OG-ul prin care autoritățile stabilesc exact instituțiile care pot utiliza informațiile din Registrul conturilor bancare ținut de Fisc - precum Poliția, Direcția Națională Anticorupție (DNA) și altele - și cum se poate face acest lucru a fost publicat marți în Monitorul Oficial. Prevederile acestuia vor intra în vigoare la trei zile de la data publicării, adică începând din 3 septembrie 2021. Prin acest OG, care cuprinde detaliile privind utilizarea informațiilor financiare și de alt tip cuprinse în registrul amintit, funcțional de la începutul acestui an, se are în vedere transpunerea în legislația națională a măsurilor stabilite la nivel european de facilitare a utilizării acestor tipuri de informații în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni. Citește articolul
Procedura de înregistrare a contractelor de fiducie în registrul central al fiduciilor și al construcţiilor juridice similare fiduciilor și formularele necesare pentru acest lucru au fost modificate joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Principala noutate este că înregistrarea se face, de-acum, numai prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Declarația anuală cu beneficiarii reali ai firmelor, care pentru 2021 trebuie depusă până la 1 octombrie, va putea fi eliminată din nou abia din 2022, a declarat marți Claudiu Năsui, ministrul economiei. Astfel, avem o confirmare că documentul trebuie depus neapărat de firme în 2021 și că orice discuție despre eliminarea obligației se amână pentru anul viitor. Citește articolul
Întotdeauna, beneficiarul real este o persoană fizică: chiar și în cazul societăților aflate într-o schemă complicată sau foarte lungă de deținere, chiar și dacă trebuie să ne ducem să o căutăm peste hotare, beneficiarul este, negreșit, o persoană fizică. Dar nu întotdeauna ocupă o funcție de conducere, iar desemnarea cuiva din conducere poate fi răspunsul greșit în multe situații, deși e cel mai ușor de încercuit. Citește articolul
Entitățile raportoare din Legea contra spălării banilor pot fi nevoite, în funcție de dimensiune, activitate și eventuale norme sectoriale, să ia diverse măsuri interne pentru a demonstra autorităților că respectă prevederile acestei legi. Dincolo de obligația de a desemna un responsabil, instruirea periodică a salariaților, similar instruirii pe aspecte de sănătate și securitate în muncă, precum și normele care tratează cum anume sunt aduse la lumină neregulile interne sunt două chestiuni care le vizează aproape pe toate entitățile. Citește articolul
Irelevant din perspectiva dimensiunii sale, o firmă poate deveni entitate raportoare în materia Legii contra spălării banilor și, prin urmare, este obligată să desemneze un responsabil cu respectarea acestei legi, altfel riscând să fie amendată. Prin urmare, chiar administratorul unic al firmei poate fi responsabilul cerut de lege - caz în care, umbrela responsabilității sale în materia acestei legi e și mai mare. Citește articolul
De când a fost reintrodusă obligația de a depune declarația privind beneficiarii reali anual, o categorie de firme nu a știut exact la ce termen-limită ar trebui să se raporteze: cele care, la data reintroducerii obligației, deja aprobaseră situațiile financiare. Acum că termenul depunerii acestei declarații pe 2021 a fost amânat până în toamnă, aceste firme au primit un răspuns oficial, din partea Ministerului Economiei, că amânarea le profită și lor în egală măsură (deși nu se înțelege expres din ordonanța care a adus amânarea). Citește articolul
Firmele și profesioniștii care sunt obligați, conform legislației prevenirii spălării banilor, să raporteze tranzacțiile suspecte și tranzacțiile în numerar de la 10.000 euro în sus trebuie să folosească modele noi de documente. Documentele publicate de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) sunt valabile începând de azi. Citește articolul
Intrarea în vigoare a Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului („Legea 129”) a adus provocări multora dintre societățile care sunt clasificate drept entități raportoare și, drept urmare, trebuie să îndeplinească o serie de obligații prevăzute de această lege. Una dintre obligațiile care a generat neclarități în practică este aceea a desemnării unei persoane cu responsabilități în aplicarea Legii 129. Iată, în cele ce urmează, câteva informații care să ajute la parcurgerea pașilor practici necesari îndeplinirii acestei obligații. Citește articolul
Companiile din România trebuie să depună din nou declarația anuală cu beneficiarii reali, aceasta fiind reintrodusă luna trecută în legislație. Depunerea acesteia, însă, nu este amânată automat pentru după terminarea stării de alertă, conform unei informări recente a specialiștilor de la CMS. Cu toate acestea, Claudiu Năsui, ministrul economiei, a declarat azi că formularul ar urma să fie amânat pentru octombrie. Citește articolul