Dubla-impunere, în special în materia prețurilor de transfer, reprezintă una dintre cele mai frecvente și spinoase probleme cu care se confruntă societățile multinaționale cu prezență în România, în special din cauza ineficienței practice a soluțiilor pentru eliminarea acesteia post factum. Citește articolul
Deși vorbim de o măsură luată de Fisc pe finalul anului 2020, introducerea posibilității de a emite decizii de impunere, în urma verificării documentare, de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), este o practică despre care a ajuns să se discute în contradictoriu în prezent. Este legal sau nu că inspectorii DGAF au primit această „împuternicire”? În acest sens, am obținut opiniile a doi fiscaliști. Citește articolul
Firmele care au, mai nou, posibilitatea de a funcționa la capacitate mare, dacă toată lumea implicată e vaccinată anticoronavirus sau testată negativ, ar trebui să se aștepte la controale din partea autorităților, a precizat joi Raed Arafat, secretar de stat la Ministerul Afacerilor Interne. Conform măsurilor de relaxare care au fost implementate la 15 mai 2021 și care vor fi implementate de la 1 iunie 2021, sunt mai multe tipuri de companii care pot opta pentru funcționarea la capacitate mare. Citește articolul
Un alt proces câștigat contra organului fiscal pe tema reîncadrării diurnelor primite de șoferi în transportul internațional ne aduce în fața câtorva întrebări destul de importante pentru contribuabilii care, acordând și ei diurne angajaților proprii, s-ar putea trezi cu conturile blocate, până când legiuitorul va opera o modificare la nivel oficial care să tranșeze chestiunea: cu ce greșesc firmele care acordă aceste diurne și de ce se leagă organele fiscale pentru a le reîncadra ca venituri salariale (nu e vorba doar de domeniul transporturilor) și de ce s-ar putea prevala dacă ajung în instanță față în față cu organul fiscal? Citește articolul
În cazul salariaților care lucrează și de acasă, și de la birou (o practică întâlnită des în perioada curentă, înainte de revenirea completă la birouri), firmelor le-ar fi utilă o evidență care să arate clar perioada de telemuncă. Asta, pentru a putea justifica, în cazul unui control fiscal, suportarea pro rata a acelor cheltuieli pentru salariații lor. Citește articolul
În cazul în care există suficiente dovezi care indică bănuieli cu privire la modificarea sistemului de înregistrare a activității mașinii, aceasta va fi dusă la un atelier autorizat, pentru teste suplimentare, și, în cazul în care se descoperă că s-a umblat la tahograf, plăcuțele de înmatriculare ale mașinii de transport vor fi reținute, potrivit unui ordin al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), publicat vineri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Acest ordin este menit să reflecte modificările apărute, la începutul anului, în legislația privind transporturile rutiere și are ca scop modificarea normelor metodologice privind controlul perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale șoferilor profesioniști, dar și modul în care sunt instalate și utilizate tahografele. Citește articolul
Din practica anilor recenți reiese că inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se axează tot mai mult pe posibilele lipsuri din gestiunea companiilor, în cadrul controalelor. Asta pe lângă alte tendințe deja bine știute, precum tratamentul fiscal al diurnelor date de transportatori și tratamentul fiscal al tichetelor cadou. Citește articolul
Atunci când vin în control la angajatori, inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) trebuie să accepte actele de muncă cerute chiar și în format electronic, au confirmat specialiștii. Venim cu această clarificare după ce OUG 36/2021 a stabilit că toate documentele generate de încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă pot fi semnate și electronic de către părți. Citește articolul
De mai multe luni, inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au posibilitatea de a emite decizii de impunere în urma verificării documentare (un tip de control fiscal care se desfășoară doar online). Totuși, specialiștii au atras atenția că schimbarea este neconstituțională, din moment ce această atribuție n-a fost stabilită prin lege, ci printr-un simplu ordin al Fiscului. Citește articolul
Autobuzele și microbuzele utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate sunt reverificate o dată la doi ani în privința clasificării pe categorii de vehicule, nu anual, așa cum se întâmpla până recent, potrivit unui ordin al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), publicat vineri în Monitorul Oficial. Ordinul a intrat în vigoare de la data publicării, adică 7 mai 2021. Citește articolul