O schimbare importantă privind regulile de procedură fiscală a fost introdusă de Guvern la începutul lunii februarie 2022, atrag atenția specialiștii. Pe scurt, prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se vor putea stabili și alte organe fiscale, decât cele competente până acum, pentru a face inspecții fiscale și verificări documentare la contribuabili. Citește articolul
Toate solicitările contribuabililor pentru acordarea de îndrumări fiscale trebuie transmise direct la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), avertizează specialiștii. Astfel, aceste solicitări nu mai pot fi trimise Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
Numărul de controale efectuate de autorități la firmele din domeniul medical ar putea să se înmulțească în 2022, apreciază specialiștii Filip & Company într-un articol recent. De ce? 2022 se prefigurează a fi anul în care pandemia de coronavirus trece de la faza acută (cu evoluție rapidă) la faza endemică (cu evoluție mai lentă), astfel că tot mai multe voci din spațiul public indică o revenire la normalitate (desigur, o normalitate în care se coabitează cu virusul). Citește articolul
Prețurile de transfer reprezintă o arie tot mai importantă în cadrul inspecțiilor fiscale, iar companiile trebuie să acorde o atenție sporită documentării tranzacțiilor cu părțile afiliate pentru că ajustările și obligațiile suplimentare de plată impuse de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma verificărilor pe această tematică sunt semnificative. Numărul verificărilor care vizează prețurile de transfer a fost în continuă creștere în utimii ani, iar 2022 nu va face excepție, această tematică de control fiind în continuare unul dintre principalele puncte de interes în cadrul inspecțiilor derulate de administrația fiscală. Citește articolul
În contextul reorganizării Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), autoritățile au stabilit oficial prin OG că inclusiv activitatea de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate (SFIA) va trece la Ministerul Finanțelor (MF). SFIA reprezintă un instrument prin care firmele pot obține în avans, contra cost, un tratament fiscal pentru spețe complexe, fără a mai exista riscul contestării la un eventual control ulterior. Citește articolul
Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Firmele care estimează că se vor confrunta cu o speță complexă în activitatea lor și care vor să evite riscurile aplicării unui tratament fiscal greșit pot cere autorităților, contra cost, o soluție fiscală individuală anticipată (SFIA), conform legislației actuale. Din moment ce Ministerul Finanțelor vrea să îmbunătățească activitatea referitoare la SFIA, prin preluarea acesteia de la Fisc, iată ce e de știut despre instrument. Citește articolul
După ce 2021 a îndeplinit mai mult un rol de an de tranziție, în contextul crizei coronavirusului, specialiștii avertizează că 2022 va aduce mult mai multe controale ale Consiliului Concurenței (CC) la companii. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul