Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
Inspecția Muncii a pregătit, încă din luna decembrie a anului trecut, calendarul campaniilor și acțiunilor de control pentru 2022. De la obișnuitele acțiuni privind munca „la negru” sau „la gri” și până la controalele țintite pe anumite domenii, precum cel al construcțiilor ori al serviciilor, inspectorii vor continua să verifice regulile ce țin de prevenirea riscului de infectare cu COVID-19. Citește articolul
Inspectorii antifraudă pot să inițieze procedura de înregistrare fiscală a contribuabililor pe care îi identifică în categoria celor care aveau obligația de înregistrare, dar care nu și-au îndeplinit-o, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Majoritatea noutăților din anul 2021 din domeniul controalelor la companii vin din sfera fiscală. Pe de o parte, avem câteva ajustări la inspecția fiscală, iar, pe de altă parte, avem și schimbări importante ce țin de relația instituțională în contextul verificărilor fiscale. Însă mai sunt și noutăți legate de plata amenzilor. Citește articolul
Firmele care ignoră regulile stabilite de autorități în timpul stării de alertă, în contextul pandemiei de coronavirus, pot fi sancționate, începând de azi, cu suspendarea activității, potrivit unei legi oficializate la jumătate lunii. Concret, autoritățile pot decide de-acum suspendarea activității firmelor care nu respectă regulile pentru 15 sau 30 de zile (în plus față de amenda actuală), iar cei care vor ignora măsura suspendării riscă inclusiv pedepse penale. Citește articolul
Simularea internă a unei inspecții fiscale, prin analizarea concordanţei dintre datele incluse în declarațiile fiscale depuse şi informaţiile din evidenţele contabile, prin pregătirea în avans a documentelor justificative, analizarea tranzacţiilor atipice și prin alte asemenea demersuri, ajută, spun specialiștii, la un mai bun management al riscului apariției unor probleme semnificative pentru companie în timpul unei inspecții fiscale. Cum aceste tipuri de probleme ce ar putea să apară pot perturba grav fluxurile de numerar sau chiar activitatea companiei, prevenirea lor printr-o astfel de simulare a inspecției fiscale este cea mai bună opțiune. Vă prezentăm în continuare, concret, ce ar presupune o simulare internă a inspecției fiscale pentru firme. Citește articolul
Firmele care devin mari contribuabili de la 1 ianuarie 2022 vor trebui să aibă pregătit dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile privind marii contribuabili, din anul 2023, până la termenul legal pentru declararea anuală a impozitului pe profit (adică până pe 25 iunie 2023), a precizat, pentru avocatnet.ro, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Solicitarea a fost transmisă în contextul unei neclarități legislative. În schimb, în 2022, acești contribuabili vor trebui să întocmească dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile pentru contribuabili mici/medii, numai dacă Fiscul le solicită asta în cadrul inspecției fiscale. Totodată, ANAF a confirmat că termenul de întocmire a dosarului prețurilor de transfer de către marii contribuabili se mută automat, în 2022, pe 25 iunie. Citește articolul
Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou acordate de angajatori a fost modificat, în sensul în care aceștia nu mai pot acorda, din 18 decembrie 2021, astfel de tichete altor persoane în afară de angajații proprii, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Cei care nu vor respecta noile prevederi riscă, începând cu data de 28 decembrie 2021, o amendă de zeci de mii de lei. Modificarea vine în contextul unui tratament fiscal neclar, ce se aplica până acum atunci când firmele dădeau tichete cadou salariaților partenerilor de afaceri, motiv pentru care în urma controalelor fiscale se ajungea des la reîncadrarea veniturilor și impunerea de sume suplimentare de plată. Citește articolul
Operatorii economici care nu respectă măsurile privind condițiile de funcționare sau interdicția de funcționare pe o perioadă de timp, așa cum a decis Guvernul, vor putea să se trezească nu doar cu amenzi de la autorități, ci și cu activitatea suspendată. Legea care le permite autorităților să pună sigiliul pe ușile operatorilor care nu au ținut cont de amenzile date inițial și au continuat să funcționeze în ciuda acestora, încălcând dispozițiile de stare de alertă, a apărut deja în Monitorul Oficial și se va aplica din 24 decembrie. Citește articolul