Prestațiile suplimentare la care au dreptul salariații, în baza clauzei de mobilitate, vor avea un tratament fiscal preferențial începând cu veniturile aferente lunii mai 2022, potrivit unei legi noi. În esență, vorbim de același tratament fiscal aplicabil diurnelor. Citește articolul
Modificarea Codului fiscal prin Legea 72/2022 vine cu vești bune pentru mai multe categorii de angajatori, nu numai pentru cei care activează în transporturi. Astfel, o prevedere semnificativă este încadrarea indemnizației de mobilitate în aceeași categorie fiscală cu indemnizațiile de delegare/detașare. Citește articolul
Pentru a împiedica reîncadrarea abuzivă a diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, autoritățile instituie, printr-o lege nouă, un „filtru” suplimentar în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, o asemenea reîncadrare va fi posibilă numai dacă inspectorii ANAF obțin o aprobare de la inspectoratul teritorial de muncă (ITM). Totuși, pentru ca noua regulă să se aplice efectiv, este nevoie de o procedură specială ce ar trebui să apară până la finele lunii mai 2022. Citește articolul
Simpla semnare a unei clauze atașate contractului individual de muncă (CIM) de către ambele părți nu înseamnă că prevederile ei sunt, în mod automat, legale, indiferent că vorbim despre clauze opționale deja reglementate de Codul muncii sau nu. De aceea, am adunat laolaltă cele mai importante lecții legate de clauzele ce pot fi semnate cu angajații pe care le-am învățăt în acest an. Citește articolul
Diferența dintre un salariat și o persoană care desfășoară o activitate independentă o face, legal vorbind, îndeplinirea criteriilor prevăzute de Codul fiscal, iar dacă ne raportăm la dispozițiile Codului muncii, raportul de subordonare. Dacă analizăm activitatea de livrare a produselor comandate printr-o platformă electronică la domiciliul clienților sau transportul de pasageri comandat tot prin intermediul platformelor electronice, constatăm că există o „breșă” în legislație și este foarte dificil de încadrat aceste activități într-o categorie sau alta. Citește articolul
Telemunca poate însemna că avem angajați care lucrează la câteva sute de kilometri distanță de sediul firmei, în țară. Dacă vrem ca, o dată pe lună sau la altă perioadă de timp, telesalariatul să vină la birou pentru a îndeplini anumite sarcini de muncă, ce facem cu cheltuielile de transport? Firma care suportă aceste cheltuieli cum le încadrează? E cazul să includem în contract o clauză specială, dacă e ceva ce se va întâmpla cu periodicitate? Răspunsul la aceste întrebări, în articolul de azi. Citește articolul
În contextul problemei reîncadrării diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, în cazul transportatorilor rutieri, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au publicat joi o amplă analiză prin care au propus autorităților soluții legislative menite să scoată acest sector din impas. Mai precis, cei de la CCF propun atât acordarea unei amnistii fiscale precum cea din 2015, cât și clarificarea tratamentului fiscal al diurnelor din cadrul Codului fiscal. O asemenea abordare ar evita falimentul angajatorilor și ar asigura un cadru legal stabil pentru viitoarele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă ar fi de ajutor și pentru prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară. Citește articolul
Există salariați a căror activitate zilnică se desfășoară aproape exclusiv în afara sediului angajatorului, cel mai bun exemplu în acest sens fiind șoferii profesioniști. Pentru ei, contractul individual de muncă trebuie să cuprindă o clauză și beneficii speciale, conform avocaților de la Radu Opriș. Citește articolul
Angajatorul poate stipula cel puțin patru clauze specifice în conținutul contractului individual de muncă, potrivit Codului muncii. Mai exact, este vorba de cele de neconcurență, confidențialitate, mobilitate şi formare profesională. Citește articolul