Codul muncii nu prevede un termen exact pentru efectuarea evaluării profesionale a salariaților de către angajatori, însă practica arată că, de cele mai multe ori, acest lucru se face anual sau semestrial. Totuși, dacă un angajator evită să facă evaluarea profesională a salariaților deoarece în documentele de muncă a stabilit că performanța este răsplătită cu o creștere salarială, riscă să se aleagă și cu o amendă, pe lângă riscul de a-i pleca angajații, dar și să piardă ocazia de a-i concedia pe cei care nu mai corespund postului. Citește articolul
Una dintre sancțiunile disciplinare ce pot fi aplicate de angajatori este reducerea temporară a salariului, cu un procent situat în limitele legale. Dintre toate sancțiunile, aici pot apărea unele discuții referitoare la momentul din care se aplică acea reducere salarială. Citește articolul
Directiva europeană privind transparența salarială abia ce-a fost „tipărită” și chiar dacă va mai dura ceva până să fie transpusă la nivel intern, atunci când vom ști exact cum înțelege legiuitorul nostru să aplice cutare sau cutare obligație, directiva ar trebui să reprezinte un subiect de discuție pentru companiile cu peste 50-100 de angajați încă de pe acum. La întrebarea „ce va trebui să fac în plus față de ce fac acum?”, răspunsul e relativ simplu: angajatorii vor trebui să-și asume nu doar acel nivel de transparență impus de directivă, ci și angajamentul de a schimba, în anumite cazuri, politica de remunerare. Citește articolul
Lucrătorii nu sunt împiedicați să divulge informații despre remunerația lor în scopul asigurării aplicării principiului egalității de remunerare, iar statele membre ale Uniunii Europene (UE), printre care și România, introduc măsuri de interzicere a clauzelor contractuale care limitează posibilitatea lucrătorilor de a divulga informații despre remunerația lor - este una dintre prevederile conținute de directiva europeană privind transparența salarială și egalitatea de remunerare pentru aceeași muncă ori pentru munca de aceeași valoare. Citește articolul
Valoarea soldei de grad și a salariului gradului profesional pentru militari și polițiști a fost actualizată proporțional cu evoluția salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, ceea ce înseamnă o majorarea a acesteia, potrivit unei hotărâri publicate chiar azi în Monitorul Oficial. Soldele și salariile de grad sunt incluse în soldele și salariile lunare primite de personalul militar și de polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare. Citește articolul
Una dintre obligațiile angajatorului prevăzute de Codul muncii este de a asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariaților, iar în această categorie intră și informațiile de natură salarială. În situația în care decide să ofere fluturașul de salariu unui alt angajat decât cel vizat, fără ca datele să poată rămâne confidențiale, angajatorul riscă ca acele date personale să fie prelucrate în mod defectuos. Citește articolul
Noua interdicție de a plăti unui angajat salariul minim mai mult de 24 de luni a fost nuanțată recent de Guvern pentru ca termenul de doi ani să se calculeze de la 1 ianuarie 2022 atât pentru contractele aflate în derulare la acel moment, cât și pentru contractele noi. Citește articolul
Codul muncii a suferit nu mai puțin de nouă modificări în acest an. De la eliminarea unor obligații referitoare la documentele de muncă, la introducerea semnăturii electronice în relațiile de muncă, noi amenzi și obligații, le prezentăm pe toate în ordinea apariției lor de la începutul lui 2021. Citește articolul
Codul muncii reglementează acordarea salariului, iar detalii despre plata lui - o dată sau de două ori pe lună - trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, însă, dacă vrea să ofere posibilitatea angajaților de a cere o sumă de bani în avans din salariul pe care îl va primi în perioada imediat următoare, prevederile referitoare la oferirea acestui acont ar trebui să se regăsească în regulamentul intern (RI) sau în contractul colectiv de muncă (CCM), dacă firmei i se aplică această obligație, apreciază specialiștii. Citește articolul
Pentru că nu există un cadru legal care să stabilească în ce mod se poate acorda al XIII-lea salariu unor angajați din sectorul privat, firmele pot proceda cum doresc în ceea ce privește acordarea acestuia, sub rezerva de a nu conduce la discriminări între angajați. Fiscal, venitul este taxat la fel ca orice alt salariu - impozitele și contribuțiile aferente. O discuție mai amplă pe acest subiect, în cele ce urmează: Citește articolul