Orice asociație de proprietari poate închiria spațiile aflate în proprietatea comună, demers din care obține venituri ce îi aparțin și care, dacă sunt folosite pentru îmbunătățirea utilităților și a eficienței clădirii ori pentru întreținerea și repararea proprietății comune, sunt considerate, potrivit legislației fiscale, venituri neimpozabile. Citește articolul
Orice raport, fie că are la bază sau nu un contract, trebuie să se bazeze pe două principii fundamentale, buna credință și consensualitate. Și în cazul relației de muncă avem la bază aceste principii, ele fiind expres prevăzute de Codul muncii, iar contractul colectiv de muncă încheiat cu respectarea dispozițiilor legale este chiar „legea părților”. Există însă, ca în cazul multor reglementări ce vizează raporturile de muncă (și nu numai!), o serie de întrebări la care legea nu oferă un răspuns atunci când vorbim de negocierea unui contract colectiv de muncă. Citește articolul
Printre alte obligații pe care legea le impune asociațiilor de proprietari, le regăsim și pe cele referitoare la constituirea și utilizarea fondului de rulment și a fondului de reparații. În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă. Citește articolul
Chiar dacă nu folosesc o parte din proprietatea comună, de exemplu, liftul, potrivit legislației asociațiilor, proprietarii de apartamente la bloc nu pot fi exceptați, în mod automat, de la plata cheltuielilor aferente. În schimb, exceptarea de la plata unor cheltuieli comune se poate stabili, în cazul unor proprietari de apartamente la bloc, prin hotărâre a adunării generale. Citește articolul
Președintele, administratorul și cenzorul asociației de proprietari realizează, în urma activităților pe care le desfășoară, venituri pentru care datorează, cu unele excepții, impozit și contribuții sociale. Asociațiile de proprietari pot să lucreze cu administratori fie în baza unor contracte de muncă, fie în baza unor contracte de prestări servicii. Pe de altă parte, cenzorii și președinții asociațiilor de proprietari își desfășoară activitatea în baza unor contracte de mandat, obținând astfel venituri asimilate salariilor. Citește articolul
Chiar dacă nu sunt incluși în mod direct în categoria partenerilor sociali, reprezentanții salariaților reprezintă o alternativă a sindicatelor reprezentative, asigurându-se astfel, cel puțin la nivel teoretic, garantarea dreptului la negociere colectivă a salariaților. Astfel, fiind prevăzută obligația angajatorului de a iniția negocieri colective în situația în care are cel puțin 21 de salariați, iar la nivel de unitate nu există nicio organizație sindicală reprezentativă, salariații își pot alege reprezentanți pentru negocierea și încheierea unui contract sau acord colectiv de muncă. Deși există o obligație a angajatorului în privința inițierii procedurii de negociere, salariații nu au obligația de a-și alege reprezentanții. Citește articolul
Administrarea unui condominiu poate fi făcută fie de o singură persoană-administrator, fie de o firmă specializată în acest fel. Regulile general valabile de administrare a imobilelor cu mai multe apartamente sunt prevăzute de Legea nr. 196/2018, actuala reglementare a asociațiilor de proprietari. În cele ce urmează, prezentăm opt obligații importante ale administratorilor față de asociație: Citește articolul
Aspectele legate de înființarea asociațiilor de proprietari, dar și de chiriași, utilizarea sau modificarea locuințelor și, în general, toate aspectele vieții la bloc sunt stabilite și reglementate de legea asociațiilor de proprietari. Astfel, asociațiile de proprietari se constituie în edificii cu cel puțin trei locuințe și trebuie să întocmească un statut și un regulament de bloc. Totodată, acestea au obligația de a-și creiona anual un buget, iar adunarea generală a membrilor trebuie convocată măcar o dată pe an. În orice caz, toate deciziile trebuie luate în adunarea majorității membrilor. Citește articolul
Astăzi este ultima zi în care companiile mai pot depune la unitățile Ministerului Finanțelor situațiile financiare pentru anul 2019, dacă nu vor să riște amenzi de mii de lei sau chiar desființarea, în funcție de cât de mare e întârzierea. Termenul oricum a fost amânat o dată, din cauza epidemiei de coronavirus, așa că firmele ar fi trebuit, cel puțin teoretic, să aibă destul timp pentru a se achita de obligație. Citește articolul
Termenul pentru depunerea situațiilor financiare pentru anul 2019 este mâine, ceea ce înseamnă că firmele ar trebui să fie gata de-acum pentru a transmite bilanțurile. Din acest motiv, am sintetizat azi principalele chestiuni de care ar trebui să țină cont compania ta înainte să trimită situațiile financiare către Ministerul Finanțelor. Citește articolul