avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 711 soluții astăzi
Acasă Subiect: salariati
Subiect: salariati
ACCES PREMIUM

Opt lucruri esențiale pentru care angajatorul are nevoie de regulamentul intern, mai ales dacă nu i se aplică niciun CCM

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Mai 2021 | 0 | 7502 | Timp de citire: 3 min.

Legislația muncii prevede că anumite chestiuni legate de relațiile de muncă pot fi stabilite de angajatori fie prin regulamentul intern, fie printr-un contract colectiv de muncă (CCM). Astfel, chiar dacă microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au acum posibilitatea de a renunța la întocmirea regulamentului intern, anumiți angajatori ar trebui să-l păstreze, deoarece, în lipsa lui sau a unui CCM, nu vor putea, printre altele, constata abaterile disciplinare și nu vor putea stabili durata concediului fără plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Reguli pentru întocmirea planului privind egalitatea de tratament la firmele cu mulţi angajați

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 0 | 2732 | Timp de citire: 3 min.

Responsabilii cu egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi din cadrul firmelor cu peste 50 de salariaţi vor avea la dispoziţie, în curând, un plan de acţiune standardizat pentru a împiedica apariţia discriminărilor între salariaţi şi salariate şi un ghid metodologic pentru a-l implementa, după ce Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) a pus în dezbatere publică un proiect de ordin în acest sens. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajatul nu poate fi obligat să semneze un act adițional de formare profesională, dacă cursurile nu sunt recunoscute la nivel național

Anca Cernat în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 1 | 2901 | Timp de citire: 2 min.

Pentru cursurile de formare profesională nerecunoscute la nivel național, angajatorul poate încheia, potrivit Codului muncii, un act adițional cu salariatul doar cu acordul acestuia din urmă, întrucât, într-un astfel de caz, acele cursuri sunt recunoscute doar în cadrul firmei care le-a organizat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Nouă lucruri pe care angajatorul NU te poate obliga să le faci

Anca Cernat în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 3 | 42891 | Timp de citire: 3 min.

În domeniul raporturilor de muncă, există, potrivit reglementărilor în vigoare, anumite lucruri pe care angajatorul nu i le poate impune salariatului. Printre acestea, se numără faptul că, odată cu implementarea semnăturii electronice, angajații nu pot fi obligați să își cumpere o astfel de semnătură, dar și faptul că nu pot fi forțați să încaseze salariul într-un cont bancar ori, în caz de demisie, nu pot fi obligați să renunțe la această cerere. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificări

De-acum, fiecare act de muncă trebuie semnat cu același tip de semnătură. Nu se pot folosi simultan, pe același document, și semnătură electronică, și olografă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 0 | 5796 | Timp de citire: 1 min.

Contractele de muncă, actele adiţionale ale acestuia sau orice alte documente folosite în domeniul relaţiilor de muncă, pot fi semnate şi electronic, avansat sau calificat, după ce joi a fost oficializată o OUG care introduce această prevedere în Codul muncii. Înscrisurile în relaţiile de muncă vor putea să fie semnate, în continuare, şi de mână, dacă angajatorul sau salariatul preferă acest lucru, însă ambele părţi trebuie să aibă acelaşi tip de semnătură pe documente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Fără regulament intern, firmele mici nu vor putea folosi semnătura electronică. Măsurile de debirocratizare vs. digitalizarea

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2021 | 1 | 3036 | Timp de citire: 7 min.

Joi au apărut în Monitorul Oficial două ordonanțe cu modificări în domeniul relațiilor de muncă. Pe de o parte, noile reglementări propun debirocratizare pentru micii angajatori. Pe de altă parte, aduc digitalizarea în raporturile de muncă, dar cu condiții care nu sunt 100% clare. Privindu-le în ansamblu, cele două ordonanțe nu par să fie „din aceeași poveste” - cel puțin nu pentru microîntreprinderi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum îi afectează pe angajații firmelor mici dacă angajatorii renunță la regulamentele interne și la fișele de post scrise

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2021 | 2 | 2613 | Timp de citire: 6 min.

Microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au, mai nou, posibilitatea să renunțe la întocmirea regulamentelor interne și la fișele de post pentru angajați. Pentru aceștia din urmă, ar putea exista unele avantaje, dacă firma îi pretinde ceva în instanță angajatului întrucât unele lucruri vor fi mai greu de dovedit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Angajatori în insolvență: Salariile restante se suportă timp de patru luni din fondul special, nu trei luni. Noutatea, aplicabilă de joi

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Mai 2021 | 0 | 3698 | Timp de citire: 3 min.

Suma totală a creanțelor salariale suportate din Fondul de garantare a fost majorată la patru salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, față de trei salarii medii brute, cum era până acum, printr-o ordonanță de urgență publicată marţi în Monitorul Oficial. Joi a fost oficializată şi hotărârea ce cuprinde normele de aplicare a acestor noi reguli, astfel că mecanismul poate fi deja accesat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Modificări la Codul muncii

UPDATE Oficial: Regulamentul intern și fișa postului, opționale la microfirmele cu maximum nouă salariați. Pontajul rămâne

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Mai 2021 | 1 | 12853 | Timp de citire: 3 min.

Ordonanța pentru eliminarea obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, a apărut aseară în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la momentul publicării. Totodată, documentul prevede mai multă flexibilitate atunci când vorbim despre evidența muncii la acești angajatori, deși inițial se vorbise despre eliminarea pontajului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Semnarea electronică a actelor de muncă a fost oficializată

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Mai 2021 | 4 | 20195 | Timp de citire: 3 min.

Ordonanța care permite semnarea electronică a tuturor documentelor din sfera relațiilor de muncă a apărut aseară în Monitorul Oficial. Potrivit documentului, toate actele de muncă pot fi semnate fie cu semnătura electronică avansată, fie cu semnătura electronică calificată. În plus, cele două tipuri de semnături electronice pot fi folosite și în relația cu autoritățile, atunci când vine vorba de domeniul muncii. Citește articolul