Cu câteva luni înainte de îndeplinirea termenului de declarare a impozitului pe profit pentru anul fiscal 2022, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat ordinul pentru aprobarea formularului 101 aferent grupului fiscal și pentru actualizarea formularului 101 individual. Citește articolul
Dacă se folosesc de platforme digitale pentru a da cu chirie spații rezidențiale și comerciale, locuri de parcare și vehicule, activitatea persoanelor fizice și juridice va fi raportată anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe recente care introduce raportarea DAC7. Citește articolul
Controalele fiscale vor fi mai numeroase, mai eficiente, mai rapide și direcționate spre anumite zone de risc datorită digitalizării administrației fiscale și a introducerii raportărilor aproape în timp real a taxelor și impozitelor. Verificările documentare (sau „desk audit”-uri) vor fi tot mai frecvente, având în vedere că trebuie să atingă ținta de 60% din totalul controalelor fiscale, conform Planului Național de Redresare și Reziliență. Este vorba de o reformă fundamentală a modului în care se efectuează inspecția fiscală, iar implicațiile pentru contribuabili vor fi semnificative. Vor aduce aceste schimbări o vulnerabilitate sporită sau mai multe avantaje pentru companii? Citește articolul
Finalul anului trecut a adus noutăți inclusiv în privința verificării situației fiscale personale, prin ordonanță de urgență. Motiv pentru care profităm de ocazie pentru a aminti cum derulează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) acest tip de control ce vizează persoanele fizice. Citește articolul
Pentru veniturile din chirii, persoanele fizice datorează impozitul pe venit (cotă: 10%) și, în anumite condiții, contribuția la sănătate (cotă: 10%). Aceste venituri trebuie declarate anual până la 25 mai și tot anual trebuie plătite și taxele aferente - în 2023 se definitivează situația pe anul 2022 și se plătesc taxele aferente și, în același timp, se estimează situația pe 2023 și taxele aferente. Iată principalele chestiuni de știut legate de veniturile din chirii. Citește articolul
Pentru veniturile din activități independente, persoanele fizice datorează impozitul pe venit (cotă: 10%) și, în anumite condiții, contribuțiile la pensii (cotă: 25%) și la sănătate (cotă: 10%). Aceste venituri trebuie declarate anual până la 25 mai și tot anual trebuie plătite și taxele aferente - în 2023 se definitivează situația pe anul 2022 și se plătesc taxele aferente și, în același timp, se estimează situația pe 2023 și taxele aferente. Iată principalele chestiuni de știut legate de veniturile din activități independente. Citește articolul
Dincolo de depunerea lunară sau trimestrială a fișierului SAF-T prin declarația 406, există un termen special numai pentru partea de active a acestui formular, conform regulilor stabilite de Fisc. Concret, partea de active a fișierului SAF-T se raportează o singură dată pe an, la termenul situațiilor financiare anuale. Asta înseamnă că activele vor fi raportate, pentru prima oară, de firmele mijlocii în primăvara anului 2024. Citește articolul
În situația în care o firmă inspectată fiscal solicită emiterea unei decizii provizorii de impunere și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) întârzie emiterea și comunicarea, acesteia nu-i pot fi impuse dobânzi și penalități de nedeclarare. Evident, regula este valabilă pe perioada întârzierii. Citește articolul
Activitatea vânzătorilor persoane fizice și juridice intermediată de platformele digitale, precum marketplace-urile, va fi monitorizată din 2023 de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vorbim despre raportarea DAC7, pe care o vor face anual companiile care dețin platformele digitale prin care se intermediază vânzările de bunuri și prestările de servicii, aceasta urmând să cuprindă informații complexe despre cei vizați. Citește articolul
De câteva luni, companiile pot cere o decizie de impunere provizorie atunci când a trecut jumătate din perioada inspecției fiscale și încă n-au fost informate despre finalizarea verificării unei perioade și a unui tip de obligație fiscală. În aceste situații, autoritățile sunt obligate să emită decizii provizorii, iar avantajul lor este că stopează acumularea de accesorii pentru sumele suplimentare stabilite. Citește articolul