Luni a fost înregistrat la Senat un proiect de lege care ar face mai dificilă intrarea în insolvență a angajatorilor care nu achită statului taxele salariale. Practic, vorbim de un document necorelat cu Legea insolvenței, care ar permite demararea procedurii, de către Fisc, numai dacă angajatorul n-a achitat taxele salariale din anul precedent până la finalul trimestrului I din anul curent. Citește articolul
Autoritățile fiscale au modificat recent declarația 112, prin care se declară la stat taxele salariale ale angajaților, conform unui ordin care se aplică începând cu luna noiembrie 2020. Schimbările au intervenit ca urmare a mai multor modificări legislative din ultima vreme, iar, în acest context, Fiscul a publicat online o versiune electronică pentru declarație. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul
„Revoluția fiscală”, adică reorganizarea taxelor salariale care s-a implementat din prima zi a anului 2018, a fost dată prin Ordonanța de urgență a Guvernului 79/2017. Legea pentru aprobarea acestei ordonanțe încă zace în Parlament, astfel că, în mediul de afaceri, mai sunt companii care încă stau cu teama că autoritățile ar putea anula reorganizarea, astfel încât să se revină la vechea împărțire a taxelor între angajator și salariat. Totuși, specialiștii cu care am stat de vorbă spun că șansele ca așa ceva să se întâmple sunt destul de mici, mai ales pentru că anularea „Revoluției fiscale” ar aduce cu sine niște complicații majore. Citește articolul
De principiu, telemunca poate fi desfășurată, în baza legislației de la noi, și din afara României. Însă un angajator care le permite telesalariaților să lucreze din altă țară pentru o perioadă mai lungă se expune anumitor riscuri ce țin, în mare, de taxele salariale, drepturile lucrătorilor și sediul afacerii. Am adus în discuție acest subiect având în vedere contextul actual al epidemiei de coronavirus și faptul că unii salariați ar putea lua în calcul să lucreze din altă țară (unde ar fi mai aproape de rude, de exemplu), poate chiar fără a-și anunța angajatorul. Citește articolul
Construirea de nave și structuri plutitoare ar urma să devină o activitate pentru care se aplică facilitățile fiscale actuale din domeniul construcțiilor, conform unui proiect de lege ajuns recent la Senat. Totodată, pentru construirea de nave și structuri plutitoare ar urma să se aplice și salariul minim brut diferențiat de 3.000 de lei. Citește articolul
După ce foarte mulți salariați care s-au aflat în șomaj tehnic au rămas fără asigurarea la sănătate, deși teoretic trebuiau să fie asigurați, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat azi că a rezolvat problema, cel puțin în linii mari. Astfel, în jur de 90.000 de persoane au redevenit asigurate la sănătate, dar autoritățile spun că încă există indivizi cu situația neclară. Citește articolul
Poate că actualul context economic face mai atractivă pentru unii ideea de a înlocui raportul de muncă cu unul de colaborare, de prestări servicii, însă avantajele se pot termina atunci când Fiscul "dibuiește" schema și cere dările din urmă. Codul fiscal prevede criteriile prin care o activitate este calificată drept independentă și dă dreptul organului fiscal de a reîncadra forma unei tranzacții/activități pentru a reflecta conținutul economic al acesteia - aici, un raport de muncă mascat. Citește articolul
Termenele pentru plata impozitului pe profit pe anul 2019 și pe primul trimestru din 2020, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor pe primul și al doilea trimestru din 2020, a taxelor salariale pentru perioada februarie - aprilie 2020 și a TVA-ului pentru perioada februarie - iunie 2020 vor fi amânate cu câteva luni bune, potrivit unui proiect de lege care-și așteaptă ultimul vot al procedurii parlamentare de legiferare. Deși măsura era inclusă într-un proiect adoptat recent de senatori și trimis deputaților, aceștia din urmă au decis să o transfere în total alt proiect care urmează să primească votul decisiv și să fie trimis la șeful statului. Citește articolul
Angajatorii care au cerut, încă de la 1 iunie, de la stat banii pentru acoperirea indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru luna mai trebuie să îi fi primit deja sau să îi primescă zilele acestea. Având în vedere că pentru aceste indemnizații se datorează taxe, ele trebuie declarate și achitate până la data de 25 iulie 2020. Citește articolul