avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1108 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Deciziile date de CJUE sunt obligatorii pentru ANAF?

Alexandru Boiciuc în Specialistul răspunde
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2023 | 3654 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare an, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) se pronunță în numeroase cauze fiscale, majoritatea din domeniul TVA-ului. În acest context, o întrebare pe care și-o pun des contribuabilii este dacă deciziile respective sunt obligatorii și pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din păcate, răspunsul nu este așa de clar cum ne-am aștepta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

eTrezor: Viitorul sistem al Trezoreriei va avea inclusiv servicii de tip internet banking pentru companii

avocatnet.ro în Taxe și impozite
6 Februarie 2023 | 1864 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Finanțelor (MF) a început un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic al Trezoreriei Statului. Sistemul se va numi eTrezor și va avea servicii noi pentru contribuabili, printre care unele de tip internet banking. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Lista firmelor corecte și lista celor cu datorii fiscale în ultimul trimestru din 2022 au fost publicate de ANAF

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 Februarie 2023 | 12553 | Timp de citire: 2 min.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, la început de februarie 2023, atât lista firmelor cu datorii în ultimul trimestru din 2022, cât și, mai nou, lista firmelor corecte din aceeași perioadă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghid util: Principalele obligații legale pe care le au soții în 2023 în cazul locuințelor deținute în comun

Orlando Surugiu-Pânzaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
2 Februarie 2023 | 9 | 15656 | Timp de citire: 5 min.

În contextul recentelor modificări legislative referitoare la veniturile din închiriere, prezentăm astăzi principalele obligații legale pe care le au soții care ajung să dețină în comun locuințe, dar și alte chestiuni de interes general pe subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Directiva DAC7, transpusă oficial

UPDATE Activitatea celor care fac vânzări sau închirieri prin marketplace trebuie raportată anual la ANAF, începând cu 2023

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2023 | 9592 | Timp de citire: 3 min.

Informații ample despre activitatea companiilor și persoanelor fizice care fac vânzări sau închirieri prin marketplace-uri trebuie să ajungă anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe oficializate marți de Guvern. Raportarea este făcută de către cei care gestionează asemenea marketplace-uri, vizate fiind atât vânzările de bunuri și prestările de servicii, cât și închirierile de bunuri. În acest fel, Guvernul a transpus la noi directiva europeană supranumită DAC7. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ministerul Finanțelor vrea să rescrie complet Codul fiscal, însă e nevoie de acordul Guvernului pentru a face asta

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 2578 | Timp de citire: 2 min.

În viitorul apropiat, Codul fiscal ar putea să fie rescris în totalitate, pentru a putea pune ordine cu adevărat în prevederile sale, a declarat joi un secretar de stat în Ministerul Finanțelor (MF). O asemenea măsură ar fi necesară în contextul în care actualul Cod fiscal, care a fost rescris cel mai recent în 2015, a suferit sute de modificări în doar câțiva ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Din 29 ianuarie, cazierul fiscal poate include și fapte legate de bilanțurile interimare, beneficiarii reali, fișierul SAF-T sau declarația unică

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Ianuarie 2023 | 6111 | Timp de citire: 2 min.

Lista faptelor care se trec în cazierul fiscal al contribuabililor, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice, se modifică, spre finalul lunii ianuarie 2023, pentru a include noi sancțiuni apărute în anii trecuți, conform unei hotărâri date de Executiv înainte de finalul anului 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarații fiscale: Principalele noutăți aplicabile în 2023, de care ar trebui să știe firmele și persoanele fizice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2023 | 4669 | Timp de citire: 3 min.

Schimbările legislative aduse de autorități în cursul anului trecut au inclus și chestiuni legate de obligațiile declarative pe care le au companiile și persoanele fizice în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, avem atât unele raportări noi, cât și o raportare amânată, una suspendată și una eliminată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Anchete fiscale pe veniturile independente: În viitor, ANAF va analiza inclusiv membrii familiei și va face estimări în baza stilului de viață

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2023 | 1 | 10812 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale și contestații fiscale: Mai nou, firmele pot comunica cu autoritățile prin mai multe modalități, nu doar prin SPV

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 1939 | Timp de citire: 2 min.

După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul