avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 874 soluții astăzi
Acasă Subiect: adunare generala
Subiect: adunare generala
ACCES PREMIUM

Care este tratamentul fiscal aplicabil veniturilor realizate de asociațiile de proprietari din închirierea spațiilor deținute

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Decembrie 2021 | 0 | 4158 | Timp de citire: 2 min.

Orice asociație de proprietari poate închiria spațiile aflate în proprietatea comună, demers din care obține venituri ce îi aparțin și care, dacă sunt folosite pentru îmbunătățirea utilităților și a eficienței clădirii ori pentru întreținerea și repararea proprietății comune, sunt considerate, potrivit legislației fiscale, venituri neimpozabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Negocierea CCM: Zece aspecte privind reprezentanții salariaților pe care legea nu le prevede și de ce sunt importante

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Decembrie 2021 | 0 | 2339 | Timp de citire: 4 min.

Orice raport, fie că are la bază sau nu un contract, trebuie să se bazeze pe două principii fundamentale, buna credință și consensualitate. Și în cazul relației de muncă avem la bază aceste principii, ele fiind expres prevăzute de Codul muncii, iar contractul colectiv de muncă încheiat cu respectarea dispozițiilor legale este chiar „legea părților”. Există însă, ca în cazul multor reglementări ce vizează raporturile de muncă (și nu numai!), o serie de întrebări la care legea nu oferă un răspuns atunci când vorbim de negocierea unui contract colectiv de muncă.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Banii din fondul de rulment al asociațiilor de proprietari nu pot fi folosiți pentru reparațiile de la bloc

Viorel Cosac în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2021 | 4 | 24126 | Timp de citire: 2 min.

Printre alte obligații pe care legea le impune asociațiilor de proprietari, le regăsim și pe cele referitoare la constituirea și utilizarea fondului de rulment și a fondului de reparații. În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Niciun proprietar de apartament la bloc nu poate fi exceptat automat de la plata unor cheltuieli comune. Scutirile pot fi decise doar cu acordul celorlalți proprietari

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 August 2021 | 5 | 35390 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă nu folosesc o parte din proprietatea comună, de exemplu, liftul, potrivit legislației asociațiilor, proprietarii de apartamente la bloc nu pot fi exceptați, în mod automat, de la plata cheltuielilor aferente. În schimb, exceptarea de la plata unor cheltuieli comune se poate stabili, în cazul unor proprietari de apartamente la bloc, prin hotărâre a adunării generale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Asociații de proprietari: Ce regim fiscal se aplică banilor primiți de președinți, cenzori și administratori

Anca Cernat în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
14 Aprilie 2021 | 2 | 13530 | Timp de citire: 2 min.

Președintele, administratorul și cenzorul asociației de proprietari realizează, în urma activităților pe care le desfășoară, venituri pentru care datorează, cu unele excepții, impozit și contribuții sociale. Asociațiile de proprietari pot să lucreze cu administratori fie în baza unor contracte de muncă, fie în baza unor contracte de prestări servicii. Pe de altă parte, cenzorii și președinții asociațiilor de proprietari își desfășoară activitatea în baza unor contracte de mandat, obținând astfel venituri asimilate salariilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reprezentanții salariaților: Sunt angajații obligați să-și desemneze reprezentanți? De ce ar face asta

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Februarie 2021 | 0 | 1428 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă nu sunt incluși în mod direct în categoria partenerilor sociali, reprezentanții salariaților reprezintă o alternativă a sindicatelor reprezentative, asigurându-se astfel, cel puțin la nivel teoretic, garantarea dreptului la negociere colectivă a salariaților. Astfel, fiind prevăzută obligația angajatorului de a iniția negocieri colective în situația în care are cel puțin 21 de salariați,  iar la nivel de unitate nu există nicio organizație sindicală reprezentativă, salariații își pot alege reprezentanți pentru negocierea și încheierea unui contract sau acord colectiv de muncă. Deși există o obligație a angajatorului în privința inițierii procedurii de negociere, salariații nu au obligația de a-și alege reprezentanții. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Obligații importante pe care le au administratorii de bloc față de asociație în 2021

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
9 Februarie 2021 | 19 | 29554 | Timp de citire: 3 min.

Administrarea unui condominiu poate fi făcută fie de o singură persoană-administrator, fie de o firmă specializată în acest fel. Regulile general valabile de administrare a imobilelor cu mai multe apartamente sunt prevăzute de Legea nr. 196/2018, actuala reglementare a asociațiilor de proprietari. În cele ce urmează, prezentăm opt obligații importante ale administratorilor față de asociație: Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Obligațiile asociațiilor de proprietari în 2021

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
26 Ianuarie 2021 | 20 | 36863 | Timp de citire: 4 min.

Aspectele legate de înființarea asociațiilor de proprietari, dar și de chiriași, utilizarea sau modificarea locuințelor și, în general, toate aspectele vieții la bloc sunt stabilite și reglementate de legea asociațiilor de proprietari. Astfel, asociațiile de proprietari se constituie în edificii cu cel puțin trei locuințe și trebuie să întocmească un statut și un regulament de bloc. Totodată, acestea au obligația de a-și creiona anual un buget, iar adunarea generală a membrilor trebuie convocată măcar o dată pe an. În orice caz, toate deciziile trebuie luate în adunarea majorității membrilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nu depui situațiile financiare pe 2019 până azi? Firma ta va risca cel puțin o amendă, dacă nu chiar desființarea

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Iulie 2020 | 0 | 1822 | Timp de citire: 1 min.

Astăzi este ultima zi în care companiile mai pot depune la unitățile Ministerului Finanțelor situațiile financiare pentru anul 2019, dacă nu vor să riște amenzi de mii de lei sau chiar desființarea, în funcție de cât de mare e întârzierea. Termenul oricum a fost amânat o dată, din cauza epidemiei de coronavirus, așa că firmele ar fi trebuit, cel puțin teoretic, să aibă destul timp pentru a se achita de obligație. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Termenul de depunere a situațiilor financiare pentru anul 2019 e mâine. Noutățile de care să ții cont

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Iulie 2020 | 0 | 3052 | Timp de citire: 3 min.

Termenul pentru depunerea situațiilor financiare pentru anul 2019 este mâine, ceea ce înseamnă că firmele ar trebui să fie gata de-acum pentru a transmite bilanțurile. Din acest motiv, am sintetizat azi principalele chestiuni de care ar trebui să țină cont compania ta înainte să trimită situațiile financiare către Ministerul Finanțelor. Citește articolul