Începând cu luna ianuarie 2021, angajatorul poate acorda lunar telesalariaților până la 400 de lei pentru acoperirea cheltuielilor curente pe care le au aceștia, fără să plătească la stat impozit pe venit și contribuții sociale. Însă această facilitate se aplică și salariaților care n-au o clauză de telemuncă în contract, ci o clauză de muncă la domiciliu? Citește articolul
Munca la distanță poate deveni alternativa programelor de mobilitate internațională (cum ar fi relocarea în alt oraș sau în altă țară) în cazul pozițiilor care o permit, poate genera economii de costuri pentru companii și poate debloca noi surse de talente, potrivit sondajului „Remote work policies - Why leading companies are opting in”, realizat de PwC la nivel global. Citește articolul
Lucrul de acasă impune în sarcina firmelor anumite cheltuieli prevăzute de lege sau, cel puțin, indicate. În mod cert, este vorba de cele ce presupun transportul acelor materiale necesare telesalariatului sau angajatului ce lucrează de acasă, dar și de altele precum cele pentru serviciile de internet. Citește articolul
Marii angajatori din toată țara urmează să fie verificați de către inspectorii de stat în această perioadă, după ce Inspecția Muncii a anunțat că a început o campanie națională de controale. În esență, autoritățile vin să verifice dacă firmele care au peste 50 de salariați au trecut pe munca la distanță, acolo unde se poate, sau dacă și-au decalat programul de lucru. De asemenea, verificările mai urmăresc și alte aspecte, precum respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Citește articolul
Firmele mari au fost obligate de Guvern să recurgă în următoarea perioadă la telemuncă sau, dacă asta nu se poate, să recurgă la programele decalate pentru ca angajații să vină în ture la muncă și orarele acestora să nu se mai suprapună total. Angajatorul a cărui activitate ar putea fi făcută și în regim telemuncă poate să refuze, totuși, să o facă, dacă i se pare că este dezavantajoasă pentru acesta? În teorie, acesta are dreptul să își organizeze activitatea cum consideră. Iată câteva considerații pe acest subiect. Citește articolul
Salariații care lucrează în condiții de risc și primesc, ca atare, sporuri pentru acest lucru nu vor mai beneficia de ele dacă vor fi trimiși să lucreze de acasă. Asta dacă, bineînțeles, lucrul de acasă nu mai implică riscurile la care acei angajați sunt expuși în mod obișnuit, la locul de muncă. În acest sens a hotărât o instanță românească, sesizată în urmă cu câteva luni cu o cerere de chemare în judecată ce viza aspectele precizate mai sus. Nimic nu garantează că această orientare se va perpetua, însă raționamentul instanței este de înțeles, așa că există șanse mari să fie împărtășit și de alți judecători care vor soluționa cereri asemănătoare. Citește articolul
Când în primăvară a venit îndemnul oficial pentru angajatori să treacă la munca la domiciliu sau telemuncă, mulți au făcut trecerea doar la nivel faptic, fără raportări, fără modificări contractuale de vreun fel. Apoi, a venit Guvernul, care a spus că acordă bani pentru echipamente celor care au raportat trecerea la telemuncă așa cum cere legea, corect și la timp și aceiași angajatori au avut de pierdut. Acum, când Guvernul îndeamnă și chiar obligă pe anumiți angajatori să vireze (din nou) spre telemuncă, lucrurile ar trebui făcute "ca la carte". Citește articolul
Guvernul a completat de curând Legea telemuncii cu specificația că firma și telesalariatul pot să convină ca acesta din urmă să folosească propriile echipamente pentru telemuncă, acordul trebuind să fie obligatoriu scris. Citește articolul
Trecerea salariaților în regimul muncii de acasă era posibilă, conform Legii nr. 55/2020, pe perioada stării de alertă, doar cu consimțământul salariatului în cauză. Dar Guvernul a modificat de curând legea, iar telemunca sau munca la domiciliu poate fi acum impusă unilateral de către angajator. Citește articolul
În condițiile apariției de noi limitări privind desfășurarea activității, din ce în ce mai mulți angajatori permit lucrul de acasă sau în regim de telemuncă. De aceea, Inspecția Muncii a publicat un ghid în care prezintă ce trebuie să facă efectiv angajatorii atunci când salariații firmei își desfășoară activitatea în regim de muncă la domiciliu, de telemuncă sau când aceștia au program individualizat de muncă. Citește articolul