Domeniul prețurilor de transfer este unul dintre cele frecvent întâlnite în controalele inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform specialiștilor NOA. În acest context, ei au conturat, în linii mari, ce pași sunt pentru întocmirea dosarului prețurilor de transfer, dar și ce urmăresc inspectorii ANAF la verificări. Citește articolul
Fiscul începe să facă verificări în cazul firmelor mici și mijlocii care nu și-au îndeplinit obligația de a conecta casele de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la termenul-limită, 30 noiembrie 2021, potrivit unui comunicat de presă publicat recent pe site-ul instituției. Firmele vizate ar fi trebuit să facă acest demers, fără a risca amenzi de până la 10.000 de lei, până la data amintită, care a fost totodată și termenul-limită de raportare a aparatelor care continuă să funcționeze offline la acești contribuabili. În acest sens, peste 466.000 de aparate au fost legate la sistemul ANAF până la sfârșitul lunii noiembrie, după cum reiese dintr-un comunicat recent al Patronatului Caselor de Marcat. Citește articolul
În ultimele luni, redacția noastră a scris în mai multe rânduri despre chestiunile urmărite în prezent la controale de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, venim azi cu o sintetizare a acestor teme de interes pentru autoritățile fiscale, pentru a le avea în vedere în eventualitatea unor verificări. Citește articolul
Printre tendințele pe care specialiștii PwC România estimează că le vor vedea și în perioada următoare în controalele fiscale se numără problema sediilor fixe. Deși nu vorbim de o tendință generalizată, aceasta este de interes din cauza sumelor suplimentare considerabile ce pot fi stabilite în urma unui control al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul
Unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din industria auto a obținut recent o soluție favorabilă, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), care a respins recursul formulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, ICCJ a validat soluția instanței de fond care, într-o cauză complexă care a implicat 15 spețe și în urma administrării unui amplu probatoriu cuprinzând înscrisuri și un raport de expertiză în specialitatea fiscalitate întocmit de o comisie de trei experți, a cenzurat impunerea realizată de organele fiscale. Citește articolul
În ceea ce privește noutățile legislative pe care anul 2021 le-a adus în materia procedurii fiscale, una dintre acestea o reprezintă modificarea privind penalitatea de nedeclarare pe care contribuabilii o datorează pentru obligațiile fiscale principale, care ar trebui redusă de către autorități cu 75% din oficiu, și nu la cererea expresă a contribuabililor. Totuși, în practică încă se menționează în deciziile și în rapoartele de inspecție fiscală că această reducere se face doar la cerere, însă, dacă nu există nicio astfel de mențiune în raportul de inspecție, o eventuală decizie de impunere poate fi contestată, ea fiind nulă, spun specialiștii. Citește articolul
Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul
Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost publicate aseară în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din ordinul ce le include reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022 (dacă au fost încadrate la această categorie și în 2021) sau din iulie 2022 (dacă devin mari contribuabili la 1 ianuarie 2022), în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectoratele teritoriale de muncă și alte autorități ale statului pot verifica activitatea comercianților, în perioada promoțiilor de Black Friday, pentru a vedea dacă firmele respectă legislația. De la verificarea respectării obligațiilor față de consumator la supravegherea felului cum sunt respectate obligațiile de muncă, iată ce trebuie să știe firmele. Citește articolul