peste 1 milion de contracte de muncă la nivelul salariului minim, iar numărul acestora ar putea crește de la 1 ianuarie 2022, moment în care salariul minim brut pe țară garantat în plată va ajunge la 2.550 de lei. Așa cum a promis, Executivul a corectat „eroarea” din cauza căreia numărul contractelor de muncă încheiate și/sau menținute la nivelul salariului minim ar fi putut să scadă, iar sistemul privat de salarizare rămâne în continuare unul „flexibil”, bazat pe puterea de negociere a fiecăruia. Doar că această modificare venită la puțin peste o săptămână de la cea inițială nu doar că demonstrează încă o dată calitatea extrem de slabă a actului de legiferare și lipsa de considerație față de mediul de afaceri, dar, ca în multe alte cazuri similare, ridică semne de întrebare privind efectele juridice ale măsurii date pe 18 decembrie. Citește articolul
OUG 130/2021 a schimbat, pe neașteptate, într-o zi nelucrătoare, o serie de prevederi ale Codului muncii legate de acordarea salariului minim timp de doi ani, care se aplică și situațiilor apărute înainte de oficializarea actului normativ, fapt ce ar putea fi declarat ca fiind neconstituțional de către Curtea Constituțională a României. Totuși, potrivit ultimelor intenții ale Guvernului, aplicarea schimbărilor se va face din viitor, majorarea salariului minim urmând să fie obligatorie din 1 ianuarie 2024. În acest caz, mai era necesară adoptarea unei OUG - al cărui scop este reglementarea imediată a măsuri legislative -, dacă modificarea introdusă se va aplica abia peste doi ani? Citește articolul
Deși neclară, majorarea salariilor angajaților care sunt încadrați de mai mult de 24 de luni a intrat în vigoare într-o zi nelucrătoare, nu este suficient de clară în privința sumei ori a procentului cu care trebuie majorat salariul minim și pune în dificultate salariații care au sarcina de a redacta deciziile de majorare ori actele adiționale. Am menționat corect ambele variante, cea a deciziei unilaterale de majorare și cea a actului adițional, în primul rând pentru că dispozițiile legale nu impun în clar o anumită procedură, dar și raportat la „urgența” aplicării măsurii prevăzute tot în regim de urgență, adică prin OUG. Citește articolul
Angajații pot fi plătiți maximum 24 de luni cu salariul minim brut pe țară, după această perioadă angajatorii fiind nevoiți să mărească salariile, prevede o ordonanță oficializată sâmbătă. Această prevedere se aplică din 18 decembrie 2021, inclusiv pentru contractele de muncă existente. Citește articolul
La Ministerul Finanțelor a apărut recent un proiect de ordonanță ce ar aduce o schimbare și în Codul muncii. Există o tendință prea mare în practică a firmelor de a ține angajații pe salariul minim vreme îndelungată, ani de zile, subliniază inițiatorii măsurii, așa că acordarea salariului minim unui angajat (la același angajator) ar trebui limitată la 24 de luni. Doar că cele două texte de lege propuse a intra în Codul muncii au o redactare cel puțin criticabilă la acest moment. Citește articolul
Ultima lună din an vine cu o serie de obligații financiare care trebuie îndeplinite mai repede decât în orice altă lună a anului și de ordin organizațional de care depind mai multe lucruri în anul care vine. Le-am adunat pe toate, dar și alte informații utile pentru decembrie, în acest articol: Citește articolul
Așa cum a fost stabilit în 2020, din acest an, cel puțin teoretic, salariul minim ar trebui stabilit în funcție de valoarea coșului minim de consum. Totuși, pentru că Institutul Național de Statistică (INS) nu a definitivat încă regulile stabilirii valorii coșului minim de consum, salariul minim pentru 2022 a fost stabilit deja, astfel că valoarea coșului minim va fi folosită la calculul salariului minim, cel mai probabil, începând cu anul viitor. Citește articolul
Comisia pentru Ocuparea Forței de Muncă și Afaceri Sociale din Parlamentul European a mai făcut un pas în direcția adoptării unui salariu minim la nivel european. În lipsa unui contract/acord colectiv de muncă aplicabil la nivel național, salariul minim va fi stabilit, cel mai probabil, la aproximativ 60% din salariul mediu la nivel național. În România nu mai există un astfel de contract colectiv la nivel național. Citește articolul
Companiile și persoanele fizice ar trebui -- dacă n-au început deja demersuri în acest sens -- să-și pună la punct un calendar al schimbărilor pentru 2022. Printre noutățile anului viitor se numără chestiuni precum începerea procesului (îndelungat al) implementării fișierului SAF-T, simplificarea declarațiilor de înregistrare fiscală, mutarea anumitor termene fiscale majore pentru afaceri și reorganizarea Fiscului. Citește articolul
Odată cu creșterea salariului minim, programată pentru începutul anului viitor, va crește, în mod automat, și suma ce trebuie plătită la Fisc de persoanele ce nu au venituri și care vor să se asigure opțional la sănătate. Asigurarea anuală voluntară reprezintă, potrivit Codului fiscal, 10% din valoarea a șase salarii minime brute. Asta înseamnă că, ținând cont de faptul că salariul minim va crește, de la 1 ianuarie, la 2.550 de lei, valoarea de plată pentru asigurarea voluntară se va majora în consecință. Citește articolul