Având în vedere că cei care comit fapte de evaziune fiscală obțin acele venituri în mod ilegal, ei ar putea să încerce să ascundă originea ilicită a acelor bani, pentru a nu fi prinși. Astfel de fapte sunt considerate fapte infracționale de spălare de bani. În acest context, unii ar putea să se întrebe cum ar putea ajunge să răspundă pentru ambele fapte și, de aceea, prezentăm condițiile în care cineva ar putea răspunde atât pentru infracțiunea de evaziune fiscală, cât și pentru spălare de bani. Citește articolul
Declarația privind beneficiarul real, obligatorie conform legislației contra spălării banilor, trebuie depusă anual, însă având în vedere noutatea acestui document pentru anumite companii și existența a două termene în lege, au apărut întrebări printre cei interesați cu privire la când anume trebuie depusă anul acesta și dacă nu cumva trebuie depuse două declarații. Pentru a veni în ajutorul acestora, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a oferit recent un răspuns. Citește articolul
Accesul organului fiscal central la informații privind combaterea spălării banilor este prevăzut în procedura fiscală de la finele lui 2018. Practic, în anumite condiții, băncile, notarii, avocații, contabilii, asociațiile și comercianții sunt obligați să dea acces Fiscului la informații și documente în legătură cu clienții, relațiile de afaceri și evidențele tranzacțiilor. Citește articolul
Firmele de contabilitate, avocații și alte entități raportoare au anumite obligații de cunoaștere a clientelei în temeiul legii privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. Prevederile acestei legi au fost completate de curând cu un set de norme de punere în aplicare, cu referiri inclusiv la măsurile de cunoaștere a clientelei și păstrării documentelor relevanteccare atestă identitatea clienților și faptul că au fost respectate obligațiile de cunoaștere a clientelei. Aceste documente trebuie menținute de către entitățile raportoare pentru o perioadă de cel puțin cinci ani. Altcumva, riscă amenzi ridicate de la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Citește articolul
Legislația pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului stabilește că entitățile care au obligații în materie trebuie, printre altele, să adopte măsuri de cunoaștere a clienților. Aceste măsuri sunt de mai multe feluri și este important pentru cei care au asemenea obligații să știe ce care sunt potrivite de la caz la caz. Practic, cea mai bună modalitate de stabilire a măsurilor potrivite este prin raportare la gradul de risc existent într-o anumită situație dată. Obligația de cunoaștere a clientelei a fost detaliată recent în normele de aplicare ale legii contra spălării banilor. Citește articolul
Entitățile raportoare din Legea pentru prevenirea și combaterea spălării banilor trebuie să stabilească politici și norme interne, mecanisme de control și proceduri de administrare a riscurilor. Toate aceste proceduri trebuie cunoscute de angajați, care trebuie instruiți în acest scop. Aceste obligații sunt ușor detaliate acum în normele de aplicare ale legii, recent publicate. Citește articolul
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) are posibilitatea să efectueze controale la anumite entități care au obligații prin Legea privind combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Dacă află de posibile tranzacții suspecte, Oficiul vine în control și poate aplica amenzi serioase dacă constată că nu a primit raportările obligatorii, că entitatea controlată nu a luat măsurile-standard de cunoaștere a clientelei sau că nu a raportat suspiciunile de spălare de bani. Citește articolul
Legea nr. 129/2019 (adică noua lege aplicabilă în domeniul prevenirii spălării de bani și a finanțării terorismului) a adus o schimbare radicală cu privire la entitățile vizate de sfera acesteia - de acum, firmele au obligații anuale. Mai exact, ele trebuie să depună la registrul comerțului o declarație prin care să arate cine este beneficiarul real din spatele tranzacțiilor acesteia. Cu alte cuvinte, cine le controlează. Însă mulți sunt confuzi cu privire la frecvența cu care trebuie depusă acestă declarație - o singură dată sau de mai multe ori? Citește articolul
În urma unei întâlniri de lucru între Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) și reprezentanții Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a fost clarificat ce avocați au obligația de a-și desemna un reprezentant în relația cu Oficiul, persoana desemnată având responsabilități în privința aplicării legislației pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului (Legea nr. 129/2019). Citește articolul
Noua lege a combaterii spălării banilor, adică Legea 129/2019, a venit cu prevederi actualizate în domeniu pentru cunoașterea clientelei, raportarea tranzacțiilor și desemnarea unui responsabil cu aplicarea actului normativ. Astfel, am profitat de acest context pentru a explica cele trei mari obligații din perspectiva companiilor, mai ales pentru că, în spațiul public, există numeroase nelămuriri privind acest act normativ. Citește articolul