După succesul răsunător obținut în retail, tehnologie, media și comunicații, activitatea de înrolare la distanță a clienților începe să câștige teren și în rândul instituțiilor de credit și financiare, domeniu în care oferirea acestei opțiuni unui client este un demers complex, din cauza reglementărilor stricte. Măsurile restrictive impuse la începutul perioadei de pandemie de COVID-19 au limitat libertatea de mișcare a oamenilor și au impulsionat băncile să accelereze transformarea tehnologică, inclusiv prin crearea de canale digitale pentru a atrage noi clienți. Clienții băncilor aveau deja, de mulți ani, opțiunea de a efectua zilnic tranzacții și operațiuni bancare prin intermediul internet banking-ului sau a aplicațiilor de smartphone banking, însă înrolarea unui client nou prin intermediul acestor canale este o arie în care puține bănci deveniseră active înainte de pandemie. Citește articolul
Conceptul de e-learning, adică orice formă de transmitere și asimilare de cunoștințe care are loc în mediul virtual, este relativ nou, pătrunderea sa pe piață și apoi utilizarea la scară largă în diverse industrii având loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizațiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula inițiativele de învățare, astfel încât echipele să rămână la curent cu transformările profunde și fără precedent pe care trebuie să le îmbrățișeze drept „noua normalitate”. Citește articolul
În februarie 2023 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Contabilii și firmele de contabilitate se numără printre entitățile care au, conform Legii 129/2019, obligații în domeniul prevenirii spălării banilor. Din acest motiv, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a oficializat recent un set de norme speciale pe care trebuie să le respecte profesioniștii. Citește articolul
Nici anul 2022 n-a fost sărac în noutăți referitoare la regulile de prevenire a spălării banilor pe care trebuie să le respecte companiile. Astfel, printre altele, avem schimbări legate de controalele autorităților, activitatea agenților și dezvoltatorilor imobiliari și, mai ales, depunerea declarației cu beneficiarii reali. Citește articolul
Firmele de stat au fost introduse, de câteva luni, pe lista persoanelor juridice obligate să-și declare beneficiarii reali la Registrul Comerțului. Iar acestora li s-a stabilit o perioadă de 90 de zile pentru a depune prima astfel de declarație, termenul apropriindu-se cu repeziciune. Citește articolul
Prevederea dintr-o directivă europeană din 2018 privind spălarea banilor care stabilește posibilitatea de a acorda acces publicului larg la informațiile privind beneficiarii reali este invalidă, a concluzionat azi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). În Legea privind spălarea banilor de la noi, unde prevederea europeană a fost transpusă, accesul persoanelor fizice și juridice la cele trei registre se face cu condiţia înregistrării online şi plăţii unei taxe/unui tarif administrativ, așa cum însăși directiva sugera statelor membre să procedeze în privința condiționării, cât de cât, a accesului publicului larg. Citește articolul
În octombrie 2022 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Noutățile produc efecte, însă, abia în 2023. Citește articolul
Numărul de controale pe care le poate desfășura Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) la companiile care au obligații legale în domeniul prevenirii spălării banilor urmează să crească din 2023, potrivit unui act normativ oficializat azi de Guvern. Asta deoarece Oficiul va căpăta o suplimentare de 30 de posturi. Citește articolul
Așa cum ne-au obișnuit deja, autoritățile au operat din nou schimbări importante referitoare la obligația de declarare, la Registrul Comerțului, a beneficiarilor reali ai companiilor. Profităm de acest context pentru a inventaria noutățile din 2022 și pentru a reaminti termenele actuale de declarare. Citește articolul