O nouă facilitate fiscală pentru activitatea telesalariaților se introduce în Codul fiscal, potrivit unei legi apărute luni în Monitorul Oficial. În esență, angajatorii care dau bani telesalariaților, într-o anumită limită lunară, pentru plata utilităților și achiziția de echipamente de birou scapă de plata taxelor salariale aferente, începând din ianuarie 2021. Totodată, cheltuielile cu telemunca devin cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit, începând din 24 decembrie 2020. Citește articolul
Costurile angajatorilor cu testarea epidemiologică și vaccinarea salariaților devin scutite permanent de taxele salariale, începând din ianuarie 2021, conform unei legi publicate luni în Monitorul Oficial. Recent, această facilitate s-a stabilit prin OUG numai pentru testările făcute de angajatori pentru coronavirus și numai pe timp de stare de alertă sau de urgență. Astfel, de luna viitoare, testarea, dar și vaccinarea, vor fi scutite de taxe de fiecare dată când apare o epidemie, chiar și în afara stării de alertă sau de urgență. Citește articolul
Două legi cu sute de modificări la codurile fiscale au fost publicate aseară în Monitorul Oficial. Schimbările proaspăt oficializate au fost discutate încă de prin 2018 cu mediul de afaceri și includ aspecte ce țin de inspecțiile fiscale, declarația unică, anularea unor acte ale Fiscului, competența de soluționare a contestațiilor contra actelor fiscale, regimul TVA-ului și nu numai. Citește articolul
Termenul fiscal din data de 25 a lunii, care este poate cel mai important termen lunar în relația cu autoritățile, se mută în decembrie 2020 în data de 21, conform calendarului disponibil pe site-ul Fiscului. Citește articolul
În contextul pandemiei, mulți angajatori se văd puși în situația de a-și modifica pachetele de beneficii pe care le acordă salariaților, în special acelea care sunt corelate cu munca de acasă. În acest context, EY avertizează (printr-o opinie trimisă pe adresa redacției) că firmele trebuie să fie atente la chestiunile fiscale ce apar cu privire la aceste beneficii, mai ales că Fiscul pare a face tot mai multe controale în această zonă a contribuțiilor și impozitului datorate pentru salariați. Citește articolul
Luni a fost înregistrat la Senat un proiect de lege care ar face mai dificilă intrarea în insolvență a angajatorilor care nu achită statului taxele salariale. Practic, vorbim de un document necorelat cu Legea insolvenței, care ar permite demararea procedurii, de către Fisc, numai dacă angajatorul n-a achitat taxele salariale din anul precedent până la finalul trimestrului I din anul curent. Citește articolul
Autoritățile fiscale au modificat recent declarația 112, prin care se declară la stat taxele salariale ale angajaților, conform unui ordin care se aplică începând cu luna noiembrie 2020. Schimbările au intervenit ca urmare a mai multor modificări legislative din ultima vreme, iar, în acest context, Fiscul a publicat online o versiune electronică pentru declarație. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul
„Revoluția fiscală”, adică reorganizarea taxelor salariale care s-a implementat din prima zi a anului 2018, a fost dată prin Ordonanța de urgență a Guvernului 79/2017. Legea pentru aprobarea acestei ordonanțe încă zace în Parlament, astfel că, în mediul de afaceri, mai sunt companii care încă stau cu teama că autoritățile ar putea anula reorganizarea, astfel încât să se revină la vechea împărțire a taxelor între angajator și salariat. Totuși, specialiștii cu care am stat de vorbă spun că șansele ca așa ceva să se întâmple sunt destul de mici, mai ales pentru că anularea „Revoluției fiscale” ar aduce cu sine niște complicații majore. Citește articolul
De principiu, telemunca poate fi desfășurată, în baza legislației de la noi, și din afara României. Însă un angajator care le permite telesalariaților să lucreze din altă țară pentru o perioadă mai lungă se expune anumitor riscuri ce țin, în mare, de taxele salariale, drepturile lucrătorilor și sediul afacerii. Am adus în discuție acest subiect având în vedere contextul actual al epidemiei de coronavirus și faptul că unii salariați ar putea lua în calcul să lucreze din altă țară (unde ar fi mai aproape de rude, de exemplu), poate chiar fără a-și anunța angajatorul. Citește articolul