Apariția recentă a două acte normative importante pentru contribuabili aduce cu ea necesitatea emiterii a trei seturi de norme procedurale, pe care autoritățile fiscale trebuie să le dea în cursul lunii mai 2022. Două dintre ele au legătură cu amnistia fiscală pentru diurnele recalificate de Fisc, în timp ce una are legătură cu sistemul e-Transport. Citește articolul
Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
Radarul mărfurilor, așa cum este numit sistemul e-Transport, va acoperi nu doar bunurile riscante transportate în interiorul țării și cele care vin în România sau pleacă din România, ci și bunurile riscante care doar tranzitează țara noastră. În această situație, declararea bunurilor în sistem o face depozitarul. Citește articolul
Firmele sunt obligate să transmită periodic declarația F4109 atât pentru casele de marcat nefolosite care au memoria fiscală scoasă, cât și pentru aparatele folosite doar ocazional, au subliniat recent reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România. Citește articolul
Inflația a atins, mai devreme decât se estimase, două cifre -- 10% --, gazele scumpindu-se cu 46%. Presiunea pe costuri, atât pentru agenții economici, cât și pentru consumatorii finali, este din ce în ce mai mare. Cu alte cuvinte, este momentul să reamintim agenților economici că există anumite situații prevăzute clar atât de normele europene -- Directiva de accize --, dar și de legislația noastră -- Codul Fiscal --, în care pot aplica pentru exceptări sau scutiri de la plata accizelor pentru produse energetice (motorină, benzină), gaze, energie electrică și, astfel, își pot optimiza costurile. Care sunt acestea și cum trebuie să procedeze companiile? Citește articolul
Odată ce un transport de bunuri riscante este început (vehiculul de transport se pune efectiv în mișcare în România sau acesta ajunge în vamă pentru a intra în țară), este interzisă modificarea datelor înregistrate în sistemul e-Transport. Nerespectarea interdicției poate aduce amenzi drastice, începând din iulie 2022, acestea aplicându-se, de fapt, și în eventualitatea în care la un control se dovedește că există o diferență între cantitatea de bunuri riscante declarate și cele transportate efectiv. Citește articolul
Angajatorii care acordă tichete cadou cu ocazia sărbătorilor pascale au, din acest an, un plafon mai mare pentru care nu plătesc impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, respectiv de 300 lei față de 150 lei, cât a fost până la finalul lui 2021. Acest plafon este valabil atât pentru tichetele cadou acordate salariaților, cât și pentru cele oferite copiilor salariaților. Citește articolul
Într-o încercare de transparentizare a activității de control fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat două rapoarte în care a inclus principalele probleme pe care le-a găsit în cadrul verificărilor la companii și persoanele fizice. Deficiențele au fost identificate în controalele terminate în cursul anului 2021, iar publicarea lor se face pentru ca toți contribuabilii să știe ce să evite în propria activitate. Citește articolul
Transportul rutier de bunuri riscante din punct de vedere fiscal urmează să fie monitorizat în curând de autorități, conform unei ordonanțe apărute recent. Practic, orice transport de acest fel trebuie declarat în sistemul e-Transport, începând din iulie 2022, pentru a obține un cod special cu valabilitate limitată, care poate fi verificat în vămi sau în trafic de către inspectorii de stat. e-Transport este opțional în primă fază. Citește articolul
În cazul transporturilor mixte pe căile rutiere, adică cele care conțin atât produse riscante, cât și produse neriscante, toate bunurile trebuie declarate în sistemul e-Transport pentru a obține codul special ce autorizează transportul (supranumit cod UIT). Cine nu procedează așa va risca amenzi drastice începând din iulie 2022. Citește articolul