În 15 iulie a avut loc o modificare a Legii nr. 129/2019 (care stabilește cadrul juridic aplicabil domeniului prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului), prin care agenții imobiliari au scăpat de o bună parte din obligațiile pe care le aveau în domeniu. Mai exact, e vorba de faptul că obligații ce vizează entitățile raportoare, în baza Legii nr. 129/2019, li se vor aplica agenților imobiliari atunci când intermediază închirierea de imobile doar dacă valoarea chiriei lunare e de cel puțin 10.000 de euro. Citește articolul
În ultima perioadă, a apărut o serie de schimbări importante pentru entitățile ce trebuie să respecte legislația privind prevenirea spălării banilor și a faptelor de terorism. Schimbările variază de la crearea mai multor instrumente prin care autoritățile să poată accesa informațiile bancare ale firmelor la modificări aduse obligațiilor de depunere a declarației privind beneficiarul real. Citește articolul
Entitățile raportoare în baza legislației pentru prevenirea spălării banilor (cum sunt avocații, notarii, contabilii, de exemplu), adică Legea nr. 129/2019, trebuie să raporteze Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor orice tranzacții suspecte (adică acele tranzacții care ar putea prezenta riscuri ridicate de spălare de bani sau de finanțare a terorismului) făcute prin intermediul lor. Recent, Legea nr. 129/2019 a fost modificată pentru a-i permite ONPCSB să investigheze asemenea tranzacții și din oficiu, nu doar ulterior unei sesizări, cum era cazul până recent. Citește articolul
Recenta modificare a Legii nr. 129/2019 (actul normativ ce reglementează măsurile pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului) a adus o obligație suplimentară pentru entitățile vizate de această lege (cum sunt avocații, notarii sau anumiți comercianți): de a se asigura că partenerii lor de afaceri și-au îndeplinit obligațiile privind beneficiarul real. În acest sens, entitățile raportoare vor fi nevoite să obțină dovada înregistrării beneficiarilor reali sau informații din registrele centrale ale beneficiarilor reali, în ceea ce îi privește pe noii parteneri de afaceri. Citește articolul
O modificare recentă a Legii nr. 129/2019 (actul normativ principal ce guvernează domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului) a extins obligațiile de desemnare a unei persoane responsabile (sau mai multe, în anumite situații) cu aplicarea Legii nr. 129/2019 și la firmele care comercializează bunuri și fac tranzacții în valoare de cel puțin 10.000 euro, lucru introdus în premieră. Până acum, asemenea firme erau exceptate expres de la această obligație. Citește articolul
Mai nou, în Legea prevenirii spălării banilor a apărut o obligație expresă pentru beneficiarii reali de a da firmelor private pe care le controlează toate informațiile despre ei, pentru ca acestea să-și poată îndeplini obligațiile față de autorități. În caz contrar, beneficiarii reali riscă amenzi de până la 150.000 de lei, dacă sunt persoane fizice. Citește articolul
Ultimele modificări aduse legislației pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării faptelor de terorism au introdus, printre altele, și „Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”, care va fi operat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul va conține informații despre datele bancare ale firmelor și persoanelor fizice din România. Pentru că vorbim de o stocare a unor date foarte importante pentru cei vizați, Ordonanța de urgență nr. 111/2020 (care a introdus și obligația implementării Registrului) a prevăzut o limită de timp în care pot fi păstrate datele: zece ani de la momentul încetării relației clientului cu instituția unde era deschis contul de plăți/bancar. Citește articolul
Persoanele fizice sau juridice pot solicita informații din registrul beneficiarilor reali de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), fără să demonstreze un interes legitim în acest sens. Măsură a fost oficializată săptămâna trecută printr-o ordonanță de urgență a Guvernului, publicată miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis recent: România trebuie să plătească scump faptul că a stat pasivă în fața obligației de a transpune una dintre directivele europene privind spălarea banilor. Legea 129, dată anul trecut, a venit cu trei ani mai târziu față de termenul-limită prevăzut pentru transpunere. Adoptată cu greu în Parlament, după încercarea de a scutura fără motiv organizațiile nonguvernamentale (ONG), Legea 129 a stresat la propriu mediul de afaceri cu o declarație inutilă, pe care un an mai târziu o corecta în privința frecvenței și chiar necesității de depunere. Citește articolul
Informațiile despre conturile bancare și de plăți ale tuturor persoanelor (fie că vorbim de persoane juridice, fie că vorbim de persoane fizice) vor fi disponibile, în curând, într-un registru al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul nu este, deocamdată, operațional. Însă, odată ce va fi, vor avea acces la el și la informațiile din el toate autoritățile care au competență pe prevenirea spălării banilor și prevenirea finanțării terorismului. Citește articolul