avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 455 soluții astăzi
Acasă Subiect: consumatori
Subiect: consumatori
ACCES PREMIUM

UPDATE De azi, comercianții au scăpat de mai multe obligații pe care le aveau la vânzările de soldare

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Decembrie 2020 | 0 | 2709 | Timp de citire: 3 min.

Comercianții care fac vânzări de soldare pentru produsele de toamnă-iarnă și cele de primăvară-vară au scăpat de azi de mai multe obligații pe care le aveau până acum. Măsura este inclusă în Ordonanța de urgență a Guvernului 210/2020, ce tocmai a fost publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

În procesele cu clauze abuzive, instanțele pot încuraja renegocierea clauzelor pentru a evita anularea contractelor cu totul

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
2 Decembrie 2020 | 0 | 3229 | Timp de citire: 3 min.

În mod normal, dacă o instanță constată că un contract încheiat între un consumator și un profesionist conține o clauză abuzivă, acea clauză abuzivă trebuie înlăturată. De preferat, fără a se anula contractul, dacă acest lucru l-ar pune pe consumator într-o situație nefavorabilă. Cu alte cuvinte, un consumator nu ar trebui să fie salvat de la o situație nefavorabilă prin crearea alteia. De aceea, este permisă înlocuirea clauzei abuzive cu una prevăzută de lege (așa-zisele „norme supletive”). Ce se întâmplă, însă, în situația în care asemenea norme nu există? Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că o instanță, chiar și în asemenea situații, ar putea să caute soluții pentru evitarea anulării contractului - de exemplu, să încurajeze părțile să renegocieze clauza constatată ca fiind abuzivă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de lege

Vânzătorii de bunuri vor avea obligații mai clare și mai stricte față de consumatori, din 2022

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
27 Noiembrie 2020 | 0 | 1520 | Timp de citire: 4 min.

Atunci când îi vinde un bun unui consumator, vânzătorul are obligația să livreze un anumit tip de produs, conform cu anumite așteptări ale consumatorului, să asigure anumite protecții, inclusiv legate de existența unei garanții că produsul va funcționa corespunzător pentru o perioadă de timp etc. Acest cadru normativ urmează să fie actualizat, în 2022, când un proiect de lege pus joi în dezbatere publică de Ministerul Economiei va intra în vigoare. În acest context, vânzătorii vor avea de respectat obligații mai clare și mai detaliate, mai ales când va veni vorba de vânzarea unor produse cu elemente digitale (de exemplu, televizoare inteligente, smartphone-uri etc.). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Măștile faciale simple vor fi vândute de comercianți numai în condițiile impuse de ANPC. Ce obligații o să apară

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Noiembrie 2020 | 1 | 2225 | Timp de citire: 3 min.

După ce au desfășurat numeroase controale la comercianții de măști faciale simple, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au pus joi în dezbatere un set de reguli ce vor deveni obligatorii pentru vânzarea acestor produse. În esență, ideea este de a diferenția măștile simple de măștile medicale și de măștile de protecție individuală. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pe viitor, organizațiile consumatorilor vor putea chema comercianții în instanță

Dragos Niculescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2020 | 0 | 2126 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o directivă aprobată marți, Parlamentul European (PE) introduce un singur model pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre, el urmând să garanteze protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective. Totodată, actul normativ european introduce și garanțiile necesare pentru evitarea proceselor abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Probleme și nemulțumiri cu produsele cumpărate de Black Friday? Ce opțiuni au cei nemulțumiți

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2020 | 1 | 2508 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele care au făcut cumpărături de Black Friday ar putea să fi primit produse neconforme, produse stricate sau doar să fie nemulțumite de acestea. În acest caz, ei au mai multe opțiuni la dispoziție, pentru remedierea problemei sau pentru returnarea banilor. În primul rând, au dreptul să îi ceară vânzătorului înlocuirea produsului neconform cu unul conform (sau repararea acestuia, dacă discutăm de un produs ce nu funcționează corespunzător). De asemenea, dacă produsele cumpărate au fost comandate online, ele pot fi returnate legal, într-un termen de două săptămâni, fără ca cel care returnează produsul să trebuiască să dea explicații. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Black Friday: Opt mituri demontate despre cumpărăturile făcute în această perioadă și drepturile consumatorilor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Noiembrie 2020 | 0 | 4382 | Timp de citire: 3 min.

În luna noiembrie a fiecărui an are loc Black Friday, eveniment ce aduce reduceri mari de prețuri la mai toți comercianții importanți din țara noastră și din străinătate. De-a lungul timpului, evenimentul a suscitat mult interes atât pentru cumpărători, cât și pentru comercianți, în legătură cu achizițiile făcute în această perioadă apărând și o serie de mituri, pe care le demontăm în acest articol. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Black Friday 2020: Ai probleme cu comercianții în această perioadă? Iată ce-i de făcut

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2020 | 0 | 3477 | Timp de citire: 2 min.

Mai ales în perioadele în care volumul de mărfuri vândute crește, așa cum sunt perioadele cu reduceri de preț, inclusiv de Black Friday, clienții pot avea diverse neînțelegeri cu comercianții. În aceste situații, dacă vânzătorul nu rezolvă situația apărută, cumpărătorul se poate adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), putând depune la această autoritate o reclamație online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Black Friday: Pentru ce pot fi chemați în judecată comercianții care au promoții asociate cu Vinerea Neagră

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
6 Noiembrie 2020 | 0 | 1910 | Timp de citire: 5 min.

Black Friday reprezintă pentru mulți comercianți o oportunitate foarte bună de a-și crește vânzările, expunerea pe piață și de a-și atrage clienți noi. În același timp, dezavantajul e că, în această perioadă de reduceri, crește și riscul de litigii în care poate fi implicat un comerciant. Fie că vorbim de probleme cu comenzile (livrare nefăcută la timp, stoc inexistent etc.), fie că vorbim de salariați nemulțumiți de faptul că trebuie să lucreze în zile de sărbătoare (de exemplu, de Sfântul Andrei), firmele ar putea să ajungă mai ușor în instanță, pentru ce se întâmplă de Black Friday, decât în mod obișnuit. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Black Friday 2020: Sfaturile ANPC privind vânzările la preț redus și cumpărăturile online

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2020 | 0 | 5426 | Timp de citire: 4 min.

Perioada în care comercianții din țara noastră aplică cele mai mari reduceri de preț din an a început, dar cele mai multe magazine online vor avea promoții spre sfârșitul lunii. Astfel, în contextul în care Black Friday se apropie cu pași rapizi, iar în acest an, pe fondul epidemiei de coronavirus, a crescut numărul tranzacțiilor online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) face câteva recomandări cu privire la vânzările cu preț redus din această perioadă și la cumpărăturile pe internet. Citește articolul