Printre problemele întâlnite des la companii de către auditorii financiari se numără inventarierea de formă a patrimoniului, lipsa organizării adecvate a proceselor interne și suprasolicitarea contabililor. Dacă managementul nu este atent la aceste aspecte, există riscul ca firmele să aibă dificultăți ulterior atât la auditare, cât și în relația cu autoritățile. Venim cu aceste informații deoarece anumite firme trebuie să-și auditeze situațiile financiare anuale, al căror termen de transmitere este în mai 2022. Citește articolul
În situația în care un produs riscant este vândut de mai multe ori, în relația B2B, până ajunge la clientul final, cine este considerat furnizorul care va avea obligația de a transmite factura electronică prin sistemul e-Factura? Răspunsul este simplu: toți cei care vând produsul respectiv. Citește articolul
Unii comercianți ar putea avea probleme mari din cauza volumului considerabil de facturi pe care-l emit în mod curent, pentru că în prezent e imposibilă transmiterea deodată a mai multor facturi electronice în e-Factura, avertizează specialiștii. Operaționalizarea e-Factura în relația B2B va avea loc luna viitoare, însă abia din iulie se va trece la obligativitatea folosirii sistemului pentru produsele cu risc fiscal ridicat. Citește articolul
Anumite firme trebuie să auditeze situațiile financiare anuale, motiv pentru care alegerea unui auditor financiar independent sau a unei firme de audit financiar este o chestiune foarte importantă în această perioadă a anului. Dincolo de costurile unei misiuni de audit financiar, specialiștii spun că există și alte aspecte ce trebuie luate în calcul înainte de a decide cine se va ocupa de auditarea bilanțurilor. Citește articolul
În condițiile în care operaționalizarea e-Factura în relația B2B se apropie cu repeziciune, o clarificare importantă este că sistemul va fi folosit de către firme, pentru produsele cu risc fiscal ridicat, indiferent dacă sunt sau nu plătitoare de TVA. Citește articolul
Obligația de auditare internă se aplică tuturor firmelor supuse auditului statutar care fie îndeplinesc, timp de două exerciții financiare consecutive, criteriile de mărime prevăzute de lege, fie fac parte din categoria entităților de interes public pentru care există această obligație. Criteriile de mărime se referă la total active, cifra de afaceri netă și numărul de angajați. Venim cu aceste informații în contextul în care termenul-limită pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare pe 2021 este peste două luni și un pic. Citește articolul
Iată înregistrarea primei ediții de curs dedicat SAF-T, organizat în perioada 15 și 28 martie 2022. Atenție, pentru participanții la curs! Pentru a putea vizualiza înregistrarea, trebuie urmați pașii de mai jos: vă logați în contul dumneavoastră premium (dacă nu aveți un cont, vă rugăm să contactați colegii noștri de la suport pentru emiterea unui cont demo); accesați prezentul articol și introduceți parola primită prin email. Pentru orice probleme, vă rugăm să vă adresați colegilor noștri de la suport. Citește articolul
Verificarea documentară exista doar în teorie în legislația fiscală de la noi, până a fost operaționalizată în 2020, când Fiscul a decis, în sfârșit, cine anume se ocupă de acest tip de control. Din acest motiv, e mai puțin cunoscută în rândul contribuabililor. Numai în prima jumătate a anului 2021, Fiscul a derulat peste 2.700 de verificări documentare, iar intenția autorităților e de a-și schimba, în următorii ani, practica de controale. Și persoanele fizice, și firmele, și persoanele fizice autorizate, precum și profesiile liberale și alte categorii de contribuabili pot face obiectul acestor verificări. Citește articolul
Contabilii și auditorii din toate țările europene ar trebui să urmărească îndeaproape posibilele efecte pe care războiul dus de Rusia în Ucraina (cu ajutorul celor din Belarus) le poate avea asupra afacerilor în cadrul cărora activează sau asupra clienților lor. În mare, este vorba de aspecte ce țin de prevenirea spălării banilor, securitatea cibernetică și implicațiile asupra contabilității și raportărilor. Citește articolul
Procedura veche de rambursare a TVA-ului a fost înlocuită azi cu una nouă, conform unui ordin publicat azi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura vine în contextul în care, de la 1 februarie 2022, s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, astfel că era necesară adaptarea procedurii de rambursare prin ordin al ANAF. Citește articolul