Noile modificări legislative introduse prin OUG nr. 138/2024 aduc clarificări esențiale pentru impozitarea veniturilor din chirii plătite de firme persoanelor fizice, inclusiv pentru plățile în natură și garanțiile utilizate pentru chirie. În acest context, iată ce este de știut. Citește articolul
În urma actualizării procedurii de înregistrare a contractelor de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), persoanele fizice care obțin venituri din chirii trebuie să respecte, în 2025, reguli ușor schimbate. Iată principalele aspecte de reținut. Citește articolul
Chiar dacă prevederile OUG nr. 128/2024 au stabilit că începerea obținerii veniturilor din chirii se declară direct în anul următor, prin declarația unică, încheierea sau modificarea unui contract de închiriere se înregistrează, în continuare, în termen de 30 de zile, la organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Anterior, termenul de 30 de zile se aplica și pentru depunerea declarației unice la începerea obținerii veniturilor din chirii. Citește articolul
Pentru a simplifica obligațiile pe care le au persoanele care obțin venituri din chirii, autoritățile au stabilit ca în cazul bunurilor comune un singur proprietar să înregistreze contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura se aplică de la 1 ianuarie 2025, astfel că un ordin cu modificări procedurale în acest sens a fost oficializat recent. Citește articolul
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) din România, alături de cele din restul Uniunii Europene, pot solicita, în această perioadă, sprijin financiar în vederea înregistrării drepturilor de proprietate industrială (brevete de invenție, mărci, desene și modele industriale). Ajutorul nerambursabil este acordat prin intermediul Fondului pentru IMM-uri conform principiului primul venit, primul servit. Citește articolul
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit prevederilor OUG nr. 156/2024, facilitățile fiscale de care beneficiau salariații care desfășoară activități în domeniul IT au fost eliminate. În acest context, am comparat taxarea activităților IT în 2025 ca salariat, PFA și microîntreprindere, pentru a vedea care este varianta cea mai avantajoasă. Citește articolul
Versiunea nouă a declarației unice, ce este folosită în 2025 de PFA-uri, a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar versiunea pentru depunere online a fost pusă deja la dispoziție. Astfel, formularul 212 este folosit în 2025 strict pentru a definitiva veniturile și taxele pentru anul 2024, fără a se mai face estimări pentru 2025. În aceste condiții, formularul poate fi completat și depus la ANAF. Citește articolul
Anul ce stă să se încheie a adus câteva schimbări majore inclusiv pentru domeniul activităților independente derulate de PFA-uri (și nu numai). Noutățile vizează atât taxarea veniturilor independente, cât și raportarea lor prin declarația unică (formularul 212). Citește articolul
Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la sănătate (CASS). Asta în situațiile în care CASS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că se depune declarația unică (formularul 212) oricând în timpul anului 2025, în timp ce plata efectivă se face până la 25 mai 2026. Citește articolul
Începând cu veniturile aferente anului 2025, persoanele fizice care obțin venituri independente trebuie să respecte reguli noi atunci când vine vorba de optarea pentru plata contribuției la pensii (CAS). Asta în situațiile în care CAS nu este obligatorie pentru aceste persoane. În linii mari, ideea este că depunerea declarației unice și plata contribuției se fac până la 25 mai 2026. Citește articolul